زمان قاعدگی چه غذاهایی مصرف کنیم؟

زمان قاعدگی چه غذاهایی مصرف کنیم؟

در دوره قاعدگی علائم مختلفی مانند درد شکم، سردرد، کم خونی و سردی بدن به وجود می آید. در این زمان مصرف غذاها و خوراکی هایی که مناسب قاعدگی است کمک میکند این دوره را بهتر و راحتتر و سلامت تر طی کنید.

علل درد و ناراحتی در هنگام پریود شدن چیست؟

در طول قاعدگی، تغییر در سطح پروژسترون باعث درد شکم و سردرد می شود. یکی از مواردی که باید در طول دوره خود مراقب باشید “کم خونی” است. افرادی که در دوره های پریود خود مقدار زیادی خون از دست میدهند دچار کمبود آهن میشوند. علايم کم خونی مانند سرگیجه و خستگی در این مواقع ظاهر میشود.

مواد معدنی که در طول دوره قاعدگی باید مصرف کنید

آهن

در طول قاعدگی، خون قاعدگی از دست می رود که می تواند منجر به کم خونی و فقر آهن شود. ایده خوبی است که غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. در دوره قاعدگی میتوان از مکملهای آهن استفاده کرد. مکمل های آهن را میتوانید از داروخانه ها تهیه کنید.

منیزیم

منیزیم در مبارزه با دردهای قاعدگی قبل و بعد از پریودی موثر است. توصیه میشود قبل از شروع پریود منیزیم استفاده کنید. منیزیم توانایی تنظیم انقباض عضلانی را دارد، بنابراین انقباضات رحمی را که باعث درد قاعدگی می شود، سرکوب می کند. مصرف منیزیم قبل از پریودی باعث کاهش علائم PMS میشود.

خوراکیهایی که سردی بدن را از بین می برد

گیاهانی که گردش خون را تقویت می کنند، مانند زنجبیل و دارچین، در مبارزه با سرمای بدن موثر اند. هوای سرد می تواند باعث درد قاعدگی شود، بنابراین حتما از غذاها و موادی استفاده کنید که گردش خون را بهبود می بخشد و باعث گرمی بدن میشوند.

نبات

نبات تسکین دهنده درد قاعدگی: نبات برای دل درد زمان قاعدگی مفید است، در زمان دل درد قاعدگی بدن دچار سردی میشود و نبات سردی بدن را کم میکند و موجب تسکین دل درد میشود.

ادامه مطلب  اسپری تاخیری را کجا بزنیم؟

گوشت گوسفند

گوشت گوسفند حاوی آهن بیشتری نسبت به گوشت مرغ است. بنابراین برای مبارزه با کم خونی عالی است. آهن با منبع گیاهی و آهن با منبع حیوانی داریم که مصرف آهن با منبع حیوانی سرعت جذب بیشتری دارد. گوشت گوسفند نسبت به گوشت گوساله طبع گرمتری دارد و در زمان قاعدگی انتخاب خوبی است.

قسمتی از گوشت که بیشترین آهن را دارد جگر است، بعد از جگر سایر قسمتها مانند: فیله، دنده و ران نیز حاوی آهن هستند. برای تامین آهن مورد نیازتان سعی کنید گوشت کم چرب انتخاب کنید و از قسمتهایی مانند دنبه صرف نظر کنید.

موز

“تریپتوفان” موجود در موز حاوی نوعی اسید آمینه ضروری و ماده مغذی است که محرک منبع “سروتونین” است که به “هورمون شادی” نیز معروف است. موز همچنین دارای مقدار بالای منیزیم است.

egg-good-for-Menstruation.jpg

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی آهن است که در مبارزه با کم خونی موثر است. شما میتوانید میزان جذب آهن را می توان با مصرف غذاهای غنی از ویتامین C مانند میوه ها و گوجه فرنگی افزایش بخشید.

تخم مرغ همچنین سرشار از پروتئین باکیفیت است که واحد سازنده هورمون ها و عضلات زنانه است. از آنجایی که می توان از آن به عنوان منبع گرما نیز استفاده کرد می توان انتظار داشت که در افزایش دمای بدن نیز موثر باشد. تخم مرغ یک ماده مغذی است شما میتوانید قبل و در طول دوره قاعدگی خود، زمانی که به دلیل تغییرات هورمونی احساس سرما می کنید آن را مصرف کنید.

دمنوشهای توصیه شده در زمان پریودی کدامها هستند؟

اگر به درد پریودی دچار شده اید بهتر است از یک دمنوش به عنوان آرامش بخش استفاده کنید و خود را به یک دمنوش آرام بخش مهمان کنید. از آنجایی که در زمان قاعدگی هورمونها تغییر میکنند در بسیاری از مواقع اثر این تغییر هورمونها بر بدن باعث حساس شدن و زود رنجی میشود و فرد احساس عصبی بودن میکند و زودتر از مواقع دیگر عصبانی میشود.

ادامه مطلب  ایا اسپرم در کاندوم زنده میماند؟

یکی از علل تشدید درد قاعدگی «سردی بدن» است. بنابراین می توان گفت که «نوشیدنی های گرم» در پیشگیری و تسکین دردهای قاعدگی موثر است. در هنگام خرید دمنوش گیاهی از فروشنده بخواهید دمنوش هایی تازه با طبع گرم معرفی کند. برخی چای های گیاهی برای تسکین درد قاعدگی توصیه می شوند که در ادامه مقاله معرفی میکنیم. از میان بسیاری از دمنوش‌های گیاهی، دمنوش‌هایی را انتخاب کرده‌ایم که برای تسکین دردهای قاعدگی موثر هستند. علاوه بر تسکین درد قاعدگی، دمنوش‌های گیاهی نیز برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS) موثر هستند، پس حتما آن‌ها را امتحان کنید.

herbaltea-for-Menstruation.jpg

چای بابونه

بابونه برای تنظیم معده و روده و همچنین برای استرس، اضطراب و بی خوابی موثر است و اثر آرام بخشی دارد. چای بابونه برای نوسانات خلقی قبل از قاعدگی و تحریک پذیری در دوران قاعدگی موثر است. چای بابونه به تعادل هورمون ها و کاهش درد قاعدگی کمک می کند.

چای زنجبیل (زنجفیل)

زنجبیل بدن را گرم کرده و گردش خون را بهبود می بخشد. زنجبیل را میتوانید هم به عنوان ادویه همراه با غذا استفاده کنید هم اینکه به عنوان دمنوش مصرف کنید. استفاده از چای زنجبیل در هوای سرد باعث گرم شدن میشود. در زمان قاعدگی هم چای زنجبیل بدن را گرم میکند و از دردهای قاعدگی میکاهد.

چای گل همیشه بهار

گل همیشه بهار این توانایی را دارد که جریان خون را تقویت کند، باعث تعریق و دفع سموم از بدن شود. به دلیل اثر ادرار آوری، می توان انتظار داشت که تورم قبل و در طول قاعدگی را بهبود بخشد. مهمتر از همه این یک دمنوش گیاهی است که برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و دردهای قاعدگی بسیار مفید است زیرا اثر تنظیم کننده هورمون ها دارد.

ادامه مطلب  اسپری تاخیری را کجا بزنیم؟

شیر سویا

ایزوفلاون های سویا موجود در شیر سویا اثری مشابه با استروژن دارد که باعث تحریک عملکرد هورمون های زنانه می شود و گفته می شود در تسکین درد قاعدگی موثر است. شیر سویا کمک به تولید خون و هورمون زنانه میکند. می توان انتظار داشت شیر سویا کم خونی و بی نظمی های قاعدگی را بهبود بخشد.

کاکائو مناسب برای قاعدگی

پلی فنول های موجود در کاکائو توانایی گشاد کردن رگ های خونی محیطی و تقویت جریان خون را دارند که به مقابله با سرما و تورم میپردازند. کاکائو حاوی آهن است و اغلب زنان در دوران قاعدگی کمبود آهن دارند، بنابرین مصرف کاکائو در دوره پریودی انتخاب مناسبی است. پیشنهاد میشود از کاکائوهای بدون شکر یا کم شکر استفاده کنید زیرا کالری کمتری دارند و سالمتر هستند.

سوپ یک غذای سبک و خوشمزه برای قاعدگی

سوپ باعث گرم شدن بدن می شود و تامین کننده آب بدن است، میتوانید در دوران قاعدگی سوپ بخورید. میتوانید با گوشتهایی مانند گوشت گوسفند و گوشت شتر سوپ درست کنید و میل کنید. مصرف یک سوپ سبک و گرم حاوی سبزیجات معطر به تسکین دردهای قاعدگی کمک میکند.

meditation-for-Menstruation.jpg

مدیتیشن کنید

در دوره قاعدگی اغلب افراد حساس و زودرنج میشوند میتوانید با تمرینات مدیتیشن به آرامش خود کمک کنید. تکنیک های خود آگاهی و مایندفولنس میتوانند به داشتن خواب راحتتر و حفظ آرامش کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *