هوش مصنوعی و خانه هوشمند؛ محصولاتی که فکرش را هم نمیکردید

هوش مصنوعی و خانه هوشمند؛ محصولاتی که فکرش را هم نمیکردید

هوش مصنوعی! کلمه‌ای که امروزه همه جا فراگیر شده است و هر روز اخبار جدیدی از دستاوردها و ویژگی‌های جدید آن منتشر می‌شود. البته این تکنولوژی در حال حاضر نیز در صنعت‌ها و مشاغل زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. که از این بین می‌توان به استفاده از هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند اشاره کرد. خانه‌ای که در آن امنیت و راحتی را برای ما فراهم می‌کند و حتی این امکان را می‌دهد تا از راه دور وسایل خود را کنترل کنیم. پس در این مقاله از وبسایت الکتروگستر همراه ما باشید تا با این موضوع بیشتر آشنا شویم.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی Artificial Intelligence که به صورت مخفف AI نامیده می‌شود، به ماشین‌ها و دستگاه‌هایی گفته می‌شود که دارای قابلیت انجام کارهایی که نیازمند هوش انسانی مانند ترجمه زبان، ادراک بصری، تشخیص صدا و تصمیم گیری است را می‌باشند. با استفاده از هوش مصنوعی، ارتباط و تعامل با دنیای تکنولوژی بدون نیاز به مطالعه دفترچه راهنما امکان پذیر است. همانطور که امروزه نیز هوش مصنوعی تمام دنیای اطراف ما را در برگرفته است. از اقتصاد و پزشکی تا آموزش و حتی کشاورزی همه آن‌ها هوش مصنوعی در آن‌ها دخیل شده است.

نقش هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

هوش مصنوعی در بستر اینترنت اشیا با برقراری ارتباط میان دستگاه‌های مختلف، توانایی یادگیری، پردازش و استفاده آن‌ها در شرایط و موقعیت‌های مختلف، تغییر و تحولی بزرگ در دنیای ما به وجود آورده است. دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که در خانه هوشمند به کار برده می‌شوند توانایی تعامل با یکدیگر را دارند. این دستگاه‌ها با قابلیت یادگیری و دریافت داده‌های جدید، عادات روتین شما را یاد گرفته و بر طبق میل و راحتی شما عمل می‌کنند. تنظیم دمای مناسب برای خواب، تنظیم نور مناسب در هنگام خواب یا مطالعه، نمونه‌های ساده و کوچکی از خانه هوشمند می‌باشد. این سنسورها بر خلاف سنسورهای قدیمی و سنتی که با آلارم‌های اشتباه دائماً باعث کلافگی می‌شدند، با گذر زمان با یادگیری بیشتر هوشمندتر می‌شوند.

نقش هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

دستیارهای صوتی هوشمند

با افزایش تکنولوژی، هوش مصنوعی دیگر مخصوص سیستم‌های امنیتی نیست و برای کنترل و ارتباط با تجهیزات هوشمند، از دستیاران صوتی استفاده می‌شود. در نتیجه کنترل و تنظیم تجهیزات هوشمند بدون نیاز به استفاده از گوشی و با فرمان صوتی امکان پذیر است. در حال حاضر محققان، تحقیقاتی در زمینه تشخیص صدا انجام داده اند و نتایج به دست آمده ارزش دستیاران صوتی را بیشتر می‌کند. با تشخیص صدا به صورت اختصاصی، دستورات افراد ناشناس انجام نمی‌شود. از نمونه‌های دستیاران صوتی می‌توان به دستیار صوتی گوگل، سیری و الکسا نیز اشاره کرد.

ادامه مطلب  دانلود صرافی رمزارز معتبر برای ایرانیان بدون تحریم

کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره

توانایی تقلید عادت انسان‌ها و یادگیری آن، از قدرت هوش مصنوعی می‌باشد. پیشرفت‌های اخیر در حوزه خانه هوشمند باعث استفاده بیشتر هوش مصنوعی از نظر ارتباط ابری، یادگیری الگوهای رفتاری انسان‌ها و سفارشی سازی دستگاه‌ها و وسایل بر اساس علاقه و رفتار کاربر شده است.

هوش مصنوعی، فعالیت‌های مختلف روزانه را با تشخیص صدا و تصویر انجام می‌دهد. خاموش کردن چراغ‌ها در هنگام بیرون رفتن از خانه، راه اندازی جارو رباتیک و تنظیم دما قبل از ورود به خانه و یا حتی درب بازکن هوشمند ، نمونه‌ای از فعالیت‌های خودکار هوش مصنوعی می‌باشد.

سیستم امنیتی پیشرفته با هوش مصنوعی

از کاربردهای هوش مصنوعی در خانه هوشمند، تحلیل فعالانه مسائل امنیتی می‌باشد. احساس نیاز در مسائل امنیتی خانه باعث افزایش پیاده سازی دستگاه‌های امنیتی مجهز به هوش مصنوعی شده است. دستگاه‌های امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی دارای ویژگی‌های خاص، متفاوت و مختلف می‌باشند.

دستگاه‌های امنیتی مجهز به هوش مصنوعی قابلیت تشخیص اشیا یا چهره‌ها بر اساس الگوی تعریف شده را دارند. با استفاده از تشخیص چهره در صورت مواجهه با چهره ناشناس اقدامات لازم را انجام داده و هشدارهای از پیش تعیین شده را به تلفن همراه ارسال می‌کند.

در سیستم‌های هوشمند امنیتی، گزارش ورود و خروج افراد از طریق تلفن همراه به کاربر ارسال می‌گردد. بیشتر دوربین‌های مدار بسته مجهز به قابلیت تشخیص چهره، درک بالایی از حضور افراد ناشناس در بین دوستان، خانواده و حیوانات خانگی را دارند و در صورت لزوم با زوم کردن بر روی هدف مورد نظر و ثبت عکس، کاربر را از وجود فرد آگاه می‌کند.

سیستم امنیتی پیشرفته با هوش مصنوعی

نقش هوش مصنوعی در کاهش مصرف انرژی

مهم ترین هدف هوشمند سازی، مصرف بهینه انرژی و کاهش هزینه‌های آن می‌باشد. هوش مصنوعی نقش بسیار مهم و به سزایی در کاهش مصرف انرژی دارد. برای نمونه در سیستم هوشمند روشنایی، هنگامی که اتاق‌ها با نور خورشید کاملاً روشن هستند، چراغ‌ها را در کمترین حالت روشنایی یا به طور کامل خاموش می‌کند. و یا حتی با شناسایی افراد و طبق سلیقه آن‌ها، روشنایی محیط اتاق را تنظیم می‌کند.

ادامه مطلب  معرفی صرافی توبیت و مزایای آن

برای سیستم گرمایشی نیز، هوش مصنوعی مطابق با نیاز یا سلیقه کاربر تنظیم می‌شود. این سیستم فقط هنگام نیاز به کار می‌افتد و در صورت عدم حضور افراد می‌توانند خاموش بماند. با داشتن ترموستات هوشمند علاوه بر صرفه جویی مصرف انرژی، هزینه مخارج جانبی نیز کاهش پیدا می‌کنند.

انواع محصولات خانه هوشمند

اگر قرار باشد یک خانه کاملا هوشمند داشته باشید، لازمه آن داشتن یک کیت کامل از محصولات هوشمند می‌باشد. پس در ادامه با نمونه‌هایی از محصولات خانه هوشمند آشنا می‌شویم که در این لحظه در نوع خود، از بهترین‌ها حساب می‌شوند.

دوربین هوشمند شیائومی

تنظیم دوربین از مهم ترین الزامات ایمنی در خانه است. بیشتر دوربین‌ها ساده‌اند و ویژگی خاصی ندارند اما دوربین‌های هوشمند شیائومی تفاوت بسیاری با اکثر دوربین‌ها دارند. این دوربین که جزو سیستم‌های امنیتی محسوب می‌شود قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰ و زاویه دید ۱۵۶ درجه را دارد. از دیگر قابلیت‌های این دوربین هوشمند به قابلیت تشخیص انسان می‌توان اشاره کرد. هنگامی که در خانه حضور ندارید، در صورت حضور افراد، یک ویدیو ۱۲ ثانیه گرفته و برای شما ارسال می‌کند. این دوربین فقط یک دوربین هوشمند نیست، بلکه به عنوان یک وسیله ارتباطی نیز می‌توانید از آن استفاده کنید و با خانواده خود از طریق برنامه Mi Home صحبت کنید.

انواع محصولات خانه هوشمند

درب بازکن هوشمند اسگیت

دستگاه درب بازکن هوشمند اسگیت جهت هوشمند سازی درب منازل و پارکینگ استفاده می‌شود. این دستگاه از یک وای فای داخلی بهره مند است که جهت اتصال آسان موبایل و تبلت به نرم افزار داخلی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با استفاده از تعریف شماره به دستگاه می‌توان تنها با یک تماس تک زنگ، فرمان باز یا بسته شدن درب پارکینگ را اجرا کرد. این دستگاه دارای جایگاهی برای قرار دادن سیم کارت بوده تا از طریق تماس بتوان بدون نیاز به اینترنت درب پارکینگ را باز و بسته کرد.

ربات هوشمند آشپزی

ربات هوشمند آشپزی شیائومی یک دستگاه پخت غذا می‌باشد که با عملکرد آسان خود، پخت انواع غذا را برای شما ممکن می‌سازد. این دستگاه دارای ۳۵ عملکرد مختلف بوده که باعث می‌شود دیگر نیازی به خرید و تهیه کردن وسایل کوچک آشپزخانه نداشته باشید. این دستگاه با موتور رلوکتانس سوئیچ نیرو را با سرعت چرخش ۴۰ دور در دقیقه تا ۱۲۰۰۰ دور در دقیقه منتقل می‌کند. سرعت کم برای سرخ کردن یکنواخت و سرعت بالا برای آسیاب کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترازو تعبیه شده در این دستگاه باعث می‌شود که چاشنی‌ها و ادویه‌های مورد نیاز را با دقت یک گرم به مواد اولیه اضافه کنید. همچنین به‌طور هوشمند دمای پخت، زمان و سرعت هم زدن هر غذا را محاسبه کنید و تجربه آشپزی در زندگی واقعی را به یک منحنی آشپزی هوش مصنوعی تبدیل کنید که می‌تواند به‌طور مداوم به صورت آنلاین ارتقا یابد.

ادامه مطلب  چگونه استوری را در تلگرام غیرفعال کنیم؟

جارو رباتیک شیائومی

جارو Mi Robot Vacuum-Mop 2 Pro یک ربات هوشمند است که به صورت خودکار و هوشمند محیط خانه شما را جارو می‌کند. این ربات با نقشه برداری سریع و دقیق لیزری کل محیط خانه را نقشه برداری می‌کند تا مسیر تمیز کاری ربات مشخص شود. این سیستم باعث می‌شود که حتی تاریکی شب نیز مانع از کار دستگاه نشود. باتری ۵۲۰۰ میلی آمپری این دستگاه شارژ کافی برای کار کردن طولانی مدت این دستگاه را فراهم می‌کند. تجهیز دستگاه به ارتعاش صوتی فرکانس بالا با پوشش کامل، کل دستگاه را می‌لرزاند تا به‌طور قابل توجهی قدرت تمیز کنندگی را افزایش دهد و به راحتی لکه‌های سخت مانند قهوه و سس سویا را از بین می‌برد.

اسپیکر هوشمند Echo Dot

اسپیکر Echo Dot 4th Generation نام محصول جدید آمازون است که با دستیار صوتی الکسا را اجرا می‌شود. این دستیار صوتی همان‌طور که از نامش پیداست امکان کنترل صوتی دستگاه‌های هوشمند خانگی را به شما می‌دهد. این اسپیکر هوشمند علاوه بر پخش موسیقی از پلتفرم‌های مختلفی همچون Amazon Music، Apple Music و Spotify امکان پخش انواع کتاب صوتی و پادکست را نیز دارد. و حتی شما با استفاده از این اسپیکر توپی شکل، براحتی می‌توانید در سراسر خانه، صدای آهنگ محبوب خود را بشنوید.

سخن آخر

همانطور که گفته شد استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تحولی بزرگ در دنیا ایجاد کرده است. استفاده از هوش مصنوعی در آینده باعث راحتی، امنیت بیشتر و بهبود کارها و مشاغل می‌شود. قدرت بالای این تکنولوژی (در قالب انواع دستگاه‌ها، ابزار آلات و انواع وسایل دیگر مانند درب بازکن هوشمند ) باعث شده است در صنایع نظامی، کشاورزی، پزشکی و … استفاده شود و هر روزه در صنعت‌های جدیدی مورد استفاده قرار بگیرد.

حتما ببینید

با طراحی سایت اختصاصی، بهترین تجربه آنلاین را برای کسب‌وکارتان فراهم کنید!

با طراحی سایت اختصاصی، بهترین تجربه آنلاین را برای کسب‌وکارتان فراهم کنید!

برای ایجاد تمایز و رقابت موفق در فضای آنلاین، طراحی سایت اختصاصی به عنوان یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *