هزینه نصب کولرگازی و اسپیلت چقدر است؟

هزینه نصب کولرگازی و اسپیلت چقدر است؟ | مراحل نصب

سیاری از شرکت‌های معتبر تولید و عرضه کولر گازی و داکت اسپیلت برای مشتریان خود خدمات پس از فروش در نظر می‌گیرند. همچنین ضمانت یکی دیگر از خدمات انواع کولر گازی و اسپیلت است. اما برای اینکه دستگاه‌های خریداری شده مشمول این خدمات شود، باید نصب توسط نمایندگی‌های آن برندها انجام شود. نصب کولرگازی و اسپیلت هم با دریافت هزینه انجام می‌شود. به همین دلیل برای اغلب مشتریان این دستگاه‌ها جای سوال دارد که هزینه نصب کولر گازی و داکت اسپیلت چقدر است؟ در ادامه به این سوال جواب داده‌ایم.

چرا نصب کولر گازی و اسپیلت توسط نمایندگی انجام شود؟

تولیدکننده‌های ایرانی چند سالیست که در رقابت با برندهای خارجی تلاش کرده‌اند محصولات باکیفیتی را در بازار عرضه کنند. با این حال هزینه نصب کولر گازی و اسپیلت از سوی مشتریان پذیرفته شده نیست و آن را هزینه اضافه می‌دانند. در اینجا قصد حمایت از برندها را نداریم و قرار نیست برای شرکت خاصی تبلیغات انجام دهیم، اما باید بدانید که نصف این دستگاه‌های مبرد به تخصص نیاز دارد.

از طرفی نصب کولر گازی روی دیوار (به خصوص اگر مرتفع باشد) کار آسانی نیست. برای ساختمان‌هایی که در طبقات بالا هستند، نصب کولر گازی بسیار دشوار است و باید با تجهیزات خاص آن انجام شود.

از طرفی فردی که کولر گازی یا داکت اسپیلت را نصب می‌کند، تجهیزاتی دارد که اگر بخواهید آن‌ها را تهیه کنید، هزینه زیادی نیاز دارد. به طوری که از هزینه نصب کولر گازی و داکت اسپیلت بیشتر می‌شود.

تا اینجا می‌توان گفت نصب دستگاه‌ها از طریق نصاب‌های حرفه‌ای کار معقول‌تری است. اما با توجه به اینکه نمایندگی‌های هر برند با محصولات همان برند آشنایی بیشتری دارند، بهتر است این کار از طریق همین افراد انجام شود.

هزینه نصب کولر گازی به چه عواملی بستگی دارد؟

هر سال اتحادیه نصب و تعمیرات لوازم خانگی هزینه‌های مربوطه را تعیین می‌کند. به طور کلی قیمت و هزینه نصب این دستگاه به چند عامل بستگی دارد:

ادامه مطلب  پانچ پذیرایی مدل پردهای جدید [20+ مدل پرفروش]

ظرفیت کولر گازی

ظرفیت دستگاه اولین عامل مهم در تعیین هزینه‌هاست. در همین راستا باید گفت چندین نوع کولر با ظرفیت ۹ تا ۹۰ هزار تولید می‌شود که باید برحسب متراژ ساختمان و آب و هوای شهر انتخاب شود.

هر چقدر ظرفیت اسپیلت و کولرگازی بالا می‌رود، هزینه و دستمزد نصب نیز افزایش می‌یابد. زیرا دستگاه‌هایی که ظرفیت بیشتری دارند، نصب آن‌ها دشوارتر می‌شود.

متراژ لوله‌های رابط

برای تولید کولر گازی از لوله مسی استفاده می‌شود که به انتقال سرما به داخل ساختمان کمک می‌کند. اگرچه قیمت  لوله مسی کولر گازی به طور مجزا محاسبه می‌شود و باید آن را همزمان با خرید دستگاه بپردازید، اما هر چقدر متراژ بیشتری داشته باشد، هزینه نصب کولر گازی نیز افزایش می‌یابد.

نوع کولر گازی

انواع این کولر شامل نوع مرکزی، اسپیلت بدون داکت، پنجره‌ای، پرتابل (زمینی)، ایستاده، هیبریدی، هوشمند و  ژئوترمال است. هر یک از این نوع کولرهای گازی نحوه نصب متفاوتی دارند و به همین دلیل هزینه‌های مربوط به نصب آن‌ها نیز متفاوت است.

خدمات اضافی نصب کولرگازی

از جمله خدماتی که همزمان با نصب کولر گازی ارائه می‌شود باید به سیم کشی برق، کانال کشی، براکت بندی و …. اشاره کنیم. این موارد جزء هزینه‌های نصب نیست و در صورتی که نصب کولر نیاز به این موارد داشته باشد، روی آن حساب می‌شود.

دستمزد نصاب کولر گازی چقدر است؟

اتحاد هر سال دستمزد نصابان کولر گازی را مشخص می‌کند. همچنین مشتری و نصاب می‌توانند در این رابطه با همدیگر توافق کنند و دستمزد را کاهش دهند.

در نهایت نصاب باید ضمانتنامه کولر گازی را (در صورت نو بودن) امضا کند تا مشمول دریافت خدمات پس از فروش و ضمانتنامه شود.

مراحل نصب کولر گازی اسپلیت

نصب این دستگاه طی چندین مرحله انجام می‌شود که عبارتند از:

مشخص کردن محل نصب

در ابتدا باید مشخص شود که کولر گازی یا داکت اسپیلت را در کجا نصب کنید. یک نکته مهم اینکه باید کولر را در محلی به دور از تابش مستقیم نور آفتاب نصب کنید.

ادامه مطلب  علت داغ شدن بدنه یخچال چیست؟

کولر گازی باید از دیوار بین ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر فاصله داشته باشد و در بالای در یا پنجره قرار بگیرد.

یک نکته مهم دیگر، نصب این دستگاه در فاصله حداقل یک متر از وسایل الکترونیکی است تا بعدها برایتان دردسرساز نشود. در این مرحله باید وسایلی از جمله متر، تراز، دریل، آچار، پیچ و مهره را آماده کنید.

نصب براکت و یونیت داخلی

براکت برای قرار دادن کولر بر روی آن‌ها کاربرد دارد. پس بعد از اینکه محل نصب را مشخص کردید، براکت‌ها را با استفاده از پیچ روی دیوار نصب کنید و از تراز بودن آن‌ها مطمئن شوید.

در مرحله بعد باید یونیت‌ها را بر روی براکت‌های نصب شده قرار دهید و با پیچ و مهره محکم کنید.

لوله کشی و اتصالات کولر گازی

برای عبور لوله ها از داخل دیوار باید از دریل استفاده کنید و به اندازه قطر لوله آن را سوراخ کنید تا لوله از آن خارج شود. قبل از رد کردن لوله‌ها باید از عایق لوله مسی نیز استفاده کنید تا مانع از هدر رفتن انرژی برودتی دستگاه شود و کارایی آن را بیشتر کند.

لوله‌های مسی رفت و برگشت باید از داخل یونیت داخلی به محل یونیت‌های خارجی متصل کنید.

انجام برق‌کشی کولر گازی

سازندگان این دستگاه اغلب از کابل افشان استفاده می‌کنند تا قدرت بیشتری برای سرمایش ساختمان داشته باشد. قیمت کابل برق اگرچه کمی بالاتر است، اما امنیت سیستم برق کشی ساختمان و عملکرد بهتر دستگاه را تضمین می‌کند.

شما هم زمان نصب کولر گازی باید تمامی نکات ایمنی اتصالات برق را رعایت کرده و کابل برق را از یونیت داخلی به محل اتصال با کلید محافظ جان (RCCB) متصل کنید.

ادامه مطلب  راهنمای انتخاب در خرید لباسشویی

همچنین باید کابل‌های مربوط به کنترل یونیت را براساس دستورالعمل شرکت سازنده به همدیگر متصل کنید.

خلاءگیری و نشت‌یابی کولر گازی

تصور غالب مردم اینست که دستگاه‌های نو بدون نشتی و ایراد هستند. در صورتی که قبل از نصب باید از نبود نشت در آن مطمئن شوید. برای این کار به پمپ وکیوم نیاز دارید تا رطوبت و هوا را به طور کامل تخلیه کند. در آخر هم باید تمامی اتصالات دستگاه را برای اطمینان از عدم نشت گاز بررسی کنید.

نصب و جابجایی کولر گازی اسپلیت

ممکن است در طی سال و یا به دلیل ایجاد تعمیر در ساختمان (نماکاری و ….) بخواهید محل نصب کولر گازی را تغییر دهید و دوباره آن را نصب کنید.

هزینه نصب با هزینه جابجایی کولر گازی متفاوت است و باید قبل از این کار از شرکت‌های نصاب کولر گازی در این رابطه سوال کنید و قیمت را استعلام بگیرید.

دقت داشته باشید که زمان نصب مواردی همچون نصب پایه‌های آهنی برای نگهداشتن کولر گازی و یا سیم کشی می‌تواند به هزینه تمام شده اضافه شود.

در برخی از ساختمان‌ها به دلیل قدیمی بودن سیستم برق و یا قدیمی بودن فیوزها، نصب کولر گازی و داکت اسپیلت با مشکل مواجه می‌شود. در این مواقع باید هزینه تعویض فیوز را نیز در نظر داشته باشید. سیم کشی اصولی قبل از نصب کولر گازی اهمیت زیادی دارد تا بعدها دچار مشکل نشوید و خسارتی را به سیستم برق کشی ساختمان وارد نکند.

در آخر

کولر گازی و داکت اسپیلت برای شهرهای گرمسیر که آب و هوای مرطوب دارند، بهتر جواب می‌دهد و در مقایسه با کولر آبی نتیجه و کارایی بیشتری دارد. با این حال نصب کولر گازی دشوارتر است و به هزینه بیشتری نیاز دارد. در اینجا به عوامل موثر در تعیین هزینه نصب کولر گازی پرداختیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

حتما ببینید

بررسی کلی میز جلو مبلی، میز ناهار خوری تمام چوب و صندلی ناهار خوری

بررسی کلی میز جلو مبلی، میز ناهار خوری تمام چوب و صندلی ناهار خوری

در طراحی داخلی، ایجاد هماهنگی میان عناصر مختلف می‌تواند به طور چشمگیری بر زیبایی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *