چرا فن کویل باد سرد می‌زند؟

چرا فن کویل باد سرد می‌زند؟

یکی از مشکلات متداولی که کاربران فن کویل با آن مواجه هستند؛ عدم باد سرد فن کویل است. فن کویل‌ها سیستم پیچیده‌ای ندارند؛ اما گاهی اوقات یک نقص کوچک باعث می‌شود که کل سیستم فن کویل پیچیده به نظر برسد و محیط را گرم یا خنک نکند. به همین دلیل استفاده از فن کویل بسیار مقرون‌به‌صرفه است. در اینجا مهم‌ترین دلایل خنک نشدن فن کویل را بررسی و راه‌حل مشکلات آن را مورد بحث قرار خواهیم داد. اگر شما نیز با این مواجه شده‌اید و به دنبال تعمیر فن کویل هستید، در ادامه همراه ما باشید.

 فن کویل چیست؟

 فن کویل‌ها یکی از پرکاربردترین محصولات گرمایشی و سرمایشی هستند که از چندین سیم‌پیچ تشکیل شده‌اند. بسته به دمای آب جاری در داخل دستگاه فن کویل، دمای هوای اطراف آن کم یا زیاد می‌شود. از دستگاه فن کویل جهت گرمایش یا سرمایش در ساختمان‌های تجاری، مسکونی، آموزشی و صنعتی و در مکان‌های کوچکی که نیاز به کنترل فردی دارند، استفاده می‌شود.

 فن کویل از یک فن تشکیل شده است که هوا را به داخل واحد در یک اتاق می‌کشد که باعث دمیدن آن روی کویل خنک‌کننده یا گرمایش می‌شود. این عملیات دستگاه را نسبت به قبل سردتر یا گرم‌تر می‌کند. یک فن کویل منفرد معمولاً فقط تا ۱۵۰ مترمربع را پوشش می‌دهد؛ بنابراین می‌تواند در یک ساختمان به تعداد زیاد استفاده شود.

چرا فن کویل باد سرد نمی‌زند؟

 یک مشکل بالقوه برای بسیاری از افرادی که در روزهای گرم سال از دستگاه فن کویل استفاده می‌کنند، این است که دستگاه آن‌ها سرد نمی‌کند. دلایل متعددی برای این مشکلات وجود دارد. برای رفع این مشکلات باید سعی کنید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در این بخش از مقاله به بررسی دلایل سرد نشدن دستگاه و تعمیر فن کویل می‌پردازیم.

ادامه مطلب  What is a handmade carpet and where to buy it?

 ۱) چرخاندن اشتباه فن دستگاه فن کویل

 اگر بادها دارای گردش نامناسب باشند، این کار از خنک شدن دستگاه جلوگیری می‌کند. برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید وضعیت فن کویل و موتور آن را چک کنید. مسدود شدن خروجی دستگاه باعث کاهش تولید هوای خنک از طریق فن کویل می‌شود.

 ۲) آلودگی فیلتر هوای فن کویل

 یکی از دلایل عدم باد سرد فن کویل، آلودگی فیلتر هوای فن است. مشکل آلودگی فیلتر را برطرف کنید و دراسرع‌وقت به تعمیر دستگاه بپردازید. در اینجا نتیجه می‌گیریم که فیلترهای فن کویل خیلی کثیف هستند و باعث کاهش سرعت هوا و خنک شدن هوا می‌شود. جهت برطرف کردن مشکل آلودگی فیلتر می‌بایست دراسرع‌وقت فیلتر فن کویل را تمیز و یا در صورت نیاز آن را تعویض کنیم.

 ۳) خم شدن یا پیچش لوله‌های آب

 لوله آب خم شده یا آسیب‌دیده یکی دیگر از دلایل عدم دمیدن هوای خنک فن کویل است. در برخی موارد این امکان وجود دارد که لوله‌ها خمیده شده و نتوانند جریان آب را مستقیماً حمل کنند. این کار می‌تواند در اثر برخورد چیزی سنگین روی لوله‌ها ایجاد شود. در نتیجه آب کمتری خارج می‌شود و دما به مقدار مطلوب نمی‌رسد.

 ۴) مشکل ترموستات فن کویل

 یکی از قطعات مهم فن کویل ترموستات است که وظیفه کنترل عملکرد سرمایش و گرمایش را به عهده دارد. درصورتی‌که ترموستات با مشکل مواجه شود، عملکرد سیستم شما افت می‌کند. نقش ترموستات در این سیستم‌ها حفظ دمای اتاق در حد مطلوب با روشن و خاموش کردن سیستم گرمایش در زمان مناسب است. اگر این چرخ به طور دقیق و به‌موقع وصل و خارج نشود، می‌تواند از باد سرد فن کویل یا گرم شدن دستگاه و محیط جلوگیری کند.

ادامه مطلب  زغال سیاه سرنوشت مرا عوض کرد

 ۵) مسدود شدن لوله‌های ورودی آب

 از جمله شایع‌ترین علل خرابی در فرآیند سرمایش و گرمایش فن کویل‌ها، گرفتگی لوله ورودی آب است. در برخی موارد تجمع املاح آب در لوله‌ها و پیشگیری از آن‌ها امکان‌پذیر است. به‌علاوه بر ورود ذرات گردوغبار به کویل‌ها، باعث گرفتگی و انسداد لوله‌ها نیز می‌شود.

 ۶) پمپ دستگاه مشکل دارد

 پاسخ این سؤال که چرا فن کویل هوای سرد ندارد؟ می‌توان گفت که پمپ مشکل دارد. اگر پمپ فن کویل به‌درستی کار نمی‌کند، این امر باعث می‌شود که هوا وارد لوله‌ها شود و به‌درستی گردش نکند؛ بنابراین فن نمی‌تواند هوای سرد را به محیط اطراف پخش کند.

 ۷)عدم هواگیری سیستم

 از جمله مهم‌ترین مواردی که باعث عدم باد سرد فن کویل می‌شود، هواگیری نشدن سیستم است. دستگاه را قبل از راه‌اندازی از نظر عدم وجود هوا بررسی کنید. تهویه به‌موقع باعث توزیع یکنواخت هوای سرد یا گرم در محیط موردنظر و جلوگیری از بروز مشکلات در سیستم می‌شود.

تعمیر فن کویل

نحوه عیب‌یابی و تعمیر فن کویل

 تعمیر و نگهداری فن کویل باعث افزایش راندمان آن می‌شود و احتمال بروز مشکلات جدی و هزینه‌های بالا را کم می‌کند. این دستگاه مانند سایر وسایل سرمایشی و گرمایشی هنگام خراب شدن علائم خود را نشان می‌دهد. سرویس و تعمیرات فن کویل باید سالیانه قبل از شروع فصل انجام شود. در غیر این صورت باعث کاهش ظرفیت فن کویل و عدم کارایی مناسب می‌گردد.

 تعمیر فن کویل اگر گردوغبار و آلودگی با روش اسید شویی تمیز می‌شود. البته این روش را نمی‌توان هر بار تکرار کرد؛ زیرا اسید به کویل‌ها آسیب می‌رساند؛ بنابراین اگر لوله‌های ورودی دستگاه خمیده نشده‌اند و احتمال گرفتگی لوله‌ها وجود دارد، بهتر است ابتدا به فکر انسداد لوله‌های ورودی باشید و در ابتدای کار سراغ اسیدشویی نروید.

ادامه مطلب  فروش پنجره چوبی ضد آب قدیمی

 سخن آخر

 به‌طورکلی آلودگی فیلتر هوا، چرخش نادرست فن دستگاه، عدم تهویه سیستم، خم شدن یا تغییر شکل لوله آب، گرفتگی لوله ورودی آب و غیره از دلایل عدم باد سرد فن کویل شناخته شده‌اند. البته فن کویل‌ها برای عمر طولانی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند؛ بنابراین در صورت بروز مشکلاتی مانند شکستگی لوله یا کانال – سیم‌پیچی یونیت فن، می‌توانید با متخصص در این زمینه تماس بگیرید.

حتما ببینید

درب ضد سرقت در تهران

درب ضد سرقت در تهران | خرید مستقیم از کارخانه صنایع چوب مهریز

اگر قصد خرید درب ضد سرقت در تهران را دارید و یا میخاهید استعلام قیمت …

2 نظر

  1. سلام. ببخشید برای تعویض یا تمیز کردن فیلتر فن کویل خودمون میتونیم اقدام کنیم یا این کار نیاز به دانش تخصصی و فنی داره؟

  2. تا اونجایی که من میدونم فن کویل ها قدیم بیشتر رواج داشته. منظور از قدیم حدود ۱۵ سال پیشه. من بیشتر در دانشگاه ها و ادارات اونهارو میبینم. الان وسایل گرمایشی و سرمایشی دیگه ای جایگزین اونها شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *