بهترین ضد عفونی کننده لباس

بهترین ضد عفونی کننده لباس [۸ روش ساده و تاثیرگذار]

در پاسخ به این سوال که چگونه لباس ها را ضدعفونی کنیم باید گفت که روش های مختلفی برای ضدعفونی لباس وجود دارد که شما می توانید با توجه به شرایط یا امکانات خود یک یا چند مورد از آنها را انجام دهید. امروزه با شیوع بیماری کرونا، اهمیت ضدعفونی کردن لباس ها و نحوه صحیح انجام آن بیش از پیش شده است. برای این منظور در زیر راه های ضدعفونی لباس ها با مواد مختلف که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارند می باشد. نحوه ساخت آنها را با هم توضیح می دهیم.

گاهی به دلیل ماندن در محیط آلوده یا یکی از اعضای بیمار خانواده، ضدعفونی لباس و وسایل ضروری است. برای این کار می توانید از محلول های خانگی یا صنعتی برای ضدعفونی، شستشو و اتو استفاده کنید.

ضدعفونی کردن لباس‌ها در خانه

راه های مختلفی برای ضدعفونی کردن لباس در خانه وجود دارد. استفاده از لباسشویی، محلول های خانگی و صنعتی برای ضدعفونی کردن، اتو کردن لباس ها، خشک کردن زیر نور آفتاب از جمله این روش ها هستند.

قبل از انتخاب روش ضدعفونی مناسب به برچسب لباس دقت کنید تا روش ضدعفونی به بافت لباس شما آسیب نرساند.

ضدعفونی لباس با مواد ضدعفونی کننده

امروزه نوع جدیدی از ضدعفونی کننده ها تولید می شود که با سفید کننده ها و وایتکس متفاوت است. برخلاف وایتکس، این ضد عفونی کننده ها خاصیت پاک کنندگی رنگ ندارند.

بنابراین اگر طبق بروشور ماشین لباسشویی موفق به استفاده از این ماده ضد عفونی شده اید، می توانید با شستن لباس ها با مایع ضد عفونی کننده، آن ها را ضدعفونی کنید.

برای این کار کافی است این مایع را در قسمتی از محفظه مواد شوینده که مخصوص شستشوی اصلی است بریزید و قسمت مربوط به شستشوی اصلی لباس ها را با مواد شوینده معمولی پر کنید. حالا ماشین لباسشویی خود را با یک برنامه شستشوی اصلی همراه با پیش شستشو روشن کنید.

ادامه مطلب  شستشوی استخر باغ

توجه داشته باشید که برای ضدعفونی لباس بهتر است دمای شستشو را در بالاترین حد قرار دهید. با بررسی برچسب راهنمای لباس می توانید از دمای مناسب و شرایط شستشو مطلع شوید.

معمولا دما برای لباس های سفید ۶۰-۹۰ درجه و برای لباس های رنگی ۳۰-۴۰ درجه است که البته این دما به نوع لباس هم بستگی دارد. همچنین اگر ماشین لباسشویی شما برنامه یا محفظه شستشوی اولیه را ندارد، می توانید مایع ضدعفونی کننده را رقیق کرده و به صورت دستی روی لباس بریزید.

مایع ضدعفونی دتول برای پارچه

دتول یکی از بهترین ضدعفونی کننده های پارچه و لباس است. این محلول را می توانید از داروخانه ها یا مغازه ها خریداری کنید. برای ضدعفونی لباس بهتر است یک قاشق غذاخوری از آن را در ۵۰۰ میلی لیتر آب حل کنید. پس از آماده شدن محلول، لباس را به مدت ۱۰ دقیقه در آن خیس کنید و سپس آبکشی کنید.

بهترین ضد عفونی کننده لباس

ضدعفونی کردن لباس ها به کمک محلول بوراکس و هیدروژن پراکسید

اگر مواد ضدعفونی کننده مایع ندارید یا نمی خواهید از آنها برای ضدعفونی لباس استفاده کنید، می توانید از محلول پراکسید هیدروژن یا پراکسید هیدروژن با بوراکس استفاده کنید.

برای تهیه این محلول، یک فنجان بوراکس را با چهار فنجان پراکسید هیدروژن مخلوط کرده و داخل محفظه لباسشویی بریزید. پس از ضدعفونی کردن لباس ها با این محلول، آنها را طبق معمول بشویید.

اگر از استفاده از این محلول در ماشین لباسشویی مطمئن نیستید، لباس های بیرون ماشین را ضدعفونی کنید و بعد از آبکشی در ماشین قرار دهید.

ادامه مطلب  آیا می‌توان انواع فرش‌ها در منزل به روش قالیشویی‌ها شست و شو داد؟

همچنین به دلیل استحکام بالای این محلول ضدعفونی کننده در استفاده از آن بر روی لباس های تیره احتیاط کنید.

ضد عفونی مردن لباس با محلول نمک و سرکه سفید

ترکیب سرکه و نمک یک ضدعفونی کننده طبیعی خوب برای پارچه و لباس است. این محلول به بافت پارچه آسیب نمی رساند. برای این کار می توانید از سرکه سفید استفاده کنید زیرا سرکه سیب یا انگور می تواند رنگ لباس شما را تغییر دهد.

یک فنجان سرکه سفید و دو قاشق غذاخوری نمک را با هم مخلوط کنید تا نمک حل شود. سپس لباس را به مدت نیم ساعت در محلول رقیق خیس کنید و سپس آبکشی کنید.

ضدعفونی کردن لباس ها هنگام خشک کردن به کمک آفتاب

ضدعفونی لباس ها را می توان با خشک کردن در آفتاب نیز انجام داد. این روش که در سبک زندگی سنتی استفاده می شد کاملا ثابت شده است. اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند با کاهش باکتری های روی لباس تا حدی به ضد عفونی لباس ها کمک کند.

خشک کردن لباس زیر نور آفتاب یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای ضدعفونی کردن لباس است. این روش به ویژه برای کتانی، حوله و ملحفه مفید است. برای اینکه این روش موثر واقع شود، لباس باید حداقل ۳۰ دقیقه در معرض نور خورشید باشد.

امروزه با افزایش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، بسیاری ممکن است این گزینه را نداشته باشند. برای رفع این مشکل می توانید به جای نور خورشید از گرمای بالای خشک کن استفاده کنید. زیرا گرما و دمای بالا دشمنان ثابت شده ویروس ها و میکروب ها هستند.

ادامه مطلب  بهترین روش برای رفع بوی روغن از لباس

ضد عفونی کردن لباس

دهان شویه برای ازبین بردن میکروب‌های لباس

استفاده از دهان شویه باعث ضدعفونی لباس ها نیز می شود. برای این کار با توجه به سایز لباس مقداری دهانشویه را با آب مخلوط کرده و لباس را داخل آن قرار دهید. حداقل بعد از نیم ساعت آنها را بشویید.

بهتر است لباس های آبکشی شده را پس از ضدعفونی در آفتاب خشک کنید. نور خورشید اثر ضد عفونی کنندگی دارد و می تواند ضدعفونی لباس را کامل کند.

اگر قصد استفاده از مواد صنعتی برای ضدعفونی لباس را دارید، ابتدا باید دستورالعمل استفاده از آنها را روی پارچه و لباس مطالعه کنید. این مواد باید با آب بیشتری رقیق شوند، زیرا غلظت بالای آنها معمولاً باعث آسیب به رنگ و بافت پارچه می شود.

ضدعفونی کردن لباس‌ها با اتو

گرمای آهن همچنین می تواند میکروب ها و عوامل بیماری زا را از بین ببرد. برای این کار بهتر است لباس ها را بشویید تا لکه ها و کثیفی ها از بین برود. سپس:

دمای اتو را با توجه به پارچه تنظیم کنید.
تمام قسمت های لباس را با دقت اتو کنید.

ضدعفونی کردن لباس‌ها در خشکشویی

سریع ترین و ساده ترین راه برای ضدعفونی کردن لباس ها توسط خشک شویی است. هزینه این روش ضد عفونی بیشتر از سایر موارد است. اما بیشتر برای لباس هایی با پارچه های ظریف و لطیف مناسب است.

زمانی که لباس‌هایتان را به خشک‌شویی می‌برید، از آن‌ها بخواهید که لباس‌هایتان را در بالاترین دمای ممکن بشویید تا میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا به طور کامل از بین بروند.

 

حتما ببینید

شستشوی استخر باغ

شستشوی استخر باغ

به گفته اکثر افراد، داشتن استخر بسیار مجلل و هیجان انگیز است. اگر صاحب یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *