عوارض کراتین مو در افراد زیر 18 سال چیست؟

عوارض کراتین مو در افراد زیر ۱۸ سال چیست؟

امروزه کراتین مو به یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی مو در میان مردم تبدیل شده است و اکثر بانوان و آقایان برای صاف کردن موهای خود اقدام به انجام کراتینه مو می‌کنند. محبوبیت این روش باعث شده است که حتی کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال که دارای موهایی فر هستند و آرزوی موهایی صاف و ابریشمی را دارند نیز خواهان انجام این روش باشند. والدین این افراد باید آگاه باشند که کراتینه مو در کنار مزایای که دارد می‌تواند عوارضی هم برای بزرگسالان و هم برای افراد زیر ۱۸ سال دربرداشته باشد اما عوارض کراتین مو در بزرگسالان بسیار اندک و نادر است و معمولا کودکان و نوجوانان که رشد آنها کامل نشده است به عوارض کراتین مو دچار می‌شوند. در ادامه مطلب به طور کامل به عوارض کراتین مو در افراد زیر ۱۸ سال خواهیم پرداخت.

عوارض کراتین مو

کراتین مو مزایای بی‌شماری همچون کمک به رشد مو، رفع موخوره، ابریشمی کردن موها، صاف و درخشان کردن موها و … را به همراه دارد. همانطور که هیچ روش زیبایی بدون عوارض جانبی نیست، کراتینه مو نیز از قاعده مستثنی نمی‌باشد و دارای عوارضی هم در بزرگسالان و هم در کودکان و نوجوانان است.

عوارض کراتین مو در نوجوانان

ناهنجاری‌های رشدی

همانطور که همگی آگاه هستیم رشد افراد زیر ۱۸ سال تکامل نیافته است، برای مثال ممکن است به اندازه کافی رشد قدی مناسبی نداشته باشند یا برخی از نوجوانان از هم سن و سالان خود کوتاه‌تر هستند. مواد شیمیایی کراتین در حین انجام این روش به طور مستقیم به موها اعمال می‌شوند و قاعدتا مقدار زیادی از این مواد با پوست سر در تماس هستند که ممکن است بر روی مغز اثر منفی داشته باشند که منجر به ناهنجاری‌های رشدی می‌شود و ممکن است در پسران منجر به عدم رشد ریش و سبیل و در دخترها منجر به عدم رشد قد گردد. البته این عوارض خیلی نادر است.

ادامه مطلب  کاشت مو رایگان شد/ جاذبه جدید گردشگری شیراز برای عرب ها

سردرد شدید

مواد کراتین کاملا شیمیایی هستند و ممکن است برخی از آرایشگرها به شما بگویند که موادی که برای کراتین کردن موها استفاده می‌کنند کاملا گیاهی است اما فریب حرف‌های آنها نخورید! مواد شیمایی کراتین به علت بوی تندی که دارند ممکن است در بیشتر افراد منجر به سردرد شوند. سردرد ناشی از کراتین مو ممکن است در افراد زیر ۱۸ سال شایع‌تر باشد زیرا این افراد هنوز در دوران بلوغ خود به سر می‌برند.

واکنش‌های آلرژیک

مواد کراتین مو نباید به طور مستقیم با پوست سر در ارتباط باشند، به همین علت اینگونه مواد از فاصله دو الی سه سانتی‌متر از ریشه مو بر روی ساقه مو اعمال می‌شوند اما باز هم ممکن است کمی با ریشه مو برخورد داشته باشند که ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک پوستی مانند خارش پوست سر، قرمزی پوست سر و … شود.

سوزش چشم

همانطور که پیش‌تر گفتیم مواد شیمیایی کراتین دارای بویی تند هستند و بوی ناشی از آنها ممکن است منجر به سوزش و قرمزی چشم شود. سوزش چشم ناشی از کراتینه مو در تمامی افراد با هر سنی گزارش شده است.

صاف نشدن مو

در برخی مواقع ممکن است موها پس از کراتین صاف نشوند و حتی وز شوند؛ صاف نشدن مو بعد از کراتین علت‌های بسیاری دارد اما اصلی‌‍ترین دلیل آن تغییرات هورمونی است. بدن افراد زیر ۱۸ سال به صورت مداوم در حال تغییرات هورمونی است و همین امر موجب می‌شود که موهایشان پس از انجام کراتینه صاف نشود و حتی مقداری وز نیز بشود.

سوختن موها

افرادی زیر ۱۸ سال دارای موهای ضعیفی هستند و ممکن است موهایشان واکنش شیمیایی ناشی از مواد کراتین را تحمل نکند و منجر به سوختن موها شود.

ادامه مطلب  حداکثر سن کاشت مو از نگاه بهترین متخصص کاشت مو آمریکا

عوارض کراتین مو در بزرگسالان

معمولا افراد بزرگسال کمتر دچار عوارض جانبی کراتین می‌شود اما احتمال بروز این عوارض در آنها صفر نیست. برخی از عوارض جانبی کراتین در افراد بزرگسال عبارت است از:

  • ریزش مو
  • سرفه
  • استفراغ
  • ایجاد شوره سر
  • سوزش چشم‌ها
  • خشک و وز شدن مو
  • چرب شدن بیش از حد موها

روش‌های جایگزین کراتین مو

اگر فرزند شما زیر ۱۸ سال سن دارد و تمایل دارد تا موهایی درخشان داشته باشد می‌توانید از روش‌های جایگزین زیر استفاده نمایید.

پروتئینه مو

پروتئینه یا پروتئین تراپی مو یکی از روش‌های آبرسانی مو است که در سالن‌های زیبایی انجام می‌شود و در آن از موادی که عوارض جانبی بسیار اندک و نادری دارند استفاده می‌شود. درصد صافی پروتئین تراپی از کراتینه مو کمتر است اما این بدان معنا نیست که مقدار صافی که این روش برای موها به همراه دارد صفر است بلکه موها را حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد صاف‌تر می‌کند. پس از انجام این روش موها کاملا ابریشمی و درخشان و کمی صاف می‌شوند و انجام آن برای تمامی سنین پیشنهاد می‌شود فقط به علت تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و پریودی توصیه می‌شود تا از انجام این روش در این دوران‌ها خودداری کرد.

استفاده از روغن‌های طبیعی

اگر فرزند شما دارای موهایی خشک و کدر است و تمایل دارد تا توسط روش کراتینه موهایی درخشان را برای خود به ارمغان بیاورد، می‌توانید به جای استفاده از روش کراتین مو روغن‌هایی نظیر روغن آرگان، فندق و بادام را فراهم کنید و پس از حمام کردن مقداری از این روغن‌ها را بر روی ساقه موهای فرزندتان ماساژ دهید و سپس موها را شانه نمایید تا موهای او درخشان شود. البته باید به این نکته توجه نمود که در استفاده از روغن‌های طبیعی زیاده‌روی نکنید زیرا مقدار زیاد آنها منجر به چرب شدن موها می‌شود.

ادامه مطلب  تأثیر یونی زینک بر ریزش مو

استفاده از شامپوهای فاقد سولفات

موها به طور طبیعی دارای کراتین هستند و اکثر شامپوها دارای سولفات هستند که می‌توانند کراتین طبیعی مو را از بین ببرند بنابراین توصیه می‌شود تا شامپوهای فاقد سولفات را تهیه نمایید تا دیگر نیازی به استفاده از روش کراتینه مو نداشته باشید.

در آخر …

کراتینه مو در افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود زیرا عوارضی بسیاری را برای آنها دربردارد بنابراین توصیه می‌شود تا روش‌های جایگزین کراتینه مو مانند استفاده از روغن‌های طبیعی، پروتئین تراپی مو و … را جایگزین روش کراتین نمایید.

منبع: سایت زیبایی مگ

حتما ببینید

5 روش ساده برای داشتن مویی سالم

۵ روش ساده برای داشتن مویی سالم توسط سشولند منتشر شد

موهای سالم و درخشان، آرزوی هر فردی هس. اما عوامل مختلفی مثل استفاده از سشوار، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *