ترون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

ترون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

ترون (Tron) یک شبکه بلاک‌چینی مبتنی بر اثبات سهام نمایندگی‌شده یا نیابتی (DPoS) می‌باشد که در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان، کارآفرین اهل کشور چین، تأسیس و پایه‌گذاری شد. ترون که بعد از اتریوم به دنیا معرفی شد، با برطرف کردن باگ‌های آن، به رقیبی جدی برای اتریوم بدل گشت. شبکه ترون که از اتریوم سریعتر و مقیاس‌پذیرتر بود، توانست به سرعت کاربران زیادی را به سمت خود جذب کند. ترون در واقع با این هدف ایجاد شد که تولیدکنندگان محتوا بتوانند به صورت مستقیم کارهای خود را عرضه کرده و به کسب سود بپردازند.

معماری بلاک‌چین ترون، به صورت سه لایه شکل گرفته است. هدف از این نوع ساختار، تمرکززدایی شبکه و ایجاد یک پلتفرم غیرمتمرکز است. در شبکه ترون ۲۷ نماینده اصلی که به اختصار SR نامیده می‌شوند، وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها و توزیع بلاک را بر عهده دارند و در ازای این کار پاداش دریافت می‌کنند. این گره‌ها طی فرایند رأی‌گیری و توسط کاربران شبکه انتخاب می‌شوند.

پرداخت پاداش‌ها و تراکنش‌های درون شبکه‌ای ترون، توسط رمزارز بومی آن، یعنی «ترونیکس» (TRX) انجام می‌شود. کاربران نیز برای رأی دادن به نماینده مورد نظر خود، نیاز به TRX دارند. رمزارز TRX در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال، قابل خرید و فروش است.

 

ویژگی‌های شبکه ترون

  • استفاده از تکنولوژی ماشین مجازی (Virtual Machine)

ترون از نظر ساختاری، شباهت زیادی به اتریوم دارد؛ اما وجود برخی ویژگی‌های منحصر به فرد، آن را متمایز می‌سازد. یکی از این ویژگی‌ها، استفاده از ماشین مجازی ترون (Tron Virtual Machine) یا به اختصار «TVM» در شبکه است. TVM درواقع محیطی برای اجرای قراردادهای هوشمند ترون بوده و هر گره در شبکه، شامل یک TVM می‌باشد. پروتکل ترون عملکرد مداوم، بدون وقفه و تغییرناپذیر این ماشین را پشتیبانی می‌کند. داخل هر بلاک معین شبکه ترون، فقط و فقط یک حالت «متعارف» وجود دارد و TVM چیزی است که قوانین محاسبۀ یک حالت معتبر جدید را، از بلاکی به بلاک دیگر تعریف می‌کند.

  • الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS)

همانطور که پیش‌تر گفتیم، بلاک‌چین ترون از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی‌شده برای اجماع استفاده می‌کند. در این الگوریتم، ۲۷ نماینده به عنوان گره‌های اصلی که Super Representative یا  به اختصار «SR» نامیده می‌شوند، وظیفۀ اعتبارسنجی بلاک‌ها را بر عهدۀ دارند. هر SR یک نماینده است که توسط کاربران خود شبکه انتخاب می‌شود و هر سه ثانیه یک بار، با اضافه شدن بلاک جدید به شبکه، ۳۳ عدد TRX به عنوان پاداش دریافت می‌کند. وظیفۀ دیگر SRها، ایجاد گره‌های شاهدمی‌باشد.

  • استفاده از گره‌های متفاوت در شبکه
ادامه مطلب  معرفی هتل های کیش برای تعطیلات نوروز 1403

در شبکه ترون، سه نوع گره (Node) مختلف با وظایف متفاوت، فعالیت می‌کنند:

  • گره‌های شاهد (Witness Nodes) که وظیفۀ ساخت بلاک‌های تازه، رأی دادن به پیشنهادات و ساخت گره‌های شاهد جدید را برعهده دارند.
  • گره‌های کامل (Full Nodes) که وظیفۀ آن‌ها، انتشار API و تراکنش‌هاست.
  • گره‌های سالیدیتی (Solidity Nodes) که برای همگام‌سازی بلاک‌ها استفاده می‌شوند.
  • غیرمتمرکز بودن شبکه

از سال ۲۰۲۱ به یک سازمان غیرمتمرکز خودگران (DAO) تبدیل شده‌است. همچنین تاکنون برنامه‌های غیرمتمرکز بسیاری روی بلاک‌چین ترون پیاده‌سازی شده‌اند و کاربران فعال زیادی و از این حیث، ترون به عنوان سیستمی غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک‌چین شناخته می‌شود.

 

مزایا و معایب بالقوه اکوسیستم ترون

  • مزایای شبکه ترون

اکوسیستم ترون از تیمی قدرتمند و متخصص بهره می‌برد که کارهای توسعه‌ای شبکه را انجام می‌دهند. از طرفی، تکنولوژی به کار رفته در شبکه، موجب شده تا کارمزد تراکنش‌های آن بسیار پایین باشد. همچنین، مقیاس‌پذیری نسبتاً بالای شبکه ترون و انجام ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه، باعث شده تا ترون در بین سریع‌ترین بلاک‌چین‌های دنیا قرار بگیرد. کیف پول‌ها و صرافی‌های بسیاری از ترون و رمزارز آن TRX پشتیبانی می‌کنند و همچنین در صورت استفاده از کیف پول مخصوص خود شبکه به نام TronLink تراکنش‌های درون شبکه شما بدون کارمزد خواهد بود.

  • معایب اکوسیستم ترون

هنگام عرضۀ اولیه (ICO) ترون، بیش از ۶۰ درصد کل توکن‌ها بین مؤسس آن یعنی جاستین سان و سایر سرمایه‌گذاران خصوصی تقسیم شد و تنها قریب به ۴۰ درصد باقی مانده در معرض فروش عمومی قرار گرفت. این موضوع بیانگر این است که حجم قابل توجهی از توکن بومی شبکه، در اختیار عده‌ای خاص است و بنابراین، امکان رخ دادن فساد مالی وجود دارد.

بلاک‌چین ترون با ۶ فاز توسعه‌ای معرفی شد و همچنان در حال توسعه است. طبق برنامه ترون، قرار است فاز آخر توسعه در سال ۲۰۲۷ به پایان برسد؛ بنابراین، ترون هنوز کامل نیست و هنوز اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی می‌تواند رخ دهد.

ادامه مطلب  چطور مترجم زبان ترکی استانبولی شویم؟ مهارت های لازم و دوره های آموزشی

 

آیا ترون برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

به عقیدۀ بسیاری از متخصصان و کارشناسان حوزۀ ارزهای دیجیتال، ترون پتانسیل بالایی برای رشد دارد. شبکه ترون با امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، به شبکه‌ای شلوغ و پرطرفدار تبدیل شده و این موضوع هنوز هم می‌تواند ادامه داشته باشد؛ افراد مشهوری نظیر جک ما (مؤسس کمپانی علی بابا) نیز از حامیان پر و پا قرص ترون می‌باشند.

شرکت‌های معتبری مثل Coin Codex، CryptoNewsZ و Priceprediction نیز آینده ترون را روشن و قیمت آن را صعودی پیش‌بینی می‌کنند؛ البته در بازار سرمایه هیچ پیش‌بینی‌ای حتماً و قطعاً درست نیست اما با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد ترون و امکاناتی که قرار است با آپدیت‌های بعدی شبکه به آن اضافه شود، می‌توان نتیجه گرفت که چشم‌انداز کلی در مورد ترون مثبت است.

بنابراین، فعالان حوزۀ ارزهای دیجیتال می‌توانند با مدیریت ریسک و سرمایه مناسب، خرید ترون به دید سرمایه‌گذاری را در نظر داشته باشند. دقت داشته باشید که این مطلب پیشنهاد خرید یا فروش نیست و صرفاً جهت افزایش آگاهی شما عزیزان نوشته شده‌است.

خرید تتر

چگونه ترون بخریم؟

برای خرید ترون، لازم است از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کنید. صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز بسیاری وجود دارند که از خرید و فروش و تبادل TRX پشتیبانی می‌کنند. در این میان، استفاده از صرافی‌های ایرانی به دلیل امنیت بالاتر برای کاربران داخل کشور و همچنین وجود درگاه پرداخت ریالی، منطقی‌تر است. کافیست یک صرافی معتبر پیدا کرده و به راحتی با استفاده از کارت بانکی خود، اقدام به خرید کنید. برای خرید تتر هم از همین صرافی میتوانید اقدام کنید.

 

ارزان ترین ترون را از کجا بخریم؟

همانطور که گفتیم، استفاده از صرافی‌های ایرانی برای کاربران داخل کشور راحت‌تر و ایمن‌تر است. صرافی‌های بسیاری نیز در داخل کشور وجود دارند که خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند. پیدا کردن یک صرافی مناسب اولویت می‌باشد. یک صرافی خوب، باید پروتکل‌های امنیتی را رعایت کند، احراز هویت کاربر داشته باشد، فعالیت مناسب داشته و از اعتبار خوبی بین فعالان بازار برخوردار باشد و همچنین، کمیسیون خرید و فروش بالایی نداشته باشد.

یکی از بهترین صرافی‌های ایرانی که با کمترین کمیسیون، خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال از جمله ترون را ارائه می‌دهد، صرافی پی‌ام اکسچنج است. پی‌ام اکسچنج با سال‌ها فعالیت موفق در بازار ارزهای دیجیتال، توانسته رضایت مشتریان را جلب کند. رابط کاربری ساده و راحت، امنیت بسیار بالا و کمیسیون پایین خرید و فروش ارز در آن، باعث شده تا کاربران زیادی به سمت این صرافی همه فن حریف سوق پیدا کنند.

ادامه مطلب  جوانی که آرزوی پولدار شدن را به تحقق رساند

کار با صرافی پی‌ام اکسچنج بسیار راحت است؛ کافیست وارد وب‌سایت صرافی شده و پس از تکمیل مدارک و احراز هویت، اقدام به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال مورد نظر خود کنید.

 

خلاصه مطلب

شبکه ترون در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان تأسیس شد و با توجه به ویژگی‌های خاص خود، به سرعت محبوبیت بالایی بین کاربران پیدا کرد. بلاک‌چین ترون با استفاده از ساختار ویژه خود و استفاده از تکنولوژی ماشین مجازی ترون (TVM) از ایمنی، سرعت و دقت بالایی برخوردار است. همچنین پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و قابلیت پیاده‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز روی شبکه، خیلی سریع توانست مقبولیت عمومی را کسب کند. توکن بومی شبکه ترون، رمزارز ترونیکس (TRX) است که جهت پرداخت پاداش‌ها و انجام تراکنش‌های درون شبکه استفاده می‌شود.

افراد مشهور و شرکت‌های معتبر بسیاری نسبت به آینده ترون ابراز امیدواری کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که مقبولیت ترون در ادامه همچنان ادامه خواهد داشت. البته این یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیست اما با استفاده از تحلیل درست و بررسی پتانسیل رشد شبکه، اختصاص دادن بخشی از سرمایه با مدیریت کامل ریسک توسط سرمایه‌گذار، غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

جهت خرید ترون می‌بایست از یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال استفاده کنید. در داخل و خارج کشور صرافی‌های آنلاین بسیاری وجود دارند و در ابتدا باید صرافی مناسب را از بین آن‌ها پیدا کنید. رعایت پروتکل‌های ایمنی، فعالیت و اعتبار صرافی و کارمزد معاملات، معیارهایی هستند که در انتخاب صرافی باید مد نظر داشته باشید.

پی‌ام اکسچنج یک صرافی ایرانی است که با سال‌ها تجربه در زمینۀ ارائه خدمات ارزهای دیجیتال به مشتریان خود، توانسته است جایگاه خود را میان کاربران تثبیت کند. صرافی پی‌ام اکسچنج با توجه به کمیسیون پایین معاملات، یک انتخاب ایده‌آل برای افرادی است که قصد خرید یا فروش ارزهای دیجیتال را دارند.

ووچر پرفکت مانیووچر پرفکت مانی

 

حتما ببینید

درب ضد سرقت در تهران

درب ضد سرقت در تهران | خرید مستقیم از کارخانه صنایع چوب مهریز

اگر قصد خرید درب ضد سرقت در تهران را دارید و یا میخاهید استعلام قیمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *