روش پاک کردن ادویه_های رنگی از روی فرش

روش پاک کردن ادویه‌های رنگی از روی فرش

احتمالا برای شما هم بارها پیش آمده حین ریختن زردچوبه یا هر ادویه رنگی دیگری درون غذا کمی روی زمین بریزید. حال تصور کنید این مقدار به طور تصادفی روی فرش آشپزخانه شما بریزد و کثیف شود. حال باید چه کاری کرد؟ سریع با سطل آب وسط آشپزخانه بیایید و شروع به خیس کردن و فرچه‌کشی کنید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم ابتدا کمی صبور باشید و درست‌ترین روش‌ را انتخاب نمایید. یکی از بهترین روش‌های شستشو و از بین بردن لکه ادویه به خصوص زردچوبه، بهره از خدمات قالی شویی است. اما خانم‌های خانه‌دار می‌توانند با بهره از برخی روش‌ها نیز این کار را انجام دهند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با روش‌های پاک کردن ادویه‌های رنگ از روی فرش بیشتر آشنا کنیم.

بهره از خدمات قالیشویی

بهره از خدمات قالیشویی

همانطور که در بالا نیز مطالعه کردید، بهترین، راحت‌ترین و امن‌ترین راه پاک کردن هر گونه لکه از روی فرش به ویژه لکه ادویه و زردچوبه، بهره از خدمات قالیشویی‌های معتبر نظیر قالیشویی ولیعصر است. در این حالت می‌توانید با مشاهده کوچکترین رنگ یا لکه روی فرش با نزدیک‌ترین قالیشویی محل زندگی خود تماس بگیرید و از درخواست شستشوی قالی یا قالیچه خود را ثبت کنید. پرسنل مجرب و کاربلد قالیشویی‌ها با بهره از مجهزترین دستگاه‌ها و همچنین مواد شوینده، لکه یا رنگ ادویه را از روی قالی شما پاک می‌کنند و آن را تمیز و نو همانند روز اول تحویل می‌دهند. اما اگر فرش را تازه از شستشو گرفته باشید و مجدد این اتفاق بیفتد باید چه کاری کرد؟ آیا روش‌های خانگی مناسب برای پاک کردن لکه ادویه یا زردچوبه از روی قالی یا قالیچه وجود دارد یا خیر؟ در ادامه برخی از روش‌های خانگی را آورده‌ایم.

ادامه مطلب  قفسه حمام ( 30+ مدل پرفروش و شیک)

روش‌های خانگی برطرف کردن لکه ادویه یا زردچوبه

بسیاری از خانم‌های خانه‌دار با بهره از برخی روش‌های زیر می‌توانند لکه ادویه یا زردچوبه را به خوبی از روی فرش آشپزخانه خود تمیز کنند و نیازی به قالیشویی نداشته باشند. اما در صورتی که قالی یا قالیچه آشپزخانه شما ماه‌ها است که شسته نشده حتما روش اول یعنی بهره از خدمات قالیشویی‌های معتبر نظیر قالیشویی ولیعصر را انتخاب کنید. برخی از رو‌ش‌های خانگی برطرف کردن لکه ادویه یا زردچوبه از روی فرش عبارت است از:

جوش شیرین 

یکی از موادی که موجب پاک شدن لکه زردچوبه از روی فرش می‌شود، جوش شیرین است. برای این کار باید کمی جوش شیرین را با مایع ظرفشویی مخلوط کنید. مقدار این ماده‌ها ۱ به ۳ است. ترکیب به دست آمده را کمی با آب ولرم مخلوط کنید تا مقداری از غلظت آن کاسته شود. سپس یک اسکاچ نرم را بردارید و به مواد آغشته کنید و آن را روی سطح فرش بکشید. بلافاصله بعد از پاک شدن لکه، با یک دستمال نرم و خشک روی مواد را کشیده تا شوینده از سطح قالی یا قالیچه پاک شود.

مایع ظرفشویی

یکی از مواد دیگری که می‌تواند موجب پاک شدن لکه ادویه و زردچوبه از روی فرش شود، مایع ظرفشویی است. مایع ظرفشویی به دلیل فرمولاسیون قدرتمندی که دارد به عنوان یک پاک‌کننده قوی محسوب می‌شود. اما برای پاک کردن لکه زردچوبه یا ادویه از روی فرش باید چگونه از مایع ظرفشویی استفاده کرد؟

برای این منظور باید چندین قطره مایع ظرفشویی را روی لکه بریزید و به آن یک دقیقه زمان بدهید. حال به کمک یک اسکاچ نرم، روی کله را بکشید تا پاک شود. اگر بلافاصله پس از ریخته شدن ادویه روی فرش این کار را انجام دهید، احتمالا با یک بار کشیدن اسکاچ، لکه به طور کامل از بین می‌رود. اما اگر لکه‌ها از مدت‌ها قبل روی فرش باشد احتمالا مجبور شوید چندین بار این کار را تکرار کنید.

ادامه مطلب  پاك كردن چسب يك دو سه از روی لباس

گلیسیرین

یکی دیگر از روش‌هایی که موجب از بین رفتن لکه زردچوبه یا ادویه از روی فرش می‌شود، گلیسیرین است. در حقیقت بهره از گلیسیرین یک روش شیمیایی برای پاک کردن لکه زردچوبه یا ادویه از روی قالی و قالیچه‌ها است. برای این منظور مقداری از گلیسیرین را با آب ترکیب کنید و روی لکه بکشید. نیم ساعت اجازه دهید تا ترکیب به دست آمده روی فرش باقی بماند. سپس با یک پارچه نرم روی آن را بکشید تا پاک شوید. اگر بخارشوی دارید حتما روی لکه را پس از انجام این کار بخارشوی بکشید تا به سرعت فرش تمیز شود.

نکاتی برای از بین بردن سریع_تر ادویه یا زردچوبه از روی قالی یا قالیچه_ها

نکاتی برای از بین بردن سریع‌تر ادویه یا زردچوبه از روی قالی یا قالیچه‌ها

پاک کردن اثر ادویه یا زردچوبه از روی فرش باید به سرعت صورت بگیرد. زیرا اگر سرعت عمل نداشته باشید ممکن است این مواد به درون تاروپود فرش نفوذ کنند و برایتان مشکل‌ساز شود. در برخی مواقع رنگ ناشی از ادویه‌ها و زردچوبه اگر به سرعت پاک نشوند برای همیشه روی قالی یا قالیچه‌ها ماندگار خواهند شد.

تمام مواردی را که در بالا مطالعه کردید، می‌توانند لکه ادویه یا زردچوبه را از روی فرش پاک کنند. اما در زیر یک سری دستورالعمل‌ها را آورده‌ایم تا سریع‌تر بتوانید اقدامات بالا را انجام دهید.

  • احتمالا بخشی از زردچوبه به صورت خشک روی فرش ریخته می‌شود. در این حالت بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، جارو کشیدن روی سطح قالی یا قالیچه است. در اینصورت به راحتی و به سرعت ادویه یا زردچوبه از روی فرش پاک می‌شود.
  • هرگز این نکته را فراموش نکنید. پس از ریختن ادویه یا زردچوبه روی فرش به هیچ وجه دستمال خیس نکشید. چرا که بدتر ادویه به فرش رنگ می‌دهد و ممکن است این رنگ در سراسر نواحی کناری نیز پخش شود.
  • در صورتی که دسترسی به هیچی ندارید و نگران رنگ دادن ادویه به قالی یا قالیچه خود هستید، یک دستمال تمیز را نم‌دار کنید و به صورت ضربه‌ای روی بخشی از فرش بزنید تا پودر ادویه به دستمال بچسبد.
  • برای بهره از روش‌های بالا، ابتدا سطح فرش را از پودر ادویه یا زردچوبه پاک کنید و سپس لکه را به وسیله یک اسکاچ یا مسواک تمیز و آغشته به مواد بالا، پاک نمایید و در نهایت قسمت لکه شده را با آب ولرم بشویید.
  • برای خشک کردن ناحیه لک شده، بهتر است از وسایل گرمایشی مانند سشوار، اتو … استفاده نکنید. زیرا در این حالت ممکن است تاروپود فرش شما آسیب ببیند. بهترین روش خشک کردن، بهره از نور خورشید است.
ادامه مطلب  خرید انواع لگن پلاستیکی (30+ مدل پرفروش)

پایان

به طور کلی ریزش ادویه‌ها یا زردچوبه روی قالی یا قالیچه‌ آشپزخانه امری کاملا طبیعی است. به همین منظور شما پس از ریختن آنها نباید اصلا دستپاچه شوید. تنها کاری که باید انجام دهید اقداماتی است که به سرعت موجب از بین رفتن لکه از روی فرش می‌شوند. یکی از بهترین، امن‌ترین و راحت‌ترین روش‌های از بین بردن لکه ادویه یا زردچوبه از روی فرش بهره از خدمات قالی شویی‌ است. تنها نکته‌ای که در اینجا باید دقت کنید انتخاب یک قالیشویی معتبر مانند قالیشویی ولیعصر است.

منبع

 

حتما ببینید

شستشوی استخر باغ

شستشوی استخر باغ

به گفته اکثر افراد، داشتن استخر بسیار مجلل و هیجان انگیز است. اگر صاحب یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *