گسترش کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتال در بستر وب و شبکه های اجتماعی برکسی پوشیده نیست. با توجه به سرعت پیشرفت و تمایل افراد به راه اندازی این گونه کسب و کارها که مستقیماً با رفتار مشتری در ارتباط می باشد رو به فزونی است، به طوری که می توان گفت در چندسال آینده تمام بازار را به خود اختصاص خواهد داد.
مراحل ایجاد کسب کار اینترنتی
برای ایجاد یک کسب و کار الکترونیک ابتدا باید این تصمیم را بگیرید که در چه صنعت و بیزینسی قصد انجام فعالیت دارید و بعد از آن باید بستری که قصد پیاده سازی بیزینس خود را دارید مشخص و مهیا نمایید، که این بسترها می توانند در وبسایت ها و یا شبکه های اجتماعی و یا هر دو به صورت همزمان انجام پذیرند که در سال های اخیر صاحبان کسب و کارها از تمامی امکانات و ابزارهای دنیای مجازی برای راه اندازی و تقویت فعالیت خود استفاده می کنند.
مرحله 1: طراحی و ایجاد وبسایت
پس از اینکه بیزینس مورد علاقه و تخصص خود را مشخص کردید باید اقدام به طراحی سایت کنید که گام نخست در ورود به دنیای مجازی و دیجیتال مارکتیگ می باشد.
در این مرحله باید حساسیت و دقت کافی به خرج داده شود تا یک سایت پویا، زیبا و بروز را طراحی کنید تا مشتری در نگاه اول مجذوب وبسایت شما شود.
هرچقدر در طراحی و درج اطلاعات و محصولات یا خدمات، وسواس بیشتری به خرج دهید، امکان این که مشتری در سایت شما باقی بماند و از محصولات یا خدمات شما دیدن و نهایتاً اقدام به خرید کند، تا حد خیلی زیادی افزایش میابد.
مرحله 2: تبلیغات اینترنتی کسب و کار
هر کسب و کاری بدون انجام تبلیغات اینترنتی محکوم به شکست خواهد بود. در نتیجه در ابتدای راه اندازی آن باید تدابیر لازم جهت معرفی مجموعه به مشتریان هدف لحاظ شود.
برای انجام تبلیغات اینترنتی انواع و روش های مختلفی وجود دارد. از جمله آنها می توان به تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری، تبلیغات پیامکی، تبلیغات در گوگل، تبلیغات شبکه های اجتماعی، تبلیغات موبایلی و… اشاره کرد.
هر کسب و کار متناسب با راهبرد و برنامه ای که طراحی کرده است، می تواند از یک یا چند مدل تبلیغاتی مختلف استفاده نماید. این انتخاب به شرایط مجموعه، بودجه موجود، مخاطب هدف و… بستگی دارد.
مرحله 3: افزایش رتبه سایت
پس از اینکه شما طراحی وبسایت خود را به پایان رساندید وارد مرحله دوم و مهم تر می شوید که بسیار چالش برانگیز می باشد و آن موضوع افزایش رتبه سایت است.
در روزها و ماه های ابتدایی سایت شما در صفحات اول و دوم گوگل قابل رویت نمی باشد و می توان گفت که مراجعه مشتری و خرید از آن غیر محتمل است. به عبارت دیگر جهت افزایش فروش اینترنتی خود می بایست به فکر بهبود رتبه سایت خود باشید.
گوگل به علت اینکه هیچ شناختی از وبسایت و کسب کار شما ندارد، در ابتدا اعتمادی به خدمات و محصولات شما ندارد، به همین دلیل سایت شما را در نتایج ابتدایی گوگل ظاهر نماید.
در این مرحله شما دو راهکار دارید تا بتوانید صفحات و محصولات سایت خود با کلمات کلیدی مهم، در صفحات نحست و رده های بالا نمایش دهید.
راهکار اول: تبلیغات کلیکی گوگل (Google Ads)
راهکار دوم برای اینکه سایت شما در نتایج نخست گوگل برای مشتریان نمایان شود، استفاده از تبلیغات گوگل می باشد.
این روش مناسب وبسایتهای است که از نظر سئو و بهینه سازی شرایط مناسبی ندارند و در واقع از نظر گوگل اعتبار بالایی جهت حضور در صفحه اول گوگل کسب نکرده اند.
در این روش گوگل به ازای دریافت مبلغی این امکان را مهیا می کند که شما در همان روزهای ابتدایی که وبسایت خود را راه اندازی نموده اید، در رده های نخست حوزه فعالیت خود مشاهده شوید. اساس کار در این مدل افزایش رتبه سایت، بصورت کلیکی است. یعنی اینکه به ازای هر کلیک و بازدید از وبسایت شما که توسط کاربران گوگل که مشتریان هدف شما هستند، مقداری از هزینه ابتدایی شما کسر می گردد. این روند تا جایی ادامه میابد که شارژ اولیه شما به صفر برسد. در این شرایط شما می توانید اقدام به شارژ مجدد پنل تبلیغاتی خود نمایید.
مزایای تبلیغات گوگل
- سرعت اجرا: همانطور که گفتیم این روش مناسب سایتهایی است که جدید هستند و اعتبار بالایی نزد گوگل جهت قرارگیری در رتبه های بالا ندارند. لذا اینکه تبلیغات گوگل سریعاً سایت را در بالای نتایج گوگل نمایش میدهد، یک مزیت مهم تلقی می گردد.
- بازخورد مناسب: به دلیل اینکه تبلیغات کلیکی گوگل، سایت را بالاتر از نتایج بهینه سازی شده (سایتهای سئو شده) قرار میدهد، می توان گفت که بازخورد دریافتی گوگل ادز بیشتر از سئو خواهد بود.
- قابلیت آنالیز دقیق: پنل و اکانت تبلیغات گوگل گزینه ها، جداول و آمارهای متعددی جهت سنجش عملکرد کمپین های تبلیغاتی در خود دارد. از جمله آنها می توان به تعداد روزانه بازدید سایت، هزینه روزانه تبلیغات، نوع کاربران وارد شده به سایت از نظر سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و… .
معایب تبلیغات گوگل
- هزینه بالا: در مجموع بودجه لازم جهت تبلیغات سایت در صفحه اول گوگل نسبتاً بالاست. هر چند که بازخورد بالاتری نسبت به سئو و بهینه سازی به همراه دارد.
- مشکلات تحریمی: همانطور که پیشتر هم ذکر شد تبلیغات گوگل ادز، نیازمند پرداخت به گوگل می باشد. از آنجا که بانکهای کشور ما تحریم هستند، امکان پرداخت بین المللی از داخل کشور وجود ندارد.
لذا رفع این مشکل مستلزم روشهای دور زدن تحریم که پرداخت از کشورهای دیگر مانند امارات، قطر، ترکیه، ارمنستان، مالزی و… است. این کار توسط آژانس های تبلیغات گوگل انجام میگیرد
چهار سایت ابتدایی در تصویر فوق از گوگل ادز برای کسب رتبه در نتایج استفاده کرده اند و مشخصه آنها عبارت سبز رنگ Ad در کنار آنها می باشد، ولی سایت پنجم به صورت ارگانیک نمایان شده است. لازم به ذکر می باشد اخیراً از کلمه sponsored به جای عبارت Ad استفاده می شود و برای کسانی که زبان مرورگر آنها فارسی می باشد، عبارت “حامی مالی” استفاده می شود.
راهکار دوم: بهینه سازی سایت از طریق سئو (SEO)
راهکار اول سئو است، که شما باید یک سلسله فعالیت ها و فرآیندهای تخصصی و تکنیکال را فرا بگیرید و در صفحات، نوشته ها و محصولات سایت خود پیاده سازی نمایید، این راهکار کمی دشوار است و تخصص زیادی نیاز دارد تا بتوان با رقبایی که دارید رقابت کنید. هر چقدر این عملیات اصولی و حرفه ای تر پیاده سازی شود شانس اینکه در رتبه های بالای نتایج گوگل دیده شوید بالاتر می رود.
این روش مستلزم استمرار و صبر و شکیبایی است، تا بتوانید اعتماد گوگل را برای سایت خود جلب کنید، به این دلیل که گوگل به سختی اعتماد می کند. مزیت این روش این است که به مراتب هزینه کمتری دارد و در صورت جلب اعتماد گوگل و بهینه سازی مداوم وبسایت، این نتایج و کسب رتبه های برتر دائمی خواهد بود.
مزایا بهینه سازی سایت
- نتیجه پایدار: زمانی که یک سایت با استفاده از سئو و بهینه سازی به رتبه های اول گوگل می رسد، این رتبه ها تا مدت ها برای آن سایت محفوظ باقی می ماند و به این راحتی نتایج حاصله از دست نمیرود.
- مقرون به صرفه: هزینه بهینه سازی سایت در مقایسه با راهکار دوم (تبلیغات گوگل) که در ادامه بررسی میگردد، در صورتی که نگاه ما طولانی مدت باشد، به صرفه تر است.
معایب بهینه سازی سایت
- طولانی مدت بودن: در کل فرآیند سئو و بهینه سازی وبسایت امری زمانبر می باشد. به اینصورت که شما حداقل زمان چند ماه نیاز دارید تا نتایج اولیه آنرا مشاهده نمایید.
- نیازمند تخصص بالا: این راهکار مستلزم تخصص بالای مجری مربوطه است. به دلیل اینکه رقابت سایتهای مختلف جهت کسب رتبه های ابتدایی گوگل بسیار بالا می باشد و کسب و کارها برای رسیدن به آن سرمایه زیادی لحاظ می کنند.
- ریسک برونسپاری سرویس: همانطور که پیشتر ذکر شد بهینه سازی هر سایتی فرآیندی زمانبر بوده فلذا اگر در نظر داشته باشید که آنرا به شرکتهای مربوطه ارجاع دهید، عملکرد آن مجموعه تا ماهها قابل سنجش نخواهد بود.
سخن پایانی
مجموعه رتبه یک به آدرس اینترنتی: www.rotbe.one با چندین سال تخصص در زمینه طراحی و بهینه سازی سایت، تبلیغات گوگل و دیگر اونواع تبلیغات دیجیتال مارکتینگ مفتخر است مشاوره شما بوده و استراتژی افزایش مشتری در اینترنت را برای شما طرح ریزی و اجرا نماید.