حتماً شما هم بارها صف خریدارانی که در انتظار بازگشایی درهای فروشگاههای بزرگ هستند را در اینترنت دیدهاید. آنهمه شور و هیجان و حس رقابت تنها به یک دلیل است؛ جمعه سیاه! جمعه سیاه یا بلک فرایدی (Black Friday) را باید برای عاشقان خرید، درخشانترین روز سال دانست! روزی که اغلب فروشگاهها و برندهای بزرگ در سراسر جهان، تخفیفهای جذابی روی محصولات خود اعمال میکنند و جنون خرید همه را درگیر میکند. حتی در خریدهای حضوری، گاهی کار بهجایی میرسد که افراد بهصورت فیزیکی برای تصاحب یک کالا میجنگند!
وقت آن است تا تمام چیزهایی که را در یک سال گذشته لیست کردهاید، با قیمتهای باورنکردنی بخرید. فرقی نمیکند کالای موردنیازتان را از یک فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی بخواهید یا لباس و وسایل الکترونیکی انتخاب کنید.
تاریخچه بلک فرایدی
روایتهای مختلفی از فلسفه نامگذاری این روز وجود دارد. خیلیها ریشه آن را در یک اتفاق تلخ میدانند که بازیگران نقش اولش جی گولد و جیمز فیسک بودند. ۲۴ سپتامبر ۱۸۶۹ بود که این دو دلال با خریدوفروش عمده خود دخالت بزرگی در قیمت طلا انجام داند. این کار باعث سقوط بازار سهام و کاهش قیمتها تا ۲۰ درصد شد. نوسانات موجود در بازار طلا باعث شد تا بسیاری از کالاها تا ۵۰ درصد نیز کاهش قیمت را تجربه کنند. باوجود سود کلانی که به جیب جی گولد و جیمز فیسک سرازیر شد، خردهفروشان و مغازهدارها زیان بزرگی را تجربه کردند.
یک داستان دیگر اما به ما میگوید: همه چیز به آن روز شلوغ در فیلادلفیا برمیگردد! روزی از روزهای دهه ۱۹۶۰ بود که پلیس محلی با گزارش هرجومرج در بازار روبهرو شد؛ گروه بزرگی از گردشگران به حاشیه شهر آمده بودند تا خرید کنند و برای تماشای مسابقه فوتبال ارتش و نیرویی دریایی آماده شوند. این ازدحام جمعیت منجر به شکایات متعدد مردم به پلیس شد و آن روز یکی از پرچالشترین روزهای خدمت نیروهای امنیتی فیلادلفیا بود.
در انتهای آن جمعه سیاه، گزارشهای پلیس درگیری، زدوخورد، سرقت از فروشگاهها و… را نشان میداد. بلک فرایدی از همان زمان بین مردم به لغتی شناخته شده بدل شده است.
هر کدام از این حوادث تاریخی که باعث شکلگیری مفهوم بلک فرایدی شده باشند، ما باید خوشحال باشیم که چنین فرصتی برای خرید از برندهای محبوبمان را پیدا میکنیم. بلک بیوتی یکی از همین شانسهاست که اواخر سال میلادی ۲۰۲۳ به مشتریان فروشگاه خانومی رو کرده است. شما میتوانید بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی را با قیمتهایی باورنکردنی خریداری کنید.
تاریخ دقیق بلک فرایدی در سال ۱۴۰۲
حالا دیگر سالهاست این رسم بین تمام فروشگاهها و برندهای مختلف جاافتاده است که آخرین جمعه ماه نوامبر، درست بعد از روز شکرگزاری، وارد رقابتی بزرگ به اسم بلک فرایدی شوند. این روز علاوه بر اینکه فرصتی برای خریداران است، فروشندگان هم میتوانند پیش از ورود به سال جدید سود خوبی کسب کنند.
تاریخ دقیق بلک فرایدی در سال ۱۴۰۲ مصادف است با جمعه ۳ آذر در ایران. شما در این روز میتوانید از فروشگاههای متنوعی که محصولات خود را با تخفیف ارائه میدهند خرید کنید. طی چند سال اخیر بسیاری از فعالان مطرح حوزه خرید اینترنتی، کمپینهای جذابی تدارک میبینند و کالاهای موردنیاز کاربران را با اعداد شگفتانگیز موجود میکنند. باید گفت کمتر کسی از روز جمعه سیاه دستخالی بیرون میآید!
چرا جمعه سیاه برای اقتصاددانان مهم است؟
سرمایهای که مصرفکنندگان در جمعه سیاه خرج میکنند بهعنوان معیاری برای اقتصاد در نظر گرفته میشود. این به اقتصاددانان راهی برای سنجش اعتماد مصرفکننده و مخارج میدهد. همچنین فرصتی است که فروشگاههای کوچک و محلی نیز به جبران ضرر یکسال اخیر خود، سودهای بزرگی کسب کنند. به این ترتیب افراد پیش از سال نو خریدهای مهم خود را با قیمت خوب انجام میدهند و کسبوکارها نیز اجناس خود را میفروشند؛ یک بازی دو سر برد!
نتایج یک گزارش به ما میگوید سال ۲۰۱۶ آمریکا، فروش محصولات در حدود ۴٫۳ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۷ فروش محصولات در حدود ۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۸ فروش محصولات در حدود ۵٫۹ میلیارد دلار تخمین زده شده است. حالا باید دید بعد از پایان رسمی شیوع کووید ۱۹ و رفع محدودیتهای برای خرید حضوری، امسال شاهد چه اتفاقاتی در حراج جمعه هستیم. جالب است بدانید در دنیای حسابداری وضعیت ضرر را با جوهر قرمز و سود را با جوهر مشکی نمایش میدانند. حالا باید دید در بلک فرایدی امسال، کدام رنگ به نمایش در میآید.
بلک فرایدی، جذابتر از دیزنیلند
حتما میدانید گشتوگذار در دیزنیلند برای بسیاری از مردم آمریکا نمادی از سرگرمی و تفریح محسوب میشود. اما جمعه سیاه به رقابت با آن هم پرداخته است! گزارشها نشان میدهند در این روز، حضور مردم در فروشگاه بیشتر از تفریح و گردش در دیزنیلند است.
فروشگاه والمارت با افتخار اعلام کرده که سال گذشته بیش از ۲۲ میلیون نفر را فقط در روز شکرگزاری به فروشگاههای خود جذب کرد. این بیش از ۱۸.۵ میلیون نفری است که هر سال از دیزنیورلد در فلوریدا بازدید میکنند، یا ۱۶ میلیون نفری که در دیزنیلند در کالیفرنیا به تفریح میپردازند.
طبق اعلام فدراسیون ملی خردهفروشی، پنجاه و پنج درصد از آمریکاییها – تقریباً ۱۳۳.۷ میلیون نفر – در تعطیلات آخر هفته شکرگزاری سال گذشته از فروشگاههای حضوری یا آنلاین خرید میکردند.
جالب است بدانید که کشورهایی مانند فرانسه، ترکیه یا ایتالیا هرساله در این روز، میزبان گردشگرانی هستند که فقط برای استفاده از تخفیف برندهای بزرگ، به این کشورها سفر میکنند. این روز برای تمام افراد جذابیتهای بیشماری دارد. بسیاری از فروشگاههای ایرانی برای اینکه در این بازار رقابتی عقب نمانند، مجموعهای از بهترین کالا و خدمات را برای کاربران خود آماده میکنند. شما با هر سلیقه، سنوسال و بودجهای میتوانید در این روز از حراج محصولات متنوع، لیست خریدتان را تیک بزنید.