قبل از بحث در مورد راهکارهای افزایش بهره وری، ابتدا باید بدانیم بهره وری چیست و تعریف روشن و مشترکی از آن داشته باشیم. بهره وری یکی از مفاهیم مرتبط با علم اقتصاد است که به میزان خروجی و کارایی تولید در مقایسه با منابع مورد استفاده (مانند نیروی کار، سرمایه یا هر منبع دیگری) اشاره دارد. بنابراین، این اصطلاح که اولین بار توسط یک اقتصاددان فرانسوی به کار رفت، به نسبت مصرف به تولید اشاره دارد.
بهره وری در مفهوم سازمانی آن معیاری است که برای سنجش اثربخشی فعالیت های یک سازمان استفاده می شود. به عنوان مثال، بهره وری فرآیند تولید در یک شرکت با اندازه گیری تعداد محصولات تولید شده در برابر ساعات کاری کارکنان محاسبه می شود. البته بهره وری در یک سازمان به تولید کالا محدود نمی شود و ممکن است خدمات و سایر فعالیت های سازمانی را نیز در بر گیرد.
نکته دیگری که باید بدانید این است که «عملکرد» با «کارایی» متفاوت است. بهره وری به معنای مقدار خروجی در مقایسه با ورودی است. اما کارایی به معنای سطح بهینه تولید است. با وجود شباهت این دو مفهوم، تفاوت آنها در این است که کارایی از میزان زیان و کیفیت صحبت می کند، در حالی که بهره وری ربطی به میزان ضرر ندارد و فقط حجم خروجی را در نظر می گیرد.
10 راه افزایش بهره وری کارکنان
1) تیم خود را به ابزار مناسب مجهز کنید.
مهارت های تیم شما برای بهره وری کسب و کار ضروری است، اما ابزارهای مورد استفاده در کار نیز ضروری هستند. انتخاب نرم افزار مناسب کار را آسان تر می کند.
با نرم افزار ردیابی زمان بهره وری کارکنان را افزایش دهید
روز کاری شامل ساعات محدود و وظایف نامحدود است. به همین دلیل است که اپلیکیشنهای ردیابی زمان مانند Betime میتوانند بسیار موثر باشند. Betime به شما امکان می دهد ساعت ها و بهره وری تیم خود را ردیابی کنید و در نتیجه بهره وری کسب و کار خود را افزایش دهید. با Betime می توانید پروژه ها و وظایف مختلفی را به هر یک از اعضای تیم اختصاص دهید تا اعضای تیم دقیقا بدانند چه کاری باید انجام دهند.
ابزار مدیریت پروژه
نرم افزار مدیریت پروژه کار تیمی را ساده می کند. توانایی همکاری برای تیم مفید است، می توانید از ابزارهای مدیریت پروژه مانند Betime استفاده کنید.
برنامه های ارتباطی
ایمیل ها معمولا این کار را انجام می دهند، اما یافتن ایمیل های شخصی در بین ایمیل هایی که روزانه دریافت می کنیم کار ساده ای نیست، بنابراین استفاده از گزینه چت زنده گزینه خوبی است.
2) هماهنگی فرهنگی با اشتغال بهتر
کارشناسان منابع انسانی استخدام را فراتر از یک فرآیند معمولی می دانند. کارمندان آینده نگر بر اساس میزان هماهنگی آنها با ارزش های خانوادگی شرکت شما ارزیابی می شوند. چنین تمرکز شدیدی بر تناسب فرهنگی باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود حتی قبل از اینکه کارمندان در ساعات اولیه کار خود را ببینند. اگرچه سطح تناسب فرهنگی ممکن است عامل مهمی در فرآیند استخدام به نظر نرسد، اما یکی از مهمترین معیارهای انتخاب است. استخدام کارمندی که متناسب با فرهنگ شرکت شما باشد باعث ایجاد انگیزه در سایر کارمندان می شود.
3) ارتقاء مهارت کارکنان با آموزش
پس از اشتغال، آموزش نقش مهمی در افزایش بهره وری دارد. طبق مطالعه ای در مجله بین المللی علوم و تحقیقات: آموزش برای کارفرمایان و کارمندان سودمند است. علاوه بر این، آموزش صحیح منجر به افزایش بهره وری و کارایی می شود.
4) با کنار گذاشتن کنترل بیش از حد کارکنان، استقلال آنها را تشویق کنید.
موثرترین ابزار برای افزایش بهره وری، کناره گیری مدیران است. بهترین راه برای افزایش بهره وری این است که افراد را تشویق کنیم تا درباره نحوه مدیریت زمان و منابع خود تصمیم بگیرند. ما به دنبال افرادی هستیم که بتوانند مستقل کار کنند. دادن آزادی به کارکنان در زمان، نحوه و مکان کار کردن، بهرهوری را افزایش میدهد، در حالی که تلاش برای کنترل آنها مانع آن میشود.
برخلاف انتظار: مدیریت کمتر منجر به نتایج بهتر می شود.
بیشتر افراد وقتی استقلال دارند انگیزه بیشتری با پاداش های مالی دارند.
ساده به نظر می رسد، اما آسان نیست.
ران اشکناس از هاروارد می نویسد:
برای انجام این کار، مدیران باید به افراد خود برای انجام کارهای روزمره اعتماد کنند و در صورت نیاز به آنها آموزش دهند.»
5) تمرکز بر آینده با ارتباطات روشن و شفاف
این هم برای روابط عاشقانه و هم برای تجارت صدق می کند:
ارتباط کلید موفقیت است.
بدون ارتباط موثر دو طرفه، عاشقانه ها به پایان می رسد و کسب و کار شکست می خورد. مدیرانی که به وضوح انتظارات و مسئولیت های مردم را بیان می کنند، کارکنان مولدتری دارند.
مقاله CRM می گوید:
80 درصد مکالمات مربوط به مشکلات گذشته و یافتن مقصر است.
15 درصد از مکالمات صرف آن چیزی می شود که در حال حاضر اتفاق می افتد.
و میزان زمانی که صرف بحث در مورد تصمیمات و گزینه های آینده می شود؟
5 درصد غیر ممکن!
افزایش بهره وری با ارتباط شفاف
نمودار موضوعی گفتگوها
تمرکز بر آینده – به جای گذشته – نشان دهنده تعهد شما به حرکت رو به جلو است.
این بدان معنا نیست که شکست های گذشته را باید نادیده گرفت. در عوض، یاد بگیرید که یک موقعیت منفی را به موقعیتی مثبت و سازنده تبدیل کنید.
به عنوان مثال، اگر جلسه ای برای بررسی کاهش بهره وری شرکت برگزار شود، اشاره به موارد مثبتی که اخیراً رخ داده است مفیدتر خواهد بود.
6) با ارتقای خودمراقبتی، بهره وری را افزایش دهید
بین سالهای 1996 و 2000، تعداد کارکنانی که به دلیل استرس نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند، سه برابر شد. و شایع ترین منبع استرس چیست؟
موسسه استرس آمریکا می گوید که استرس و ترس در محل کار منبع اصلی استرس برای بزرگسالان آمریکایی است.
این مشکل بزرگی است. کارکنانی که بیش از حد تحت استرس هستند از نظر جسمی، روحی و روانی ناسالم هستند. و بهره وری کمتری دارند.
وقتی تیم شما استرس دارد، همه می بازند.
اما نوع درست استرس واقعا انگیزه دهنده و برای افزایش بهره وری خوب است. فقط باید از فرسودگی قبل از وقوع جلوگیری کنیم.
تو چی میگفتی
با تشویق اعضای تیم در تمام سطوح به مراقبت از سلامت روانی، جسمی و عاطفی خود.
این به معنای انجام هر کاری که برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی سالم لازم است انجام دهید:
به حرف کارکنان گوش دهید
بازخورد سازنده بدهید
ارائه کار چالش برانگیز و معنادار به کارکنان
پارامترهای واضح برای موفقیت ایجاد کنید
حتی به به روز نگه داشتن تجهیزات کمک می کند.
مدیران باید نشان دهند که برای چیزهایی مانند خواب خوب، تعادل بین کار و زندگی و زمان برای ورزش و آرامش ارزش قائل هستند.
۷) با کار از راه دور کارهای بیشتری انجام دهید.
کارمندان از راه دور مولدتر هستند، ساعات طولانی تری کار می کنند، مرخصی استعلاجی کمتری می گیرند، کار بهتری انجام می دهند و به طور کلی بیشتر درگیر هستند. و
این منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های تجاری می شود.
) رضایت کارکنان را با پاداش ها و مزایای عالی افزایش دهید
غول های فناوری مانند گوگل و فیس بوک اهمیت رضایت شغلی را درک می کنند و اگر گوگل و فیسبوک فکر می کنند این ایده خوبی است، شما نیز باید این کار را انجام دهید.
این شرکت ها دارای اتاق هایی هستند که ماساژ، خواب و آرایشگاه ارائه می دهند.
یک نظرسنجی نشان می دهد که از هر 5 کارمند 4 نفر مزایای دیگر را به افزایش حقوق ترجیح می دهند.
مزایای دیگر را در نظر بگیرید:
Twillo به کارمندان ماهانه کمک هزینه ای برای خرید کتاب می دهد.
برتون کمک هزینه اسکی ارائه می دهد.
REI به کارمندان دو روز مرخصی می دهد تا کاری را که دوست دارند انجام دهند.
کارمندان تسلا تا 35 درصد تخفیف بلیط سینما دریافت می کنند.
NutraClick به عضویت در باشگاه یارانه می دهد.
9) با اندازه گیری عملکرد، بینش تجاری را به دست آورید.
در اقتصاد امروز، فرمول بهره وری کلاسیک کار نمی کند.
برای اندازه گیری بهره وری کارکنان نمی توانید خروجی را بر ورودی تقسیم کنید.
لین وو، استاد دانشگاه وارتون میگوید: «اندازهگیری بهرهوری در کارهای علمی واقعاً سخت است.
اما آنچه اندازه گیری می شود قابل مدیریت است.
امروزه اندازه گیری صحیح عملکرد بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
ما باید به اندازه کمیت کار به کیفیت کار نیز اهمیت دهیم. اگر به بهره وری کارکنان اهمیت ندهیم، انگیزه کارکنان با عملکرد بالا را از بین خواهیم برد.
برای اندازه گیری دقیق عملکرد در محیط کسب و کار امروزی، به ابزار سنجش عملکرد نیاز دارید. این ابزار به شما اجازه می دهد تا پروژه ها را برای کل تیم نظارت، ساده و مدیریت کنید.
10) کارهایی را با کیفیت عالی انجام دهید که باعث تقویت روحیه می شود.
در پایان، همه چیز به این ختم می شود: کارمندان شاد سخت تر، دقیق تر و بهتر کار می کنند.
افرادی که از شغل خود متنفرند و احساس می کنند با آنها رفتار ناعادلانه یا کم ارزش شده است، فرسودگی شغلی را تجربه می کنند. وقتی چیزهایی مانند ارتباطات باز، تمرکز بر مراقبت از خود و استقلال، و نیازهای اساسی انسان مانند اعتماد و احترام بخشی از فرهنگ سازمان شود، نتیجه عملکرد بهتر کارکنان است. البته ممکن است آسان نباشد، اما فقط باید شروع کنید. ارتباطات شفاف و شفاف را تشویق کنید، از کنترل بیش از حد کارمندان خودداری کنید، نکات مثبت کاری را که کارمندان انجام می دهند ببینید (و به آنها بگویید) و نشان دهید که برایتان مهم است.