طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش روی گاز

طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش روی گاز

قهوه ترک یکی از قدیمی‌ ترین و محبوب ‌ترین قهوه ها در خاورمیانه مخصوصا در ایران است. روش دم کردن این قهوه کاملا با قهوه های دیگر متفاوت است.  این روش که به خاطر طعم غنی و عطر قوی ‌اش شناخته شده، نیازمند ابزار ساده‌ای به نام “جذوه” یا شیر جوش است.

تهیه قهوه ترک با قهوه جوش روی گاز، فرایندی سنتی و دوست‌داشتنی است که علاوه بر فراهم کردن یک نوشیدنی لذیذ، فرصتی برای آرامش و لذت بردن از فرایند تهیه قهوه نیز فراهم می‌کند.

در این مقاله، با طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش روی گاز آشنا خواهیم شد تا بتوانید این نوشیدنی محبوب را به راحتی در خانه تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

 

طرز تهیه قهوه روی گاز

 

با خرید آنلاین قهوه و نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه ترک و یا قهوه ارمنی به خاطر خاصیت و فواید ی که دارد از زمان امپراطوری عثمانی روال روزانه بسیاری از اهالی خاورمیانه است. اگر چه در اوایل قرن هفدهم پای قهوه ترک به اروپا هم رسید. اگر طریقه درست کردن این قهوه به شیوه سنتی را بلد باشید احتمالا شما هم عاشقش می‌شوید.

طبق تحقیقات انجام گرفته نوشیدن روزانه یک تا دو فنجان قهوه خطر و زمینه بروز بسیاری از بیماری‌ها از ناراحتی‌های قلب و عروق گرفته تا سرطان را کمرنگ می‌کند.

 

تهیه قهوه ترک با موکاپات روی گاز

برای تهیه قهوه ترک شما می توانید از یک موکاپات معمولی استفاده کنید. این یک ظرف ساده دسته دار سه قسمتی است. در یک قسمت از دستگاه، آب جوش و در قسمت میانی، پودر قهوه و در قسمت بالایی عصاره قهوه ریخته می شود. آب را در قسمت زیرین اسپرسوساز تا محلی که حلقه سوپاپ هست  بریزید.

ادامه مطلب  مبل فرانسوی چیست؟ بررسی جامع و راهنمای خرید

قسمت مخصوص پودر قهوه را با پودر آسیاب شده پر کنید. سطح پودر قهوه را با انگشتان خود کمی صاف کنید. این قسمت را روی بخش حاوی آب جوش بگذارید و محکم درب آن را ببندید.

 

تهیه قهوه ترک با موکاپات روی گاز

 

دستگاه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید. وقتی متوجه خروج بخار از دستگاه شدید، نشان دهنده نفوذ بخار از قسمت زیرین به قسمت حاوی پودر قهوه هستیم. بخارها موجب می شوند تا ترکیبات و عصاره های موجود در قهوه خارج شود و به داخل محفظه بالایی بریزد . وقتی رنگ محلول، زرد عسلی شد، می توانید دستگاه را از روی گاز بردارید.

برای خنک شدن دستگاه اسپرسوساز می توانید آن را روی یک حوله خیس قرار دهید، یا زیر آب سرد بگیرید. این روش به ویژه برای آماده کردن قهوه اسپرسو، قهوه کافئین بالا و قهوه بدون کافئین بسیار مناسب است.

 

طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی

قهوه جوش مسی یکی از روش‌ های سنتی و محبوب برای تهیه قهوه است. معمولا برای هر پیمانه آب، ۱ تا ۱٫۵ قاشق غذا خوری قهوه مناسب است. آب را در یک قهوه جوش مسی گذاشته و روی حرارت قرار دهید، سپس وقتی آب داغ شد، قهوه را به آب اضافه کنید. مهم است که قهوه آرام و به‌ خوبی در آب مخلوط شود. حرارت را به مرور کمتر کنید تا قهوه، جوش نیاید. پس از حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه، قهوه جوش آماده است.

 

طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی

 

نکات مهم در طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

همانطور که پیش‌تر گفتیم، میزان شیرین بودن قهوه ترک بنا بر ذائقه مهمانان تعیین می‌شود. ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که ممکن است عده‌ای قهوه ترک با شکر و عده‌ای بدون شکر را انتخاب کنند، در این صورت چطور می‌توان قهوه را آماده کرد؟ برای این کار اگر نخواهید قهوه را در دو جذوه متفاوت تهیه کنید، می‌توانید از این روش استفاده کنید:

  • ابتدا قهوه را بدون شکر درست کرده و فنجان‌ها را برای همه افراد پر کنید. سپس برای مرحله دوم، شکر را به قهوه درون جذوه اضافه کرده و پس از جوشیدن، فنجان افرادی که قهوه شیرین می‌خورند را پر کنید.
  • سایر نکات مهم در طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش در فهرست زیر آورده شده است.
  • برای تهیه قهوه ترک، انتخاب قهوه عربیکای دارک می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در صورتی که قهوه دارک ترجیح شما نیست، می‌توانید آن را با رُست‌های ملایم‌تر ترکیب کنید.
  • برای تشکیل فوم یا کرمای بهتر روی قهوه ترک، از هم‌زدن قهوه روی حرارت خودداری کنید.
  • جوشیدن قهوه ترک موجب تلخ شدن طعم آن می‌شود. بنابراین قبل از جوشیدن قهوه آن را از روی حرارت بردارید.
  • در صورتی که فنجان مخصوص سرو قهوه ترک در اختیار ندارید می‌توانید از فنجان‌های سرو قهوه اسپرسو یا مشابه آن استفاده کنید.
ادامه مطلب  میز تلویزیون چوبی جدید [ معرفی 30+ مدل شیک]

 

شما عزیزان می توانید برای خرید بهترین نوع قهوه به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید و با کیفیت ترین و قیمت مناسب ترین قهوه را از وبسایت ما تهیه نمایید.

حتما ببینید

بررسی کلی میز جلو مبلی، میز ناهار خوری تمام چوب و صندلی ناهار خوری

بررسی کلی میز جلو مبلی، میز ناهار خوری تمام چوب و صندلی ناهار خوری

در طراحی داخلی، ایجاد هماهنگی میان عناصر مختلف می‌تواند به طور چشمگیری بر زیبایی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *