طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی؛ غذایی سریع، سالم و خوشمزه

طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی؛ غذایی سریع، سالم و خوشمزه

سالاد بلغور لبنانی یک غذای سنتی و پرطرفدار در لبنان است. این سالاد از بلغور گندم (یا گندم نیم‌پخته و کوبیده شده) تهیه می‌شود. در طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی، معمولا ابتدا بلغور با آب جوش پخته می‌شود و سپس با مواد دیگری مانند گوجه فرنگی، نعنای تازه، پیازچه، جعفری تازه، آبلیمو و خیار ترکیب می‌شود. در بعضی از دستور تهیه‌هایی که برای این غذا وجود دارد، ممکن است از نشاسته، فلفل دلمه‌ای و نمک هم استفاده شود. سالاد بلغور لبنانی معمولاً به عنوان یک غذای خنک سرو می‌شود و به عنوان سالاد در وعده‌های ناهار یا شام استفاده می‌شود.

سالاد بلغور در اصل از منطقه‌های روستایی و شرقی لبنان نشأت گرفته است. تاریخچه اولین سالاد بلغور به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد، اما از آن زمان تاکنون، این سالاد به همان شکل باقی مانده و کم و بیش تغییری نکرده است. در طول سالیان، مردم لبنان این سالاد را به صورت محلی و سنتی تهیه می‌کنند و از آن برای پذیرایی در انواع مهمانی‌ها و جشن‌ها استفاده می‌کنند.

سالاد بلغور دارای مزه‌ای ملایم و خنکی است و معمولاً به عنوان یک غذای سرد سرو می‌شود. این سالاد به دلیل وجود بلغور گندم، دارای مقدار زیادی نشاسته و فیبر می‌باشد و معمولا با انواع سبزیجات تزیین می‌شود. برای سرو این غذا، معمولا از سس‌های غنی و مرغوب استفاده می‌شود تا طعم بهتری به سالاد بلغور ببخشد.

سالاد بلغور به عنوان یکی از غذاهای سنتی و محلی لبنان شناخته می‌شود و در سراسر جهان هم مشهور است. این سالاد که با رنگ‌ها و طعم‌های مختلف خوشمزه است، یک بخش مهم از فرهنگ و آشپزی لبنانی محسوب می‌شود. این غذا، یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین غذاهایی است که می‌توانید در منزل تهیه کنید. در ادامه با طرز تهیه سالاد لبنانی با بلغور همراه ما باشید.

ادامه مطلب  3 دستور طرز تهیه شکلات صبحانه بدون شیر + فواید آن

سالاد بلغور لبنانی

سالاد بلغور لبنانی

مواد اولیه گفته شده برای طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی خوشمزه، مناسب ۳ نفر و مدت آماده‌سازی آن حدود ۴۵ دقیقه می‌باشد.

مواد اولیه سالاد بلغور لبنانی

  • بلغور: ۵۰ گرم
  • جعفری: ۲ دسته
  • نعنا: ۱ دسته
  • خیار: ۳ عدد
  • گوجه‌فرنگی: ۲ عدد
  • لیمو ترش: ۱ عدد
  • پیازچه: ۱ دسته کوچک
  • روغن زیتون:‌ ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • کاهو:‌ ۱ بوته

طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی

برای طرز تهیه سالاد لبنانی با بلغور خوشمزه، ابتدا بلغور را با آب می‌گذاریم به مدت ۳۰ دقیقه کامل بپزد و بعد از صافی رد کرده و با آب سرد می‌شوریم و کنار می‌گذاریم.

بعد گوجه فرنگی و خیار را به‌صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم و سبزیجات (شامل جعفری، نعنا و پیازچه) را ساطوری می‌کنیم.

حالا بلغور و سبزیجات را با هم مخلوط می‌کنیم و بعد آب لیموترش و روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه را اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. در آخر با برگ کاهو تزیین کرده و نوش جان می‌کنیم.

اگردوست دارید طرز تهیه سالاد بلغور به روش ترکیه‌ای را مشاهده کنید به مقاله طرز تهیه سالاد بلغور (سالاد تبوله) به دو روش ترکیه ای و لبنانی مراجعه کنید

فواید بلغور گندم

فواید بلغور گندم

از جمله فواید و مزایای بلغور گندم و سالاد لبنانی با بلغور، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حاوی فیبر: بلغور گندم حاوی مقدار زیادی فیبر می‌باشد. فیبر در فرایند هضم غذا نقش مهمی دارد و به بهبود گوارش انسان کمک می‌کند.
  2. کنترل قند خون: مصرف بلغور گندم برای کنترل سطح قند خون بسیار عالی است. این ماده غذایی به آرامی هضم می‌شود و باعث ترشح آهسته قند می‌شود. در نتیجه مصرف آن در پیشگیری از بروز دیابت و کنترل بیماران مبتلا به دیابت بسیار موثر است.
  3. کاهش وزن: بلغور گندم حاوی حجم زیادی فیبر است که باعث افزایش احساس سیری می‌شود. همچنین، این فیبر باعث تاخیر در هضم غذا و جذب چربی‌ها می‌شود و در نتیجه مصرف منظم آن کاهش وزن را به‌همراه دارد.
  4. سلامت قلبی: مصرف بلغور گندم می‌تواند به کاهش میزان کلسترول خون و افزایش میزان کلسترول خوب (HDL) در بدن کمک کند. به‌همین دلیل می‌توان گفت بلغور به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند و ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  5. غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی: بلغور گندم حاوی مقدار زیادی ویتامین‌های گروه ب و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و فسفر است. این مواد مغذی برای حفظ سلامت استخوان‌ها، عضلات و اعصاب بسیار بااهمیت هستند.
ادامه مطلب  طرز خشک کردن موسیر

سخن پایانی

با آموزش طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی، یا همان سالاد تبوله و فواید آن در خدمت شما بودیم. این سالاد، یکی از انواع غذاهای راحت و سریعی است که می‌توانید به آسانی تهیه نمایید.

منبع: اموزشگاه اشپزی اشپزشو

حتما ببینید

غذای ساده با کمترین مواد 2

غذای ساده با کمترین مواد و غذای فوری فوتی

غذای ساده با کمترین مواد خیلی وقت ها پیش می آید که زمان کافی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *