نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک 1

روش تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

بر اساس تحقیقات، اگر یکی از همسران در زندگی مسئولیت پذیر نباشد و به وظایف خود عمل نکند، فرسودگی روحی و روانی یا خستگی مفرط را به دنبال خواهد داشت. همزیستی فقط یک کلمه نیست و هیچکس به تنهایی نمی تواند مشکلات خود را حل کند و پیشرفت فقط با هم حاصل می شود.

در گذشته وظایف زن و شوهر بر اساس جنسیت تقسیم می شد و مردان در بیرون از خانه و زنان در داخل خانه کار می کردند و تقسیم وظایف معنای خاصی نداشت اما امروزه با گسترش حضور زنان در جامعه، اگر خانواده ها به مسئله توزیع مسئولیت ها به صورت سنتی نگاه کنند و مردان از همسران خود انتظار داشته باشند که علاوه بر کار بیرون از خانه، تمام وظایف خانه داری و فرزندپروری را به تنهایی به عهده بگیرند، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

روش تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

تفکر سنتی خانه داری را وظیفه زن می داند و کار بیرون از خانه را وظیفه مرد. وقتی از منظر وظیفه به این نقش ها نگاه می کنیم، رابطه به مرور زمان بدتر می شود. به همین دلیل است که توصیه می شود قبل از ازدواج بر سر تقسیم وظایف بین زن و شوهر در زندگی مشترکشان توافق شود.

مردان باید بدانند چگونه خانه را حفظ کنند

زندگی در یک خوابگاه دانشجویی، داشتن خانه شخصی یا خدمت در ارتش می تواند به مردان کمک کند تا حدودی از مسئولیت های یک خانواده آگاه شوند. بزرگ ترین اشتباه مردها این است که خانه داری را وظیفه زن می دانند و از خانه داری فرار می کنند که دلیل اصلی آن تربیت خانوادگی و تقسیم وظایف مادری بین پسر و دختر است. مادران گاهی اوقات باید دختران را به خرید و پسران ظرفشویی یا کارهای خانه را وادار کنند تا فرزندانشان با تبعیض جنسیتی در این زمینه بزرگ نشوند. مردی که می داند چگونه خانه داری کند، می تواند در موارد ضروری به همسرش کمک کند و بار را از دوش او بردارد و در نتیجه پیوند بین خود و همسرش را تقویت کند.

کاری کنید که همسرتان احساس ارزشمندی کند

شاید فکر کنید خانه داری وظیفه خانه داری است، اما اشتباه می کنید. منطقاً وقتی مردی ۸ ساعت بیرون از خانه کار می کند و مسئولیت نان آور خانه را بر عهده دارد، همسرش به همان اندازه، شاید بیشتر، در خانه کار می کند و از این طریق پول زیادی پس انداز می شود. از جمله نظافت منزل، ظرف شستن، آشپزی، نگهداری از کودک و غیره که تقریباً یک کار ۲۴ ساعته بدون مرخصی، حقوق و پاداش است.

ادامه مطلب  چگونه پیش شوهرم عزیز باشم؟

یکی از مهمترین لحظات در روابط زن و شوهر، تشکر از یکدیگر به خاطر لطفی است که به یکدیگر می کنند. زن و مرد برای سختی کار و تلاش خود نیاز دارند همدیگر را ببینند، بدین ترتیب مرد از زحمات بیرون از خانه رضایت می گیرد و زن خانه از کار خود در خانه لذت می برد و هر دو برای بهبود زندگی و روابط خود تلاش می کنند.

وقتی زن و شوهر نسبت به کارشان احساس خوبی داشته باشند، عزت نفس و احساس ارزشمندی آنها افزایش می یابد و رابطه بهتری با همسرشان برقرار می کنند.

زن و شوهر باید به یکدیگر کمک کنند

وقتی زنی کار می کند و به مرد کمک می کند تا مخارج زندگی را تامین کند، مردان نیز باید در خانه به همسرشان کمک کنند. ازدواج باید بر اساس شراکت، همدلی و صمیمیت باشد و اگر زن و شوهر مجبور باشند در امور زندگی خود حد و مرزهای دقیقی تعیین کنند، هرگز نمی توانند با یکدیگر صمیمیت ایجاد کنند.

زن و شوهر باید طوری برنامه ریزی کنند که سختی کار بر دوش یک نفر سنگینی نکند و مشارکت همسر خود را در همه امور زندگی به وضوح ببینند. اگر تمام کارهای خانه توسط یک نفر انجام شود، او احساس می کند که یک خدمتکار، بی فایده و مورد سوء استفاده قرار می گیرد که می تواند منجر به بحران خشم سرکوب شده در زندگی مشترک شود.

اگر زنی هستید که همیشه کارهای خانه را انجام می دهید هفته ای یک روز مرخصی بگیرید و همه کارها را به شوهرتان بسپارید بدون اینکه خودتان را درگیر تخریب او کنید البته ممکن است شوهرتان مثل شما کارها را سریع و تمیز انجام ندهد اما با گذشت زمان بهبود خواهد یافت.

ادامه مطلب  5 تا از بهترین مکان ها برای جلسات کاری (قرار کاری مهم)

نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک 2

تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

به گزارش وب سایت بیتوته، زن و شوهر باید کار خانه را برای هر دوی آنها فرض کنند و فهرستی از کارهای خانه تهیه کنند و پس از آن هر کدام باید کاری را که تمایل بیشتری به انجام آن دارند یا بهتر انجام می دهند را مشخص کنند.

مثلا ممکن است مردی دوست نداشته باشد آشپزی کند اما در تهیه سیخ و مرغ استاد باشد یا دوست دارد با کباب پز کار کند در این صورت می توانید از آشپزی مرد در روزهای جمعه یا تعطیلات و آشپزی خانم لذت ببرید. در روزهای دیگر . یا اگر مرد علاقه ای به شستن ظروف نداشته باشد یا نتواند آن را به درستی انجام دهد، زن این کار را بر عهده می گیرد و یا اگر زن برای شستن حمام و توالت مشکل دارد، می تواند این کار را به شوهرش بسپارد. بر روی کارهای باقی مانده بر اساس صداقت و دوستی توافق کنید.

برای انجام امور منزل بهتر است نکات زیر رعایت شود:

• به قول خود وفا کنید و اگر همسرتان تنبل است، با احترام از او بخواهید کارهایش را انجام دهد.

• به کار همسر و فرزند خود اعتراض نکنید و در کار او دخالت نکنید و به او اجازه دهید وظایفش را انجام دهد، اما اگر مطمئن هستید که کار او اشتباه است، به او کمک کنید تا کارش را با موفقیت انجام دهد.

• به دلیل تنبلی یا ترس از اینکه نمی توانید آنها را انجام دهید از وظایف خود غافل نشوید همه می توانند به مرور زمان یاد بگیرند و هر کاری را به خوبی انجام دهند.

۵ ترفند موثر برای توزیع کارهای خانه

• با شریک زندگی خود صحبت کنید: گفتگوی باز در مورد تقسیم کار راه خوبی برای شروع تغییرات است. هر چه زودتر این کار را انجام دهید، بهتر است. در حالت ایده آل، این صحبت ها باید قبل از تصمیم گیری برای بچه دار شدن انجام شود و شما باید در مورد این نکات به توافق برسید.

• فهرستی تهیه کنید: شاید برایتان مهم نباشد که فهرستی از کارهای خانه بنویسید، اما اگر می‌خواهید همه وظایف خود را به درستی انجام دهند، باید فهرستی منظم داشته باشید، بنابراین زمان انجام کارها و شخصی که انجام خواهد داد. این لیست را در پایان هر ماه یا در پایان هر هفته بررسی و اصلاح کنید.

ادامه مطلب  مشاوره فروش در مشهد | مشاوره شغلی در مشهد

زمان انجام کارها را مطابق میل فرد و به گونه ای تنظیم کنید که برای او راحت تر باشد. مثلاً اگر همسرتان بعد از ورود به خانه یک ساعت استراحت می کند، نمی توانید به محض ورود به خانه اصرار کنید که برای خرید بیرون برود. برای جلوگیری از اختلافات زناشویی در تعیین تکلیف باید فهرستی تهیه کنید و با توجه به ویژگی ها و خواسته های طرفین زمان اجرای آنها را مشخص کنید.

• برون سپاری کار: اگر زن و شوهر هر دو کار می کنند، می توانند از برون سپاری بخشی از کارها برای کاهش کارهای خانه استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر بودجه شما اجازه می دهد، هفته ای یک بار نظافتچی استخدام کنید یا فرزندتان را برای مدت کوتاهی نزد یکی از اعضای خانواده بسپارید. یا با یکی از همسایه ها هماهنگ کنید تا کودک را به کلاس ببرند و به نوبت بچه ها را به کلاسشان ببرند یا حتی هفته ای یک شب از بچه ها نگهداری کنند.

• کنترل و محدود کردن را متوقف کنید: اگر شوهرتان را از انجام برخی کارها محدود کرده اید، زیرا او کارش را به درستی انجام نمی دهد، آن را انجام ندهد. مثلاً اگر اجازه ندهید شوهرتان دست به ماشین لباسشویی بزند یا نگذارید لباس بچه ها را بپوشد، کاملاً در اشتباه هستید و کار شما فقط باعث افزایش فشار کاری و روحی روی شما می شود.

• اولویت های خود را مشخص کنید: اگر اولویت های مهم زندگی را برای همسرتان توضیح ندهید، نمی توانید از او انتظار داشته باشید که مطابق میل شما رفتار کند و تغییرات مثبتی ایجاد کند، مثلاً اگر از بی نظمی و بی مسئولیتی همسرتان ناراحت هستید، به جای آنکه تغییر شخصیت او تمرکز کنید، اولویت ها و خواسته های خود را قدم به قدم به او بگویید تا احتمال تحقق آنها افزایش یابد و تغییرات پایدار در طول زمان ایجاد شود.

 

حتما ببینید

مشاوره فروش در مشهد مشاوره شغلی در مشهد

مشاوره فروش در مشهد | مشاوره شغلی در مشهد

کسب و کار شما مثل یک غذای خیلی خوشمزست که مهم‌ترین دلیل خوشمزگی اون، فروشِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *