توریستی ترین مناطق کویری ایران (در پاییز و زمستان کجا بگردیم؟)

توریستی ترین مناطق کویری ایران (در پاییز و زمستان کجا بگردیم؟)

 

توریستی ترین کویرهای ایران کدامند؟ (اصفهان و کرمان در پاییز و زمستان)

در این مقاله به معرفی جاهای طبیعت گردی و کویرنوردی دو استان اصفهان و کرمان ویژه علاقمندان به طبیعت، عکاسی نجوم، سافاری در کویر پرداخته شده است.

کویر شهداد کرمان یا کویر اصفهان و کاشان و کویر مصر؟

مناطق کویری جاذبه های فراوانی دارند که مهم ترین و بکرترین آنها کویر لوت شهداد، کویر مرنجاب و کویر ورزنه کاشان میباشد. تفاوت آنها را در این مقاله به خودی خود شاهد خواهید بود و بهترین گزینه برای انتخاب سفر به کویر داشته باشید.

  1. کویر مرنجاب کاشان

قطب گردشگری مناطق کویری ایران، کویر مرنجاب که امروزه بهترین انتخاب برای کویرنوردان و علاقمندان به طبیعت میباشد.

مرنجاب از شمال به دریاچه نمک، از شرق به پارک ملی کویر، از جنوب به شهرستان آران بیدگل و از غرب به دریاچه نمک حوض سلطان متصل است.

بهترین زمان مناسب به کویر مرنجاب نیمسال دوم سال برای کویر گردی و رصد ستارگان میباشد. علاوه بر کویر مرنجاب از دیدنی های تاریخی شهر کاشان غافل نشوید.

در کویر مرنجاب شن های روان حاکم است برای طبیعتگردهایی که علاقه وافری به آفرودسواری دارند، میتوانند به این منطقه سفر و از هیجان آفرودسواری بهره مند شوند. البته پیشنهاد میشود مناطق کویری و به خصوص کویرهایی که شن روان دارند به تنهایی سفر نکنید با راهنمای محلی همراه شوید و یا با تور شب مانی کویر از اصفهان یک روزه که با منطقه آشنا هستند با ندای اصفهان هماهنگ کنید.

پوشش گیاهی و جانوری کویر مرنجاب کاشان

شاید فکر کنید نبود آب در کویر یکی از دلایلی باشد که هیچ گیاهی رشد نمیکند و هیچ جانوری زندگی نمیکند. بر خلاف نظر عموم مردم در کویر مرنجاب گیاهان خاصی از جمله گیاه شور پسند، درختان گز، بوته های قیچ، تاغ، اسکنبیل، دم گاوی وجود دارد. و جانواران کویری شامل گرگ، شغال، عقرب، شاهین، مار و مارمولک، عقاب، گربه و روباه شنی آفتاب پرست و تیهو مشاهده شده است. البته یک جفت یوزپلنگ در سال های گذشته در کویر مرنجاب دیده شده است.

موجودات بی مهره در فصول گرم پدیدار میشوند بنابراین مراقب باشید از گزند موجودات بخصوص در گرمای تابستان و اواخر بهار وجود آنها دور از انتظار نیست.

ادامه مطلب  بعد از چند سال دیدن دوست قدیمی ام من را پولدار کرد

جاهای دیدنی کویر مرنجاب

تپه های شنی کویر مرنجاب

کویر مرنجاب از ریگ زارها و تپه های شنی که رمل نامیده میشود پوشیده شده است. عمده تفریح گردشگران پیاده روی بر روی رمل های شنی میباشد و حتما بدون کفش و جوراب پیاده روی کنید و لذت ببرید. همچنین عکس هایی که با شن های روان گرفته میشود فراموش نکنید.

نهایت لذت کویر شناور شدن خود بر روی تپه های ماسه کویر مرنجاب از دست ندهید.

جزیره سرگردان در کویر مرنجاب

مرموزترین جاذبه کویر مرنجاب که در میان دریاچه نمک مسیله قرار دارد جزیره سرگردان میباشد.

چاه های آب شیرین در کویر مرنجاب

در کویر مرنجاب چاه دستکن و چاه کنجه میباشد که این چاه ها حاوی آب شیرین و آب کویر را تامین میکند. و از جاذبه های کویر مرنجاب به شمار می آیند.

تالاب‌ها و دریاچه‌ها، دریاچه نمک مسیله، کوه کلنگ و کاروانسرای مرنجاب از جمله دیدنی های کویر مرنجاب میباشد.

  1. کویر شهداد کرمان

کلوت های شهداد کجاست (بانوی کرمانی)

حیرت انگیزترین کویر ایران، معروف به کویر شهداد کرمان یا کلوت های شهداد میباشد. و جاذبه های فراوانی را شامل میشود که در ادامه این مقاله از بانوی کرمانی به آن میپردازیم. و اگر قصد سفر زمستانی را دارید پیشنهاد میشود حتما به کویر شهداد و کرمان سفر کنید.

از آبشاری در دل کویر تا گرم ترین نقطه روی زمین در کویر کرمان، از ریگ یلان تا کلوت های شهداد. از دیدنی های تاریخی تا مناطق سردسیری طی مسیر به کویر شهداد.

یکی از جاذبه های مشهور کرمان کلوت های شهداد است.

بدلیل فرسایش های بادی و آبی طی سالیان سال حدود ۲۰ هزار سال قبل بوجود آمده اند که حدود ۱۱ هزار کیلومتر مربع مساحت دارند. به گفته زمین شناسان یکی از گرم ترین قطب های گرمایی زمین شناخته می شوند. و به همین دلیل در سراسر جهان بسیار پراهمیت است و یکی از مناطق طبیعی که ثبت جهانی یونسکو شده است. سالانه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای دیدن کویر کرمان به ایران سفر میکنند.

کویر لوت شهداد از سه استان راه دارد که بخش اعظم آن در کرمان میباشد و وسعت کویر در استان های سیستان بلوچستان، خراسان جنوبی کشیده شده است.

ادامه مطلب  درآمد افسانه ای که خوشبختم کرد

مهم ترین جاهای دیدنی کویر لوت شهداد

  • آبشار کشیت گلباف (آبشاری در دل کویر لوت)

این آبشار در سرمای سخت کرمان و بخصوص زمانی که هوای کرمان برف و بارانی باشد برای رفتن به آبشار کشیت گلباف تردید نکنید و حتما از آبتنی و آب درمانی با ماهی های شور لذت ببرید.

  • گندم بریان (گرم ترین نقطه روی زمین)

مناطق کویری در زمستان سرمای سخت و خشک دارد، گندم بریان در طول روز بشدت گرم و در طول شب دقیقا نقطه مقابل هوای گرم و بشدت سرد میباشد.

بطور کلی برای شب مانی و کمپینگ در کویر حتما با تجهیزات کامل خواب سفر کنید.

  • ریگ یلان و رود شور

برای سفر به هر بخش از مناطق کویری بخصوص گردشگرانی که برای اولین بار سفر به مناطقی که آشنایی ندارند حتما با محلی های کویر هماهنگ کنند.

ریگ یلان کویر لوت شهداد از آن دست مناطق کویری است که حداقل دو سه ماشین آفرود با تجهیزات کامل برای حداقل سه روز سفر کنید.

رود شور ۱۵ کیلومتر بعد از کلوت های شهداد (منطقه سبز) واقع شده است.

  • کاروانسرای روستای شفیع آباد و آب انبار حاج محمد تقی شهداد مهم ترین جاهای تاریخی در سفر کلوت شهداد میباشد.

  • و پارک و جنگل نبکاها؛

امکانات اقامتی و رفاهی در سفر به کویر لوت شهداد طی مسیر وجود دارد همچنین میتوانید در بوم گردی هایی در شهر شهداد اقامت کنید. آخرین اقامتگاه ها در طول مسیر به کویر در روستای شفیع آباد و دولت آباد میباشد و در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهداد و ۲۰ کیلومتر تا کلوت های شهداد (منطقه سبز).

همچنین میتوانید برای رزرو اقامت اکوکمپ ستاره لوت ماهان و یا سایر بوم گردی ها با بانوی کرمانی هماهنگ کنید و از تور اکو کمپ شهداد بهره مند شوید.

  1. کویر ورزنه اصفهان

تور کویر مرنجاب حرکت از کاشان

کویر ورزنه در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر ورزنه واقع شده و دارای بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویری در ایران بنام سایت واحه میباشد.

جهت رزرو تور یکروزه کویر ورزنه از اصفهان، امکانات و خدمات ساحت واحه از طریق وبسایت ندای اصفهان اقدام کنید.

کویر ورزنه در استان اصفهان و در ۱۰۰ کیلومتری شرق شهر اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد قرار دارد.

ادامه مطلب  دمپایی پلاستیکی دخترانه پاشنه دار زیبا

یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین کویرهای ایران (کویر ورزنه اصفهان)، که از شرق به تالاب گاوخونی، از غرب مسیر حسن آباد به ورزنه، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود و از جنوب به حسن آباد می رسد.

جذابترین و هیجان انگیزترین تفریحات کویر ورزنه شامل: زیپ لاین، موتور چهارچرخ، شربت‌خانه، کمپینگ، شترسواری، سافاری و پاراگلایدر می‌شود. این کویر در طول سال پذیرای گردشگرانی که علاوه بر پیاده‌روی و عکاسی در کویر علاقه بسیاری به ورزش‌های هیجانی دارند، است.

لذت بخش ترین فعالیت کویری پیاده روی روی رمل ها و شناور کردن خودتان بر تپه های شنی کویر است. البته بدون کفش و جوراب آرامشی بی نظیر از سکوت و گرمای کویر به خودتان هدیه بدهید. همچنین تجربه شب کویر و شب های پرستاره از دیدنی های آسمان کویر میباشد. و پیشنهاد میشود قبل از سفر هواشناسی را از نظر ابری و یا مهتابی بودن آسمان جهت تماشای ستاره ها چک کنید.

  1. کویر مصر

با شنیدن کویر مصر، شاید گمان کنید در مصر واقع شده است در واقع یکی از بکرترین و دیدنی ترین کویرهای ایران، کویر مصر میباشد که در نزدیکی روستای خور و بیابانک، از توابع اصفهان قرار دارد. تور کویر مصر از تهران، اصفهان و دیگر مراکز استان‌های کشور برگزار می‌شود.

بنیان گذار کویر مصر چوپانی بنام یوسف می دانند. نمی توان با اطمینان گفت کدام بخش از داستان واقعی است اما ماجراهای شنیدنی و پر رمز و رازی وجود دارد که میتوان از زبان مردم محلی روستا شنید و یا با شرکت در تور کویر مصر از تهران، اصفهان و دیگر مراکز استان های کشور که برگزار می شود و توسط راهنمای محلی توضیحات شنیدنی گفته می شود. برای رزرو هر گونه خدمات اقامتی، آفرود، ترانسفر، راهنمای محلی و راهنماراننده از طریق پشتیبانی وبسایت ندای اصفهان هماهنگ کنید.

مهم ترین جاهای دینی کویر مصر

  • دریاچه نمک خور:

یکی از بزرگترین دریاچه های فصلی در ایران و فاقد هر گونه پوشش گیاهی و جانوری است. به دلیل اینکه نمک برای ادامه زندگی گیاهان و جانواران مناسب نیست.

  • تپه شن های روان

  • قلعه و بافت قدیمی بیاضیه

  • روستای گرمه کویر مصر در شهرستان خور و بیابانک

 

حتما ببینید

بتن خود متراکم یا scc چیست؟

بتن خود متراکم یا scc چیست؟ | کاربردها + مزایای آن + قیمت در سال ۱۴۰۳

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در جهان است و بتن آماده در انواع مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *