طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی؛ غذایی سریع، سالم و خوشمزه

طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی؛ غذایی سریع، سالم و خوشمزه

سالاد بلغور لبنانی یک غذای سنتی و پرطرفدار در لبنان است. این سالاد از بلغور گندم (یا گندم نیم‌پخته و کوبیده شده) تهیه می‌شود. در طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی، معمولا ابتدا بلغور با آب جوش پخته می‌شود و سپس با مواد دیگری مانند گوجه فرنگی، نعنای تازه، پیازچه، جعفری تازه، آبلیمو و خیار ترکیب می‌شود. در بعضی از دستور تهیه‌هایی که برای این غذا وجود دارد، ممکن است از نشاسته، فلفل دلمه‌ای و نمک هم استفاده شود. سالاد بلغور لبنانی معمولاً به عنوان یک غذای خنک سرو می‌شود و به عنوان سالاد در وعده‌های ناهار یا شام استفاده می‌شود.

سالاد بلغور در اصل از منطقه‌های روستایی و شرقی لبنان نشأت گرفته است. تاریخچه اولین سالاد بلغور به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد، اما از آن زمان تاکنون، این سالاد به همان شکل باقی مانده و کم و بیش تغییری نکرده است. در طول سالیان، مردم لبنان این سالاد را به صورت محلی و سنتی تهیه می‌کنند و از آن برای پذیرایی در انواع مهمانی‌ها و جشن‌ها استفاده می‌کنند.

سالاد بلغور دارای مزه‌ای ملایم و خنکی است و معمولاً به عنوان یک غذای سرد سرو می‌شود. این سالاد به دلیل وجود بلغور گندم، دارای مقدار زیادی نشاسته و فیبر می‌باشد و معمولا با انواع سبزیجات تزیین می‌شود. برای سرو این غذا، معمولا از سس‌های غنی و مرغوب استفاده می‌شود تا طعم بهتری به سالاد بلغور ببخشد.

سالاد بلغور به عنوان یکی از غذاهای سنتی و محلی لبنان شناخته می‌شود و در سراسر جهان هم مشهور است. این سالاد که با رنگ‌ها و طعم‌های مختلف خوشمزه است، یک بخش مهم از فرهنگ و آشپزی لبنانی محسوب می‌شود. این غذا، یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین غذاهایی است که می‌توانید در منزل تهیه کنید. در ادامه با طرز تهیه سالاد لبنانی با بلغور همراه ما باشید.

ادامه مطلب  بهترین غذاهای بوشهری را کجا بخوریم؟

سالاد بلغور لبنانی

سالاد بلغور لبنانی

مواد اولیه گفته شده برای طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی خوشمزه، مناسب ۳ نفر و مدت آماده‌سازی آن حدود ۴۵ دقیقه می‌باشد.

مواد اولیه سالاد بلغور لبنانی

  • بلغور: ۵۰ گرم
  • جعفری: ۲ دسته
  • نعنا: ۱ دسته
  • خیار: ۳ عدد
  • گوجه‌فرنگی: ۲ عدد
  • لیمو ترش: ۱ عدد
  • پیازچه: ۱ دسته کوچک
  • روغن زیتون:‌ ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • کاهو:‌ ۱ بوته

طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی

برای طرز تهیه سالاد لبنانی با بلغور خوشمزه، ابتدا بلغور را با آب می‌گذاریم به مدت ۳۰ دقیقه کامل بپزد و بعد از صافی رد کرده و با آب سرد می‌شوریم و کنار می‌گذاریم.

بعد گوجه فرنگی و خیار را به‌صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم و سبزیجات (شامل جعفری، نعنا و پیازچه) را ساطوری می‌کنیم.

حالا بلغور و سبزیجات را با هم مخلوط می‌کنیم و بعد آب لیموترش و روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه را اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. در آخر با برگ کاهو تزیین کرده و نوش جان می‌کنیم.

اگردوست دارید طرز تهیه سالاد بلغور به روش ترکیه‌ای را مشاهده کنید به مقاله طرز تهیه سالاد بلغور (سالاد تبوله) به دو روش ترکیه ای و لبنانی مراجعه کنید

فواید بلغور گندم

فواید بلغور گندم

از جمله فواید و مزایای بلغور گندم و سالاد لبنانی با بلغور، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حاوی فیبر: بلغور گندم حاوی مقدار زیادی فیبر می‌باشد. فیبر در فرایند هضم غذا نقش مهمی دارد و به بهبود گوارش انسان کمک می‌کند.
  2. کنترل قند خون: مصرف بلغور گندم برای کنترل سطح قند خون بسیار عالی است. این ماده غذایی به آرامی هضم می‌شود و باعث ترشح آهسته قند می‌شود. در نتیجه مصرف آن در پیشگیری از بروز دیابت و کنترل بیماران مبتلا به دیابت بسیار موثر است.
  3. کاهش وزن: بلغور گندم حاوی حجم زیادی فیبر است که باعث افزایش احساس سیری می‌شود. همچنین، این فیبر باعث تاخیر در هضم غذا و جذب چربی‌ها می‌شود و در نتیجه مصرف منظم آن کاهش وزن را به‌همراه دارد.
  4. سلامت قلبی: مصرف بلغور گندم می‌تواند به کاهش میزان کلسترول خون و افزایش میزان کلسترول خوب (HDL) در بدن کمک کند. به‌همین دلیل می‌توان گفت بلغور به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند و ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  5. غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی: بلغور گندم حاوی مقدار زیادی ویتامین‌های گروه ب و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و فسفر است. این مواد مغذی برای حفظ سلامت استخوان‌ها، عضلات و اعصاب بسیار بااهمیت هستند.
ادامه مطلب  3 دستور طرز تهیه شکلات صبحانه بدون شیر + فواید آن

سخن پایانی

با آموزش طرز تهیه سالاد بلغور لبنانی، یا همان سالاد تبوله و فواید آن در خدمت شما بودیم. این سالاد، یکی از انواع غذاهای راحت و سریعی است که می‌توانید به آسانی تهیه نمایید.

منبع: اموزشگاه اشپزی اشپزشو

حتما ببینید

غذای ساده با کمترین مواد 2

غذای ساده با کمترین مواد و غذای فوری فوتی

غذای ساده با کمترین مواد خیلی وقت ها پیش می آید که زمان کافی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *