شرکت در نمایشگاه یکی از بهترین راه ها و روش ها برای دیده شدن کسب و کار و جذب مشتریان جدید است. به منظور اینکه در میان رقبای مختلف در نمایشگاه که همگی در حوزه کسب و کار ما فعالیت دارند، مزیت رقابتی به دست آوریم، لازم است تا غرفه نمایشگاهی بهتری داشته باشیم. به منظور داشتن غرفه نمایشگاهی برتر لازم است از شرکت های غرفه ساز حرفه ای در این زمینه استفاده شود. شرکت های غرفه ساز حرفه ای فاکتورها و المان هایی دارند که با شناخت این پارامترها می توان این شرکت ها را شناسایی کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی فاکتورها و پارامترهای شناسایی شرکت های غرفه ساز حرفه ای بپردازیم.
پارامترهای مورد نیاز جهت انتخاب غرفه ساز حرفه ای
به منظور انتخاب شرکت غرفه ساز برتر و حرفه ای از میان آلترناتیو های موجود، ابتدا می بایست فاکتورها یا پارامترهای انتخاب را شناسایی کرده و با استفاده از نظرات افراد متخصص و خبره در این زمینه به وزن دهی هر کدام از این فاکتورهای شناسایی شده اقدام گردد. با در نظر گرفتن این فاکتورها می توان بهترین غرفه سازی نمایشگاه را به انجام رسانید. مهمترین فاکتورهای انتخاب غرفه ساز حرفه ای شامل موارد زیر است:
- سابقه کاری شرکت غرفه ساز: اغلب شرکت های با سابقه بالا تجربه و تخصص بالاتری داشته و غرفه های نمایشگاهی با کیفیت تری ارائه می دهند. شرکت های با سابقه به دلیل تجربه خود در حوزه های نمایشگاهی مختلف به راحتی می توانند غرفه کسب و کار را با توجه به نیازهای بازار و مشتریان طراحی و اجرا نمایند.
- گرید شرکت غرفه ساز: گرید در واقع امتیازی است که به شرکت های غرفه ساز از نظر دانش فنی، تعداد پرسنل، سابقه، تجهیزات و امکانات موجود و … داده می شود. گریدها به ۵ دسته تقسیم بندی می شوند. شرکت های با گرید A می توانند ماهانه ۲۰۰۰ متر مربع غرفه بسازند. شرکتهای با گرید B به ترتیب ۱۲۰۰ متر مربع، گرید C ماهانه ۶۰۰ متر مربع، گرید D ماهانه ۲۰۰ و گرید E ماهانه ۱۰۰ مترمربع اجازه ساخت غرفه دارند. مسلم است کار با شرکت های گرید A که دارای سابقه و دانش فنی و امکانات بیشتری هستند به مراتب راحت تر بوده و البته می توان با صرف هزینه بیشتر، با سرعت بالاتری کار را انجام داد.
- طراحی با کیفیت: طراحی با کیفیت بالا و مطابق با خواست و سلیقه مشتریان یکی از پارامترهای مهم در انتخاب غرفه سازان است.اگر غرفه با ظرافت، دقت و کیفیت بالایی ساخته شود، اما مطابق با طرحی اصولی و مورد پذیرش علایق و نیازهای مشتری نباشد، توانایی موفقیت در فضای رقابتی نمایشگاه را نخواهد داشت. برای مثال در نمایشگاه مواد غذایی ۱۴۰۲ جهت جذب مخاطب بیشتر می بایست غرفه ها طوری طراحی شده باشند تا طرحی همسو با مواد غذایی داشته باشند و مخاطب را جذب کنند.
- بررسی سوابق کاری گذشته: یکی از فاکتورهای بررسی انتخاب پیمانکار غرفه ساز بررسی سوابق پیشین پیمانکار و پروژه های انجام شده و یا در دست اقدام پیمانکار است. مشتریان و متقاضیان ساخت غرفه می توانند نمونه های مشابهی را در بررسی سوابق پیدا کرده و از نمونه های مشابه جهت انجام کار جدید ایده بگیرند.
اهمیت انتخاب غرفه ساز حرفه ای
انتخاب پیمانکار غرفه ساز حرفه ای از آنجا اهمیت دارد که انتخاب غرفه ساز بی تجربه و نامعتبر معایب و گرفتاری های زیر را برای متقاضیان به دنبال خواهد داشت. برخی از این موارد عبارتند از:
- اغلب پیمانکاران غرفه ساز بی تجربه نمی توانند غرفه را در زمان مشخص تحویل متقاضیان دهند و گاهی به دلیل این تعویق مشتریان امکان حضور در نمایشگاه را از دست خواهند داد. برای مثال در نمایشگاه ایران پلاست بسیاری از متقاضیان به دلیل عدم تحویل غرفه در موعد زمانی مشخص امکان حضور در نمایشگاه را از دست دادند.
- به طور معمول غرفه سازان بی تجربه اغلب کار را بی کیفیت و یا با قیمت چند برابر بیشتر از آنچه پیش بینی شده است تحویل کارفرما می دهند و چالشی را بابت تحویل کار برای متقاضیان فراهم می آورند.
- پیمانکاران بی تجربه توانایی این را ندارند که مطابق نقشه های تایید شده ابلاغی غرفه را بسازند و اغلب غرفه ساخته و اجرا شده با طرح تفاوت خواهد داشت.
- متقاضیان حضور در نمایشگاه سرمایه خود جهت شرکت در نمایشگاه را از دست می دهند، زیرا پیمانکاران غرفه ساز بی تجربه و غیر حرفه ای غرفه را با کیفیت پایین، هزینه بالا و مدت زمانی فراتر از آنچه پیش بینی شده بوده است به متقاضیان تحویل می دهند.