روش موثر در اطفا حریق انبارهای شیمیایی چیست؟

روش موثر در اطفا حریق انبارهای شیمیایی چیست؟

انبارهای مواد شیمیایی به دلیل وجود حجم بسیار زیادی از مواد آتش گیر یکی از خطرناک ترین محیط ها از نظر آتش سوزی هستند. در این محیط ها معمولا دپوی بسیار زیادی از ماده سوختنی وجود دارد که با کوچکترین عامل محرک خارجی شعله ور شده و ایجاد حریق می کنند. هم چنین به دلیل نرخ آزادسازی حرارت بسیار بالای حریق در انبارهای شیمیایی، معمولا عملیات اطفا حریق در آنها سخت و پیچیده است.

به همین دلیل اولین روش برای افزایش ایمنی در این محیط ها، استفاده از روش های پیشگیری و افزایش ایمنی در محل است. استفاده از علائم ایمنی می تواند به عنوان یک راهکار اولیه مد نظر قرار بگیرد. هم چنین در مرحله بعدی لازم است تا کل محیط انبار به یک سیستم اعلام حریق اتوماتیک مجهز شود. مقابله با حریق در لحظات اولیه می تواند تنها راه حل برای اطفا حریق در برخی از انبارها با حجم بسیار زیاد مواد شیمیایی و سوختنی باشد.

انبارهای شیمیایی لازم است به تجهیزات ایمنی و آتش نشانی مجهز شوند. این تجهیزات باید هم به صورت اتوماتیک قابلیت کارکرد داشته باشند و هم اینکه برای آتش نشان و یا افراد مسئول قابل استفاده باشد. در اینجا قصد داریم برخی از روش های مهم برای اطفا حریق در انبارهای شیمیایی را شرح دهیم تا به عنوان یک مسیر رسیدن به ایمنی بیشتر مد نظر قرار دهید. هم چنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان خبره شرکت برسام تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را در خصوص عملکرد بهترین سیستم اطفا حریق دریافت کنید.

جعبه آتش نشانی در انبار

جعبه آتش نشانی ساده ترین و ضروری ترین روش برای اطفا حریق در یک انبار محصوب میشود. جعبه های اتش نشانی باید در فواصل دقیق طبق استاندارد NFPA در یک انبار نصب شوند. داخل این باکس های آتش نشانی نازل و شلنگ قرار داده می شود تا در هنگام حریق بتوان با کمک آنها حریق را خاموش کرد. جعبه فایر باکس آتش نشانی می تواند ابعاد و تجهیزات متفاوتی در خود نگهداری کند. نوع جعبه کاملا بستگی به محیط و مخاطرات موجود در آن دارد.

ادامه مطلب  کسب وکار خانگی کیک مرا به ثروت رساند

هوز باکس آتش نشانی در انواع ایستاده و دیواری تولید می شود. هم چنین شیلنگ آتش نشانی را می توان در آن به صورت قرقره نیز نگهداری کرد تا در هنگام نیاز به راحتی در اختیار آتش نشان قرار گیرد. جعبه های آتش نشانی باید همیشه به یک منبع آب پایدار برای خاموش کردن آتش متصل باشند.

استفاده از سیستم های اطفا حریق اتوماتیک

سیستم های اطفا حریق اتوماتیک نیاز به حضور افراد ندارند. به همین دلیل نیز همیشه از دارایی شما محافظت می کنند و خیالتان را از بابت اطفا حریق در تمامی ساعت ها آسوده می کنند. سیستم های اطفا حریق اتوماتیک به سیستم اعلام حریق متصل می شوند و بعد از اطمینان از وجود حریق به صورت اتوماتیک وارد عمل می شوند. در این سیستم ها همانطور که از نام آن پیدا است نیازی به حضور افراد نیست و سیستم به طور اتوماتیک وارد مدار می شود.

استفاده از سیستم اطفا حریق اتوماتیک باعث می شود که ایمنی در یک محیط صنعتی و انبارها به شدت افزایش یابد. از آنجایی که بیشتر حریق ها در زمان هایی که افراد در محل حضور ندارند توسعه می یابند، استفاده از یک سیستم اتوماتیک می تواند خیلی سریع آتش را کنترل و اطفا کند.

سیستم اطفا حریق اسپری

برای یک انبار مدل های مختلفی از سیستم های اطفا حریق اتوماتیک وجود دارد اما مهم ترین آنها عبارتند از:

سیستم اطفا حریق اسپری

اطفا حریق با آب یکی از موثرترین و پرکاربردترین روش های اطفا حریق است. سیستم اطفا حریق اسپری نیز به دلیل اینکه با کمک آب و به صورت کاملا اتوماتیک عمل می کند، محبوب است. همانطور که گفتیم سیستم اطفا حریق اسپری معمولا به صورت اتوماتیک کار می کند و با اسپری کردن آب در محیط و جذب حرارت، باعث خاموش شدن آتش می شود.

ادامه مطلب  تاثیر صندلی آمفی تئاتر در یک سالن همایش

در سیستم اطفا حریق اسپری، نازل ها وظیفه دارند تا آب با میزان دبی مد نظر را روی تجهیزات در حال حریق اسپری کنند تا با استفاده از جذب حرارت و خنک کاری عملیات اطفاء حریق صورت پذیرد. سیستم اطفا حریق اسپری به دلیل عملکرد ساده و نیاز به تعمیر و نگهداری کم بسیار محبوب می باشند.

در این سیستم لازم است تا یک شیر قطع و وصل اتوماتیک در مسیر جریان آب استفاده شود. این شیر با فرمان برقی از پنل مرکزی باز می شود و آب را به سمت نازل ها هدایت می کند. هم چنین نازل نیز در این سیستم روی سیستم لوله کشی و با فواصل مشخص نصب می شود تا آب را با زاویه مد نظر روی ماده در حال حریق پرتاب کند.

در سیستم اطفا حریق با اسپری معمولا به حجم زیادی آب برای خنک کاری و اطفا حریق مورد نیاز است یه همین دلیل امروزه سیستم های اطفا حریق واتر میست به دلیل مصرف آب کمتر در فضاهایی با محدودیت دسترسی به آب بسیار کاربردی تر هستند.

سیستم اطفا حریق فوم

سیستم اطفا حریق فوم به دلیل قدرت خاموش کنندگی بالا در مقابله با حریق مواد سوختنی در انبارها بسیار کاربردی و محبوب است. در این سیستم ها فوم را به جریان آب آتش نشانی اضافه می کنند و آب با خنک کردن حریق و محیط اطراف باعث خاموش شدن آتش می شود و هم چنین لایه فوم ایجاد شده بر روی سوخت از ورود هوا به فرایند حریق جلوگیری می کند و عملیات حریق را تسریع می بخشد. سیستم اطفا حریق فوم بر اساس استاندارد NFPA11 طراحی می شود. این سیستم ها در مخازن سوخت و انبار مواد شیمیایی بسیار پرکاربرد هستند.

ادامه مطلب  فروش مربا آلبالو پیوندی

در این سیستم با اضافه نمودن فوم اطفاء حریق به جریان آب، نیروی کشش سطحی آب را افزایش می دهند که این مورد سبب افزایش قدرت خاموش کنندگی آب می شود. هم چنین در هنگام تخلیه توسط نازل با تزریق جریان هوا به محلول آب و فوم، باعث توسعه محلول و اصطلاحا ایجاد کف آتشنشانی می شود.

سیستم فوم

فوم در سیستم های اطفا حریق کمک می کند تا حرارت سریع تر جذب شود و هم چنین اکسیژن کمتری به سطح ماده سوختنی برسد تا قدرت خاموش کنندگی آب چندین برابر شود. در این سیستم ها فوم آتش نشانی وارد زنجیره واکنش شیمیایی حریق می شود تا با کند کردن فرایند، به افزایش کارایی اطفا حریق کمک کند.

این دو مدل سیستم اطفا حریق اتوماتیک در کنار استفاده از جعبه های آتش نشانی می تواند خیال شما را از بابت حریق در انبار راحت کند. جعبه های آتش نشانی می توانند در حریق های کوچک توسط افراد آموزش دیده استفاده شوند و از توسعه آن جلوگیری کنند. هم جنین وجود یک سیستم اطفا حریق اتوماتیک کمک می کند تا آتش در لحظات اولیه کنترل شود و از سرایت آن به سایر فضاهای کارخانه جلوگیری شود.

 

حتما ببینید

نگاهی به بازی سعید پورصمیمی در «پرویز خان»

در ستایش نقاش احساسات

نگاهی به بازی سعید پورصمیمی در «پرویز خان» به گزارش فیلم‌نت نیوز، سعید پورصمیمی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *