چگونه عرض مناسب پرده را برای پنجره انتخاب کنیم؟

چگونه عرض مناسب پرده را برای پنجره انتخاب کنیم؟

بسیاری از اوقات برای خرید پرده آماده یا حتی پرده های عادی، زحمت اندازه‌ گیری بر عهده خود شما گذاشته می شود؛ این موضوع در وهله اول مشکل خاصی را به وجود نمی آورد. اما اگر حتی ۱۰ سانتی متر عرض پرده را اشتباه اندازه گیری کرده باشید، قطعا نتایج خوبی را به همراه ندارد. چرا که شما جدای از پرداخت هزینه های بالا برای خرید پرده، با ظاهر ناخوشایند آن بر پنجره هم مواجه می شوید.

از طرفی همه افراد حتما برای یک بار هم که شده، نیاز به اندازه گیری پنجره برای نصب پرده پیدا می کنند. اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اندازه گیری ساده طول و عرض پنجره برای پرده، چه مشکلی را به وجود می آورد؟

موضوع این جا است که اندازه گیری پنجره برای پرده، تنها به طول و عرض واقعی پنجره ختم نمی شود. بنابراین لازم است که قبل از اندازه گیری پنجره خود، راه های اصولی برای این کار را بدانید.

با وجود این موارد، اگر شما هم به دنبال اصول اندازه گیری پنجره هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ابعاد پنجره به چه صورت نام گذاری می شود؟

قبل از این که راه های اندازه گیری پرده را بدانید، باید با مفهوم طول و عرض پنجره آشنایی پیدا کنید. به طور کلی، از قسمت بالای کادر پنجره تا کف زمین، بلندی یا طول پنجره نامیده می شود. البته این اندازه، برای پنجره های قدی است. برای پنجره های ارتفاع دار با زمین، طول پرده از بالای کادر پنجره تا زیر کادر پایینی است.

همچنین از قسمت چپ کادر پنجره تا قسمت راست کادر پنجره هم، عرض پنجره نام گذاری می شود. توجه کنید که طول و عرض پنجره های ممختلف، با یکدیگر متفاوت است. بنابراین هر پنجره در خانه را باید به طور جداگانه اندازه گیری کنید.

ادامه مطلب  راهنمای جامع خرید سرویس خواب مدرن

اندازه گیری طول و عرض برای انواع پنجره چگونه است؟

به طور کلی سه مدل پرده برای پنجره ساخته می شود که هر کدام اصول خاصی برای اندازه گیری دارند. در ادامه هر کدام را معرفی می کنیم:

۱٫پرده اندازه قاب پنجره

در برخی از مکان ها مانند آشپزخانه یا اتاق خواب، پرده ها را به اندازه قاب پنجره اندازه گیری می کنند. فرمول اندازه گیری ارتفاع آن به این شکل است که باید از ده سانت بالاتر از پنجره، تا دو سانت پایین تر از قاب پنجره را اندازه گیری کنید. توجه کنید که اگر این ابعاد را به درستی ثبت نکنید، سبب نا مرتب به نطر رسیدن پرده می شوید.

۲٫ پرده پایین تر از قاب پنجره

اکثر پرده های نصب شده به پنجره ها، پایین تر از قاب پنجره اندازه گیری می شود؛ چرا که این مدل، جذابیت بیشتری دارد. پیشنهاد می کنیم که برای پنجره های زیر رادیاتور، از این مدل استفاده کنید. برای اندازه گیری ارتفاع این نوع پرده، باید از ده سانتی متر بالای پنجره تا ده سانتی متر پایین تر از قاب پنجره را اندازه بگیرید.

۳٫ پرده های قد کامل

پرده های قد کامل به عنوان زیباترین و اصولی ترین نوع پرده شناخته می شوند؛ اما بیشتر برای پنجره های قدی کاربرد دارند. فرمول اندازه گیری این ارتفاع، از ۱۰ سانتی متر بالای پنجره تا سه سانتی متر فاصله از سطح زمین است. البته برخی از افراد، به پرده های کشیده شده روی زمین علاقه دارند؛ از همین رو باید قد پرده را بین ده تا پانزده سانتی متر بیشتر اندازه گیری کنند.

اندازه‌گیری ابعاد پرده توکار و روکار چگونه است؟

با توجه به این که پرده ها در دو شکل توکار و روکار به پنجره ها نصب می شوند، بنابراین نحوه اندازه گیری آن ها هم با یگدیگر فرق دارد. در ادامه روش اندازه گیری هر دو نمونه را مشخص می کنیم:

ادامه مطلب  با این نکات قیمت ساخت محوطه و نمای ویلا باغ را پایین بیارید.

۱٫نحوه اندازه گیری ابعاد پنجره برای پرده توکار

برای این مدل پنجره ها، باید عرض پرده را به اندازه کمترین اندازه عرض قاب پنجره در نظر بگیرید. برای اندازه گیری عرض پرده، باید بالا، وسط و پایین قاب پنجره را اندازه گیری کنید. سپس برای بهتر جاگرفتن گرده داخل قاب، یک سانتی متر از کمترین اندازه را کم کنید.

از طرفی ارتفاع را باید بیشترین اندازه ارتفاع قاب پنجره محاسبه کنید. به این صورت که نقاط راست، وسط و چپ قاب پنجره را اندازه بگیرید و بیشتری اندازه را برای ارتفاع در نظر بگیرید.

۲٫ نحوه اندازه گیری ابعاد پنجره برای پرده روکار

برای پرده های روکار، باید عرض پنجره را اندازه گیری کنید و به میزان دلخواه خود، به آن اضافه کنید؛ چرا که این مقدار اضافی، چین خوردگی های پرده را تشکیل می دهد. اما پیشنهاد می کنیم که برای رسیدن به اندازه استاندارد، حداقل ۱۰ سانتی متر بیشتر از عرض را در نظر بگیرید. توجه کنید که بیشترین عرض برای پرده های تک پارچه ای، حدود ۲۷۰ سانتی متر است.

همچنین ارتفاع پرده را هم باید بر اساس ارتفاع پنجره و اضافه دلخواه خود مشخص کنید؛ اما برای ارتفاع هم حداقل ارتفاع ۱۰ سانتی متر مناسب تر است.

نکات مهم اندازه گیری عرض پنجره

جدای از رعایت فرمول های مخصوص به اندازه گیری پرده، باید نکات زیر را هم در اندازه گیری رعایت کنید:

۱٫توجه به نوع پرده

امروزه تنوع مدل های پرده خیلی بیشتر از قبل شده است؛ مثلا اندازه گیری پرده پلیسه، با پرده پانچی و پرده کرکره متفاوت است.

۲٫ استفاده از متر فلزی

مترهای فلزی، دقت اندازه گیری بیشتری نسبت به مترهای عادی پلاستیکی دارند؛ از همین رو برای دقیق تر شدن اندازه های پرده، از مترهای فلزی استفاده کنید.

۳٫ توجه به شوفاژ

اگر پنجره در زیر شوفاژ قرار دارد، باید فاصله سقف تا زیر پنجره را اندازه گیری کنید. سپس حدود سه تا پنج سانتی متر، از این ارتفاع کم کنید. همچنین اگر قصد دوخت پرده تمام قد با وجود شوفاژ را دارید، میله یا چوب پرده را ده تا پانزده سانتیمتر جلوتر از پنجره نصب کنید.

ادامه مطلب  کاربردهای جالب تفاله قهوه که باعث میشود آن را دور نریزید

۴٫ توجه به اندازه گیری کادر پنجره

دقت کنید که برای اندازه گیری پهنای پرده، پس از محاسبه پهنای پنجره، دو طرف پنجره را به اندازه ۱۵ سانتی متر به سمت بیرون اندازه گیری کنید. این کار سبب زیبایی بیشتر محیط خانه می شود.

۵٫ توجه به محل باز شدن پنجره

در زمان اندازه گیری، به مکان باز شدن پنجره هم دقت کنید؛ چرا که در صورت نصب نادرست، در هنگام باز کردن پنجره دچار مشکل می شوید.

۶٫ انتخاب فروشگاه معتبر برای خرید پرده آماده

توجه کنید که همیشه هم شما مقصر خراب شدن اندازه غیر اصولی پرده نیستید؛ چرا که برخی از مراکز فروش پرده آماده هم ابعاد استاندارد پرده را رعایت نمی کنند. از طرفی گاهی اوقات هم با وجود سفارشی بودن سفارش ها، باز هم نتیجه دلخواهی را مشاهده نمی کنید.

بنابراین اگر به دنبال پرده آماده استاندارد هستید، به فروشگاه های معتبر در این زمینه مانند یزد نساج مراجعه کنید. این فروشگاه تولید کننده مستقیم انواع پرده آماده است؛ از همین رو در این زمینه تخصص کافی دارد. همچنین می توانید برای خرید روفرشی متناسب با پرده هم، به این فروشگاه اعتماد کنید.

جان کلام

اندازه گیری عرض پرده برای همه افراد، ساده به نظر می رسد؛ اما در واقع نیاز به رعایت نکات خاصی در این باره دارد. شما اگر بتوانید اصول اندازه گیری صحیح پرده را رعایت کنید، قطعا زیبایی بیشتری را هم مشاهده می کنید. از طرفی اگر قصد خرید پرده آماده دارید، می توانید برای دستیابی به ابعاد استاندارد، به تولیدی یزد نساج مراجعه کنید.

حتما ببینید

کاربردهای جالب تفاله قهوه 3

کاربردهای جالب تفاله قهوه که باعث میشود آن را دور نریزید

کاربردهای جالب تفاله قهوه تفاله های قهوه یکی از آن چیزهایی هستند که اغلب دور …

یک نظر

  1. سلام ممنون بابت مقاله کاربردی تون
    اگر پرده اماده پانچی بخریم و اندازه پنجره رو درست نزده باشیم بازم فکر میکنم میشه استفاده کرد اگر کمتر از پنجره هست میشه یه پنل دیگه بهش اضاف کرد اگر هم بیشتر از پنجره هست که چه بهتر، میشه جمعش کرد و اندازه پنجره کرد .
    اما اگر پرده اماده نباشه قطعا کار سخت میشه 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *