چگونه کباب پز گازی را تمیز کنیم

چگونه کباب پز گازی را تمیز کنیم؟

چگونه کباب پز گازی را تمیز کنیم؟ ما ایرانی ها عاشق غذای کبابی هستیم و کباب پز یکی از اجزای جدایی ناپذیر هر خانه ایرانی است. اما برای افزایش کیفیت غذای مصرفی تمیزی گریل بسیار مهم است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله نحوه تمیز کردن کباب و گریل را به صورت اصولی به شما آموزش دهیم تا بتوانید از غذای کبابی خود نهایت لذت را ببرید. پس تا انتها همراه ما باشید.

تجهیزات لازم برای نظافت کباب پز و کباب پز

برس سیمی: برای تمیز کردن و سنباده زدن توری های فلزی بهتر است از برس سیمی استفاده کنید. اگر برس سیمی ندارید، می توانید از سیم ظرفشویی یا یک تکه فویل آلومینیومی مچاله شده استفاده کنید.

اسفنج درشت: برای قسمت های حساس تر گریل بهتر است از اسفنج درشت استفاده کنید تا علاوه بر تمیز کردن چربی، مطمئن باشید که به گریل خود آسیبی وارد نمی کنید.

کاردک: چربی هایی که به کف گریل شما می چسبند را فقط با کاردک می توان پاک کرد. برخی از گریل ها با کاردک مخصوص عرضه می شوند، اما اگر در کنار گریل کاردک ندارید، می توانید از کاردک مخصوص رنگ استفاده کنید.

مایع ظرفشویی: کمی مایع ظرفشویی مخلوط با آب باعث می شود که بقایای چربی روی گریل را بسیار راحت تر پاک کنید.

نحوه تمیز کردن کباب پز و گریل

پیدا کردن وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن کباب پز و کباب پز کار سختی نیست و در هر خانه ای می توانید بسیاری از این وسایل را پیدا کنید. پس از یافتن تجهیزات لازم، به یکی از روش های زیر اقدام به تمیز کردن کباب پز و گریل کنید:

۱٫ استفاده از بخار

بهترین راه برای تمیز کردن بخارپز، تمیز کردن آن بلافاصله پس از استفاده است. در این روش پس از خاموش کردن گریل، روزنامه آغشته به آب را روی آن قرار دهید و درب گریل را ببندید. اجازه دهید روزنامه های مرطوب به مدت ۳۰ دقیقه کار خود را انجام دهند، سپس با استفاده از یک دستمال کاغذی چربی باقی مانده را از روی گریل پاک کنید.

ادامه مطلب  بهترین ضد عفونی کننده لباس [8 روش ساده و تاثیرگذار]

۲٫ ماشین ظرفشویی

می توانید تابه گریل را در ماشین ظرفشویی نیز بشویید. اگر تابه باربیکیو شما خیلی بزرگ نیست، آن را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و دستگاه را طوری تنظیم کنید که تابه ها و قابلمه ها را بشویید. بعد از اتمام کار سینی گریل مانند روز اول تمیز می شود.

۳٫ از سرکه استفاده کنید

به مقدار مساوی سرکه سفید و آب را مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید. سپس محلول را روی باربیکیو اسپری کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. بعد از ۱۰ دقیقه سرکه خالی را روی دستگاه اسپری کنید و قسمت های مختلف آن را با چسب بمالید تا تمام سطح گریل تمیز شود. در پایان کار می توانید از دستمال مرطوب نیز برای پاک کردن چربی اضافی استفاده کنید.

۴٫ جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از مواد طبیعی است که برای تمیز کردن کباب پز و کباب پز استفاده می شود. مقداری جوش شیرین روی دستگاه بپاشید و با اسپری آب آن را مرطوب کنید تا مایع خمیر مانندی به دست آید. پس از چند دقیقه تمام قسمت های دستگاه را با استفاده از برس ظرفشویی و کاردک تمیز کنید. علاوه بر موردی که در بالا ذکر شد، جوش شیرین کاربردهای زیادی در نظافت منزل دارد.

۵٫ محلول مایع برای شستن ظروف و آب جوش

اگر هنوز فکر می کنید روی گریل چربی وجود دارد، محلولی از آب جوش و مواد شوینده ظرفشویی درست کنید و آن را با استفاده از آبکش روی تمام سطح گریل بمالید. می توانید از فویل آلومینیومی مچاله شده و سیم ظرفشویی برای تمیز کردن گریل تا حد امکان استفاده کنید. در نهایت از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن چربی باقی مانده از دستگاه استفاده کنید.

ادامه مطلب  بهترین روش برای رفع بوی روغن از لباس

نحوه تمیز کردن گریل گاز

چگونه کباب پز گازی را تمیز کنیم

اگر در منزل یک گریل گاز دارید، برای تمیز کردن آن، ابتدا باید جریان گاز را متوقف کنید تا ایمنی خود را تضمین کنید. سپس تمام قطعات متحرک را از دستگاه جدا کرده و جداگانه تمیز کنید. بدنه باربیکیو را بشویید و بگذارید خشک شود. در نهایت گریل را دوباره جمع کنید. مراحل تمیز کردن گریل گاز به شرح زیر است:

جدا کردن شیلنگ گاز: قبل از انجام هر کاری ابتدا باید شیلنگ گاز دستگاه را جدا کنید تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

درست کردن آب و صابون: مقداری مایع ظرفشویی را در یک سطل آب گرم حل کنید. نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نیست و مایع ظرفشویی معمولی کافی است.

جدا کردن قطعات: تمام قطعات قابل جدا شدن دستگاه مانند میله، سینی فلزی و غیره را جدا کنید. برای ایمنی بیشتر پوشیدن دستکش کار را فراموش نکنید.

چربی اضافی را بردارید: پس از جدا کردن قسمت ها، با استفاده از سیم ظرف و کاردک، چربی را از روی قسمت ها بشویید.

استفاده از محلول آب و مایع شوینده: تمام قسمت های متحرک گریل را در سطل آب و مایع شوینده که از قبل آماده کرده اید قرار دهید و بعد از چند دقیقه با یک اسفنج درشت آنها را تمیز کنید.

شستشوی بدنه گریل: بدنه گریل را با محلول تهیه شده از آب و صابون تمیز کنید.

خشک کردن قطعات: تمام قسمت های شسته شده را با یک پارچه خشک کاملا خشک کنید. همچنین می توانید قطعات را برای مدتی در هوا قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

مونتاژ گریل: قطعات را با دقت در جای خود قرار دهید و جریان گاز را وصل کنید.

گریل را روشن کنید: پس از تمیز کردن کباب پز و کباب پز، دوباره آن را روشن کنید و حدود ۱۵ دقیقه بگذارید تا چربی باقی مانده کاملا بسوزد.

چگونه یک باربیکیو زغالی را تمیز کنیم؟

چگونه کباب پز گازی را تمیز کنیم

تا اینجا در مورد نحوه تمیز کردن کباب پز و کباب پز گازی صحبت کردیم، اما تمیز کردن کباب پز زغالی کمی متفاوت است. مراحل این کار به شرح زیر است:

ادامه مطلب  خرید انواع لگن پلاستیکی (30+ مدل پرفروش)

پیدا کردن مکان مناسب: تمیز کردن کباب پز و کباب زغالی گرد و غبار زیادی به همراه دارد، بنابراین توصیه می شود این کار را در خارج از خانه انجام دهید. یک نقطه مناسب پیدا کنید و سپس شروع به تمیز کردن کباب پز و گریل کنید.

برداشتن میله های گریل: در صورت امکان، تمام میله های گریل را بردارید تا بتوانید به راحتی آنها را تمیز کنید.
تمیز کردن رنده ها: رنده ها را با استفاده از یک برس سیمی کاملا تمیز کنید. اگر برس سیمی ندارید، می توانید این کار را با استفاده از سیم ظرفشویی یا فویل آلومینیومی انجام دهید.

استفاده از روغن نباتی: برای جلوگیری از چسبیدن غذا به میله های گریل دفعه بعد، می توانید با استفاده از حوله یا حوله کاغذی، کمی روغن گیاهی به میله های کباب بمالید. این کار از زنگ زدن میله ها نیز جلوگیری می کند.

حذف خاکستر اضافی از کف گریل: اگر خاکستر زیادی در کف گریل باشد باعث خوردگی و سوراخ شدن آن می شود. این مشکل کنترل حرارت را در حین پخت نیز دشوار خواهد کرد.

تمیز کردن داخل گریل: بعد از اینکه تمام خاکستر ته دستگاه را خارج کردید، داخل آن را با مواد شوینده ظرفشویی و برس یا برس ظرفشویی سیمی تمیز کنید. ممکن است در داخل دستگاه تکه های بزرگی از مواد سیاه رنگ مشاهده کنید، این مواد در واقع رسوبات چربی و دوده است که می توان با استفاده از برس سیمی یا سیم ظرفشویی آن را پاک کرد.

تمیز کردن بدنه گریل: در مرحله آخر باید قسمت بیرونی گریل و درب آن را تمیز کنید. این کار را می توان با محلول آب و صابون یا اسپری تمیز کننده انجام داد.

حتما ببینید

آیا آب چرم را خراب میکند

آیا آب چرم را خراب میکند؟

فرقی نمی‌کند هنگام غذا خوردن، آب روی محصول چرمی شما بریزد، در هوای بارانی پوستتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *