بهترین زمان سونوگرافی واژینال در بارداری

آیا سونوگرافی واژینال در بارداری بی خطر است؟

سونوگرافی واژینال در بارداری، چه زمانی و چرا؟

سونوگرافی واژینال در دوران بارداری یکی از روش های رایج تحقیقات بارداری است که برای تشخیص زودهنگام بیماری ها یا مشکلاتی مانند جفت سرراهی استفاده می شود.
یکی از پرکاربردترین روش های سونوگرافی در زنان، سونوگرافی ترانس واژینال (به انگلیسی: Transvaginal ultrasound) یا سونوگرافی داخلی است.

یکی از معاینات رایج در دوران بارداری سونوگرافی است که در مرحله اول برای تایید بارداری و در مرحله بعد برای تعیین کیسه حاملگی استفاده می شود.

 

در دوران بارداری، بسته به تشخیص متخصص زنان و زایمان، احتمالا چندین بار دیگر تحت سونوگرافی قرار خواهید گرفت. در صورت لزوم سونوگرافی در دوران بارداری هم از ناحیه شکم و هم از طریق واژینال انجام می شود. از آنجایی که در سونوگرافی واژینال می‌توان دستگاه را به رحم نزدیک‌تر کرد، وضوح تصاویر بهتر و دقیق‌تر می‌شود و قدرت تشخیص افزایش می‌یابد.

سونوگرافی واژینال چیست؟

سونوگرافی از امواج صوتی برای بررسی اندام های داخلی بدن استفاده می کند و به پزشک این امکان را می دهد که بلافاصله داخل بدن را ببیند.

در سونوگرافی واژینال یا داخلی، لوله یا پروب سونوگرافی با کاندوم پوشانده می شود و سپس با ژل روان کننده برای سونوگرافی آغشته می شود و وارد واژن می شود و تصویر بافت های داخلی بدن بر روی مانیتور نمایش داده می شود و با حرکت سونوگرافی. کاوشگر داخل بدن، وضعیت تخمدان ها، رحم و قسمت های مورد نظر بررسی می شود.

بهترین زمان سونوگرافی واژینال در بارداری

تجربه و مهارت پزشک باعث می شود بیمار کمتر ناراحت شود و تشخیص پزشک دقیق تر شود.

ادامه مطلب  قرص ویاس برای درمان بیش فعالی چیست؟

در سونوگرافی واژینال بهتر است مثانه خالی یا نیمه پر باشد.

سونوگرافی واژینال معمولاً برای تشخیص دقیق تر موارد زیر استفاده می شود:

سرطان دستگاه تناسلی

– مشکلات ناباروری

– تشخیص کیست و فیبروم

– حاملگی طبیعی یا خارج از رحم

– سقط جنین

– چند نکته

– مشکلات قاعدگی

– بررسی سلامت، فعالیت قلب و رشد جنین

 

دلایل انجام سونوگرافی واژینال در دوران بارداری

سونوگرافی واژینال معمولا در دوران بارداری به دلایل زیر استفاده می شود.

تشخیص بارداری دوقلو و چند قلو در مراحل اولیه

موقعیت جفت را تعیین کنید

تشخیص غلط بارداری

تشخیص سقط جنین

بررسی خونریزی اوایل بارداری

ارزیابی دقیق تر در بارداری های پرخطر

 

تعیین محل کیسه حاملگی: تعیین موقعیت کیسه حاملگی در اوایل بارداری بسیار مهم است تا در صورت وجود مشکل پزشک سریع ترین اقدام ممکن را انجام دهد.

 

تعیین سن حاملگی: به طور کلی سن حاملگی بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می شود، اما در مواردی که قاعدگی نامنظم باشد، سن دقیق بارداری با سونوگرافی واژینال مشخص می شود.

 

اندازه گیری طول دهانه رحم: اگر مادر سابقه زایمان زودرس یا سقط جنین داشته باشد یا در دوران بارداری دچار درد زیر شکم و انقباضات شکمی شود. سونوگرافی واژینال طول دهانه رحم یا دهانه رحم را اندازه گیری می کند تا در صورت کوتاه یا ضعیف شدن دهانه رحم با سرکلاژ دهانه رحم بسته شود و از سقط جنین جلوگیری شود.

 

بررسی حاملگی خارج از رحم: دقیق ترین روش تشخیص حاملگی خارج از رحم، سونوگرافی واژینال با آزمایش خون است. با این روش می توان مشکل را قبل از پارگی لوله فالوپ و خونریزی شکمی تشخیص داد.

ادامه مطلب  مراحل ارسال هوایی بار از ایران

 

بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال در دوران بارداری

سه ماهه اول بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال در نظر گرفته می شود. اما با پیشرفت بارداری و بزرگ شدن شکم، پزشکان ترجیح می دهند از سونوگرافی شکم استفاده کنند. اما برای بررسی طول دهانه رحم در هر زمان از بارداری، سونوگرافی واژینال ارجحیت دارد.

عوارض و خطرات سونوگرافی واژینال در دوران بارداری

برخی از مادران معتقدند که سونوگرافی واژینال در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین شود، اما نکته مهم در اینجا این است که لوله دستگاه سونوگرافی فقط وارد واژن می شود نه رحم. بنابراین هیچ تماسی با جنین داخل رحم ندارد.

 

سونوگرافی واژینال اگر توسط پزشک مجرب انجام شود عفونت و خونریزی ایجاد نمی کند و فقط ممکن است کمی لکه بینی ایجاد کند که به دلیل باز شدن واژن است و جای نگرانی ندارد.

با قرار دادن پروب سونوگرافی در واژن احتمال کمی درد وجود دارد که طبیعی است، در صورت احساس درد شدید حتما باید به پزشک اطلاع دهید.

 

موارد منع مصرف سونوگرافی واژینال در دوران بارداری

هنگامی که کیسه آب پاره می شود، با افزایش احتمال عفونت در کیسه آب و جنین، سونوگرافی واژینال ممنوع است.

در موارد جفت سرراهی سونوگرافی واژینال باید با دقت زیادی انجام شود تا فشاری به دهانه رحم وارد نشود.

 

مدت زمان سونوگرافی واژینال

معمولاً فرآیند سونوگرافی واژینال حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.

حتما ببینید

معاون اسبق اداره مالکیت معنوی از تجارب خود درباره‌ی ثبت برند می‌گوید

معاون اسبق اداره مالکیت معنوی از تجارب خود درباره‌ی ثبت برند می‌گوید

معاون اسبق اداره مالکیت معنوی از تجارب خود درباره‌ی ثبت برند می‌گوید   اگر شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *