جدیدترین قیمت آپارتمان‌های نقلی در تهران/ کم‌کاری دولت سیزدهم در تولید مسکن

جدیدترین قیمت آپارتمان‌های نقلی در تهران فعالان املاک می گویند بازار خانه های سیار نیاز به عرضه جدید دارد و با توجه به قدیمی بودن وضعیت عرضه در این گروه اندازه، امید چندانی به بازگشت به رونق معاملات ملکی وجود ندارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی عرضه آپارتمان های مسکونی تا ۶۰ مترمربع در روزهای اخیر نشان می دهد که عمده این عرضه در گروه سنی ۱۰ سال ساخت است و به سختی می توان آپارتمان جوانی در این متراژ پیدا کرد.

جمعی از دلالان املاک فعال در نیمه جنوبی شهر تهران می گویند: اگر ساخت و سازهایی که از سال گذشته آغاز شده و در حال انجام است تا پایان امسال به اتمام برسد، مشکل تامین آپارتمان های نقلی به بازار مسکن تهران تا حدود زیادی حل خواهد شد، چرا که بسیاری از ساخت و سازهای کوچک در محله های زیر خط خیابان انقلاب آغاز شده یا در شرف شروع است.

با این حال، به نظر می رسد که در آن زمان، خریداران اولیه خانه که در مورد خرید خانه جدی هستند، دچار مشکل خواهند شد. آنها مجبور می شوند از بین پرونده های پیشنهادی خانه ای را انتخاب کنند که اغلب یا نیاز به بازسازی دارد یا از نظر نور، نقشه، موقعیت و حتی گاهی همسایگی برای آنها مناسب نیست و این واقعیتی است که معمولاً تمایل اولی ها خرید آپارتمان های پیر و جوان است که حداقل چند سال از بازسازی یک ملک صرفه جویی می کند.

 

جدول زیر خلاصه ای از آپارتمان های فروشی تا سقف ۶۰ متر مربع است که در سه روز گذشته مطالبه شده اند که میانگین سنی بالای آنها را ثابت می کند.

جدیدترین قیمت آپارتمان‌های نقلی در تهران

عملکرد ناکافی دولت سیزدهم در تولید مسکن

روزنامه جهان صنعت نوشت: افزایش قیمت واحدهای مسکونی و کاهش قدرت خرید مردم اکنون وضعیت بحرانی در بازار مسکن ایجاد کرده است. از سوی دیگر رکود نیز عاملی ثابت در این حوزه است و به نظر می رسد واحدهای مسکونی هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا تحت تاثیر قرار می گیرند. چند سالی است که بازار مسکن تحت تاثیر عوامل مختلف در اقتصاد کلان روند صعودی را طی می کند. از سوی دیگر قدرت خرید مردم نیز تا حد زیادی کاهش یافته و در نتیجه همزمانی این عوامل، خرید حداقل سرپناه برای خانوارها روز به روز دشوارتر می شود.

ادامه مطلب  اجاره‌‌‌بها در جنوب تهران چند؟

 

با این روند زنگ خطری مبنی بر کاهش کیفیت مسکن و کوچ مردم به خانه های غیررسمی و حاشیه نشینی نیز به صدا درآمده است و کارشناسان معتقدند دور از تصور نیست که در آینده نزدیک افراد بیشتری به کپار مراجعه کنند.

 

اولین جلسه شورای سیاستگذاری اولین همایش ملی «راهبردهای اقتصاد مسکن; انبوه سازی و معماری پایدار» در کمیته تلفیق بودجه برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی رئیس فراکسیون راهبردی شورای اسلامی در مراسم همایش سراسری «راهبردهای اقتصاد مسکن; انباشت و معماری پایدار با اشاره به برگزاری این همایش تاکید کرد:

مسکن یکی از مشکلات اساسی کشور است و این موضوع به این زودی ها پایان نخواهد یافت. اصل ۳۱ قانون اساسی می گوید مسکنی که نیاز هر خانواده ایرانی را تامین کند حق است و دولت موظف است اجرای این اصل را برای نیازمندان بیشتر تضمین کند.

امروز باید تصویر روشنی از وضعیت مسکن داشته باشیم. آخرین آمار این بخش مربوط به ۱۲ سال پیش است. در این گزارش آمده است که ۶ میلیون خانه نیاز داریم و حدود ۲ میلیون خانه خالی داریم و این یکی از نکات قابل بررسی است.

 

وی گفت: پیشنهاد من در این همایش این است که وضعیت فعلی مسکن در کشور به خوبی تشریح و بررسی شود و این امر از نظر کمی و کیفی ارزیابی شود. آیا باید بررسی های بین المللی انجام دهیم و ببینیم چگونه مشکل مسکن خود را حل کرده اند؟ سوال من این است؛ آیا در کشورهای توسعه یافته مشکل کمبود مسکن وجود دارد؟ این کشورها مشکل مسکن فرسوده را نیز حل کرده اند.

میرتاج الدینی ادامه داد: ساخت موشک سخت تر است یا خانه؟ تکنولوژی ما چیزی کمتر از کشورهای پیشرفته ندارد. ساختن مسکن آسان‌تر از ساخت پهپادها است، بنابراین ما گزینه‌هایی داریم، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن روی زمین در کشور داریم.

ما ۱۲ میلیون حاشیه نشین داریم و ۱۲ میلیون نفر در بافت های فرسوده زندگی می کنند و ۲۴ میلیون نفر در حوزه مسکن مشکل دارند و در حالی که یک خانه فرسوده در کشور وجود دارد نباید از خود راضی باشیم. بازسازی خانه های روستایی یکی از ماموریت های ماست.

ادامه مطلب  تبدیل ارزهای دیجیتال به تومان: روش‌ها، مزایا و معایب

 

در مسکن مهر کارهای خوبی انجام شده و یک میلیون واحد مسکن مهر هدف گذاری شده است اما هنوز به ایده آل نرسیده ایم، وی با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه توضیح داد که دبیرخانه دائمی این همایش باید دائمی شود. همچنین در زمینه فناوری های نوین نیز باید در این همایش پیشنهاداتی ارائه شود و از وزارت مسکن دعوت به همکاری شود.

بحث انرژی ساختمان موضوع مهمی است و باید در این بخش برنامه ریزی جدی داشته باشیم. به عنوان مثال تولید گاز در کشور ما یک و نیم برابر تمام کشورهای اروپایی است و ۶۰۰ میلیون مترمکعب مصرف می کنند و به ۹۵۰ میلیون مترمکعب تولید رسیده ایم که ۹۴ درصد آن مصرف و ۶ درصد صادرات داریم که از این میزان ۷ میلیارد تومان درآمد داریم که معادل کل بودجه عمرانی کشور است.

 

لزوم مشارکت بخش خصوصی در تولید مسکن

رئیس فراکسیون راهبردی شورای اسلامی تصریح کرد: اگر این بخش بهینه شود و ۲۰ درصد صادرات داشته باشیم چقدر ساخت و ساز افزایش می یابد؟ ۲۰ میلیون بخاری غیر استاندارد داریم که ۴ میلیون باید با بهینه سازی تعویض می شد. اگر شرکت نفت این بخاری ها را جمع آوری کند و به آنها بخاری کم مصرف بدهد به صرفه است. تامین مالی نیز باید ارزیابی شود، کمپین جذب همکاری سرمایه گذاری نیز باید انجام شود و در تولید مسکن به رقم ۲۰ میلیارد تومان برسد. اگر بخش خصوصی کار نکند، وعده ۴ میلیون مسکن محقق نمی شود.

 

میرتاج الدینی همچنین گفت: در کشورهای دیگر بسیاری از مردم تمایلی به خرید ملک ندارند و اگر اجاره ها به گونه ای باشد که مردم قدرت تامین هزینه ها را داشته باشند، می توان به طرحی برای اجاره مسکن دست یافت. دولت موظف است زمین و مصالح را تامین کند و سازنده پس از ساخت این واحدها را در اختیار نهادهای دولتی قرار می دهد. این نرخ باید ثابت و با افزایش معقول باشد و می توانید این طرح را در نظر بگیرید.

 

پیامدهای عدم همکاری بانک ها

عبدالجلال ایری، دبیر شورای عالی این همایش و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جهش تولید مسکن که در ابتدای تشکیل مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفت، یکی از قوانینی است که می تواند به ایجاد استراتژی تولید مسکن برای دولت کمک کند.

ادامه مطلب  مفهوم و اهمیت مالیات بر ارزش افزوده در اقتصاد

 

دولت پنجم و ششم در راستای توسعه سیاست‌های تولید مسکن با استراتژی تامین زمین و زیرساخت‌ها و شهرک‌سازی‌های مختلف در این حوزه عمل کردند و دولت‌های هفتم و هشتم نیز بر اساس تامین سرمایه در قالب وام این سیاست را ادامه دادند و دولت‌های نهم و دهم نیز به سمت مسکن مهر رفتند که به نظر من اتفاق بسیار خوبی بود، به ویژه در شهرک‌ها. در دولت یازدهم و دوازدهم متأسفانه فاقد استراتژی مسکن بودیم و در اواخر دولت دوازدهم چیزی به نام اقدام ملی مسکن شکل گرفت و بر اساس آن قرارداد ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی بسته شد که به دولت جدید رسید و امیدوارم دولت سیزدهم از آن بهره ببرد.

 

وی درباره موضوعات مطرح شده از جمله مصرف انرژی و قیمت تمام شده مسکن گفت: ما فاقد استراتژی سیاست گذاری مناسب برای تولید مسکن هستیم و هیچ سیاستی نداریم. رکن اصلی تولید مسکن را به دلیل همکاری نکردن بانک ها از دست دادیم و بانک ها موظف شدند ۲۰ درصد منابع را برای اعطای تسهیلات مسکن بدهند و در سال ۱۴۰۱ ۷ تا ۸ درصد از این رقم تخصیص یافت.

 

پیامد نامطلوب اقدامات دولت در حوزه مسکن

ایری گفت: در برخی شهرها موفقیت هایی داشته ایم اما اعدادی که بررسی می کنیم آن چیزی نیست که می خواستیم و فقط توانستیم ۲ میلیون واحد زمین را تامین کنیم اما در مجموع موفق نشدیم و هنوز نتوانسته ایم این واقعیت را بپذیریم که برای تولید مسکن نیاز به یک استراتژی داریم و تا زمانی که این برنامه ریزی وجود نداشته باشد نتیجه خوبی نخواهیم داشت. مجلس در بحث ساماندهی بازار اجاره و مسکن و در مورد مالیات خانه های خالی دخالت کرده است، اما مجموع این موارد منسجم نیست و نظر مجلس بر اساس شرایط و ضوابط است.

 

وی ادامه داد: در قانون جهش مسکن مسائل زیادی را در نظر گرفته ایم و اگر بدهیم

حتما ببینید

اجاره‌‌‌بها در جنوب تهران چند؟

اجاره‌‌‌بها در جنوب تهران چند؟ کف رهن کامل توسط مالکان مناطق جنوبی تهران به طور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *