در صورتی که به نرم افزارهای مناسب دسترسی داشته باشید، با ثبت اطلاعات و داده ها می توانید الگویی را شناسایی و استخراج کنید. یافتن الگوی داده های یک کسب و کار باعث پیش بینی مسیر آینده آن تجارت می شود و برای یافتن استراتژی های مفید و مؤثر برای کسب و کار کاربرد دارد. فرآیندی که در آن داده ها و اطلاعات بررسی می شوند تا یک الگو شناسایی شود، دیتا ماینینگ نام دارد.
دیتا ماینینگ فرآیندی بزرگ و پیچیده برای تجزیه و تحلیل دسته های بزرگی از اطلاعات است. این فرآیند در صورت لزوم بارها تکرار می شود تا الگوهای لازم استخراج شوند. دیتا ماینینگ به کسب و کار کمک می کند که الگوهای رفتاری مشتریان را شناسایی کند. بر اساس واکنش کاربران و مشتریان، صاحبان کسب و کار می توانند راه های ارتباطی جدید و تأثیرگذار را برای ترغیب کاربران و مشتریان به استفاده از خدمات یا خرید محصولات شناسایی کنند.
مراحل دیتا ماینینگ که ما را به نتیجه می رساند
دیتا ماینینگ دارای ۶ مرحله است که برای استخراج الگوی مناسب برای رشد و توسعه تجارت الزامی هستند. در مرحله اول که «درک کسب و کار» نام دارد، هدف از راه اندازی یک شرکت بررسی می شود. در قدم اول باید بدانیم که چه دلیلی برای شروع یک تجارت وجود دارد و قرار است با یک کسب و کار به چه هدفی برسیم؟
دومین مرحله «درک داده ها» نام می گیرد و بعد از تعیین هدف کلی تجارت آغاز می شود. در این مرحله داده ها از منابع مختلفی مانند نظرسنجی مشتریان، سوابق فروش یا حتی موقعیت جغرافیایی شرکت و نوع فعالیت شرکت های رقیب جمع آوری می شوند. داده های جمع آوری شده در سومین مرحله که «آماده سازی داده ها» است، استخراج، تبدیل و بارگذاری خواهند شد. در این مرحله داده های تکراری حذف می شوند و اطلاعات مفید باقی می مانند.
چهارمین مرحله به «مدل سازی» داده ها مربوط می شود. با استفاده از تکنیک های گوناگون مدل سازی مانند طبقه بندی یا خوشه بندی، داده های جمع آوری شده در گروه های مجزا قرار می گیرند. «ارزیابی» پنجمین مرحله است و در آن داده های مدل سازی شده با هدف رشد کسب و کار بررسی می شوند. در آخرین و ششمین مرحله، با کمک ارزیابی های به دست آمده، استراتژی هایی برای موفقیت بیشتر کسب و کار ارائه می شوند. به همین دلیل به آخرین مرحله از دیتا ماینینگ، «گسترش» می گویند.
داشبورد مدیریتی برای دسترسی سریع و آسان به اطلاعات
مدیران برای ایجاد استراتژی های مؤثر روی رشد و توسعه کسب و کار، به داده های دسته بندی شده و منظم نیاز دارند. اطلاعات باید تمامی زمینه های مربوط با کسب و کار را پوشش دهند و دسترسی آسانی داشته باشند. داشبورد مدیریتی ابزاری برای مدیران و رهبران تجارت است و امکان شخصی سازی آن وجود دارد. هر مدیر می تواند این نوع ابزار مدیریت پروژه را متناسب با نیاز خود یا نوع فعالیت کسب و کار سفارشی سازی کند.
استفاده از داشبورد مدیریتی باعث صرفه جویی در زمان می شود و رسیدن به استراتژی بر اساس داده ها را آسان تر می کند. از مزیت های داشتن داشبورد مدیریتی، ردیابی و زیر نظر داشتن عملکرد تیم خدمات به مشتریان است. در داشبورد می توانید به مواردی مانند نمودارهای فروش، نظرات مشتریان، میزان سود یا حتی امتیاز عملکرد کارکنان دسترسی داشته باشید.
اطلاعات طبقه بندی شده در داشبورد مدیریتی
رایج ترین انواع داده کاوی برای توسعه کسب و کار
داده کاوی یا دیتا ماینینگ به یافتن استراتژی های رشد و توسعه کسب و کار منجر می شود. روش های زیادی برای جمع آوری اطلاعات و دسته بندی آن ها وجود دارند؛ اما بهترین روش باید بر اساس نوع فعالیت تجاری شرکت انتخاب شود. در بین روش های مختلف داده کاوی، پنج روش کاربرد بیشتری دارند و برای انواع کسب و کارها مفید خواهند بود.
- تجزیه و تحلیل به روش طبقه بندی
روش طبقه بندی برای شرکت هایی کاربرد دارد که فعالیت آن ها در زمینه ارائه محصول است. در این روش محصولات در دسته بندی های گوناگون قرار می گیرند. اطلاعات هر دسته که مربوط به میزان فروش، نظرات مشتریان و سود محصول می شود، جداگانه بررسی خواهد شد. در این روش برای هر محصول استراتژی مجزا در نظر گرفته می شود.
- روش اتحادیه یا انجمن برای توسعه خدمات
برای کسب و کارهایی که در زمینه ارائه خدمات فعالیت دارند، روش انجمن کاربردی خواهد بود. در این روش، اقدامات و تأثیر هر اقدام روی مشتریان بررسی می شوند. استراتژی های ارائه شده در روش انجمن به گونه ای خواهند بود که تأثیر گذاری روی مشتریان افزایش یابد و تمایل آن ها برای استفاده از خدمات بیشتر شود.
- شناسایی ناهنجاری ها و شکست ها
همیشه بررسی کردن اطلاعات محصولات و خدماتی که موفق هستند و بازخورد خوبی دارند، منجر به رشد و توسعه کسب و کار نمی شود. گاهی باید نقاطی که باعث تضعیف کسب و کار شده اند، شناسایی و برطرف شوند. در روش شناسایی ناهنجاری ها، محصولاتی که تولید آن ها منجر به ضرر خواهد بود یا خدماتی که متقاضی کمی دارند، شناسایی می شوند. اگر راهکاری برای برطرف شدن مشکل وجود داشته باشد، ارائه می شود. در غیر این صورت نقاط ضعف حذف یا جایگزین می شوند.
- شناسایی عوامل مهم با تجزیه و تحلیل رگرسیون
در تجزیه و تحلیل رگرسیون داده ها با این هدف بررسی می شوند که عامل مهم تر و اثر گذارتر روی سود دهی شناسایی شود. در ادامه عواملی که روی تقاضای بیشتر خدمات یا محصولات اثر دارند، شناسایی می شوند. در روش رگرسیون هدف ایجاد شرایطی است که تقاضا را بالا می برد.
- تحلیل خوشه ای و ایجاد طبقه بندی های جدید
روش تجزیه و تحلیل خوشه ای شباهت زیادی به روش طبقه بندی دارد. با این تفاوت که در تحلیل خوشه ای، طبقه بندی ها از قبل مشخص نیستند. در این روش دسته های جدید متناسب با هدف کسب و کار یا بازخورد مشتریان ایجاد می شوند.
رایج ترین روش های داده کاوی برای رشد تجارت
مفاهیم هوش تجاری و تسلط بر فرآیند مبتنی بر فناوری
تجارت های امروزی بر پایه تکنولوژی و فناوری هستند. به همین دلیل مدیران و رهبران یک کسب و کار باید با فناوری آشنایی داشته باشند. بهره گیری از اطلاعات جمع آوری شده با کمک نرم افزارها و سیستم های مدیریتی، نیاز به کسب دانش در این زمینه دارد. هوش تجاری (business intelligence) فرآیندی است که طی آن روی اطلاعات عملی استخراج شده تجزیه و تحلیل می شود.
شرکت هایی که از هوش تجاری استفاده می کنند، تکنیک ها و استراتژی های ارزشمندتری برای رشد کسب و کار به دست می آورند. مدیران با به کارگیری BI دید وسیع تری نسبت به فعالیت های شرکت و داده های آماری مرتبط با محصولات یا خدمات تجاری دارند. با کمک هوش تجاری میزان سود دهی پیش بینی می شود و تصمیماتی که منجر به ضرر یا خسارت خواهند بود، محدود می شوند.
مزایای استفاده از هوش تجاری برای شرکت ها
اگر نگاهی مختصر به فرآیند هوش تجاری بیندازید، تنها مزیت آن را بالا رفتن سرعت تجزیه و تحلیل داده ها یا تصمیم گیری می دانید. شاید تصور کنید که هوش تجاری فقط کمکی برای افزایش دقت مدیران و کاهش ضرر و زیان به دلیل تصمیمات ناگهانی است. با اینکه تمامی این موارد اهمیت دارند؛ اما مزایای هوش تجاری بسیار گسترده تر خواهد بود.
- بهبود تصمیم گیری های مهم و افزایش سرعت برای اخذ تصمیم
- شناسایی روندهای تجاری پر سود و بازارهای نوظهوری که امکان رشد و پیشرفت در آن ها فراهم خواهد بود
- افزایش بهره وری عملیاتی و بهبود بهره وری نیروی انسانی
- رسیدن به منابع جدید درآمدی و افزایش فروش
- رسیدن به استراتژی های قوی تجاری و سبقت گرفتن از شرکت های رقیب
- برطرف شدن مشکلات کسب و کار در کوتاه ترین زمان ممکن
- ردیابی و نظارت لحظه ای پیشرفت پروژه
- آسان تر شدن فرآيند جمع آوری و ثبت داده ها برای داده کاوی و تجزیه و تحلیل اطلاعات کسب و کار
موفقیت در کسب و کار با تقویت هوش تجاری
استفاده از بهترین خدمات و به روزترین راهکارها
شناختن تکنولوژی و مزایای استفاده از آن در کسب و کارها برای راه اندازی یک سیستم کاربردی و مناسب کافی نیست. برای اینکه بتوانید از دیتا ماینینگ و داده کاوی، هوش تجاری یا داشبورهای مدیریتی برای پیشرفت شرکت استفاده کنید، نیاز به نرم افزارهای مفید و کاربردی دارید. این نرم افزارها باید متناسب با کسب و کار شما طراحی شده باشند. در کنار دسترسی به نرم افزارهای مناسب، باید دانش استفاده از سیستم های به روز را داشته باشید.
برای سفارش نرم افزار یا دریافت راهکارهای کاربردی برای توسعه و موفقیت کسب و کار، از کارشناسان شرکت هادی حساب رایان نوین کمک بگیرید. شرکت هادی حساب رایان نوین در زمینه تولید و توسعه نرم افزار های تجاری فعالیت می کند. از دیگر خدمات این شرکت ارائه راهکارهای امنیت و مدیریت شبکه به متقاضیان است. شما در مراحل اجرایی کردن پروژه های تجاری می توانید از راهکارها و مشاوره های کارشناسان هادی حساب رایان نوین بهره ببرید.