دلایل سرد نکردن یخچال فریزر چیست؟

دلایل سرد نکردن یخچال فریزر چیست؟

اگر درب یخچال‌تان را باز کنید و متوجه شوید که شیر یا آب داخل بطری اصلا خنک نیست، معلوم می‌شود که یخچال شما آن طوری که باید خنک نمی‌کند. سرد نکردن یخچال مشکل ساده‌ای نیست چرا که پای سلامتی شما نیز در میان است. با این حال در غالب مواقع جای نگرانی نیست و با راهکارهای ساده یا انجام سرویس و تعمیرات یخچال می‌توان علت سرد نکردن یخچال فریزر را برطرف کرد. در این مقاله به دلایل نبود سرمایش کافی در یخچال پرداخته‌ایم.

علت سرد نکردن یخچال

منظور از سرد نکردن یخچال، حالتی است که دستگاه کار می‌کند اما نمی‌تواند به اندازه کافی دما را کاهش دهد. عدم وجود سرمایش کافی داخل یخچال می‌تواند به فساد زودتر مواد غذایی، فشار بیشتر روی کمپرسور، بروز مشکلات دیگر همچون یکسره شدن موتور یخچال و چندین و چند دردسر دیگر منجر شود.

سرد نکردن یخچال می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. از آنجا که یخچال برای رسیدن به عملکرد اصلی خود از مجموعه ای بهم مرتبط تشکیل شده، ایراد در هر یک از بخش‌های مهم آن می‌تواند عملکرد دستگاه را بهم ریخته و منجر به گرم شدن داخل یخچال و سرد نکردن دما به اندازه کافی شود.

۱٫ خرابی ترموستات یا سنسور محیطی

در یخچال‌های قدیمی ترموستات وظیفه تنظیم دمای داخل یخچال را بر عهده دارد و در یخچال‌های امروزی تنظیم دما به کمک سنسور محیطی انجام می‌شود.

طبیعی است که خرابی این دو منجر به گرم شدن فضای داخل یخچال می‌شود. به علاوه، گاهی ایراد پیدا کردن سنسور یا ترموستات منجر به یکسره کار کردن موتور می‌شود.

ادامه مطلب  میز تلویزیون چوبی جدید [ معرفی 30+ مدل شیک]

در نهایت، ممکن است کمپرسور بسوزد و یخچال دیگر توان خنک کردن نداشته باشد.

۲٫ تراز نبودن یخچال

یخچال‌ها باید تراز باشند تا بتوانند به درستی کار کنند. اگر یخچال تراز نباشد، ممکن است درب به درستی بسته نشود و در نهایت داخل یخچال سرمایش کافی نداشته باشد.

در صورتی که علت سرد نکردن یخچال همین باشد، با تراز کردن آن روی سطح مشکل برطرف خواهد شد.

۳٫ قرار دادن یخچال در جای نامناسب، علت سرد نکردن یخچال

اگر یخچال در یک محیط گرم یا سرد، مانند فضای باز یا گاراژ قرار بگیرد، ممکن است توان خنک کنندگی آن تحت تأثیر قرار بگیرد.

گاراژی که خیلی سرد باشد یخچال را گیج می‌کند و به این ترتیب دستگاه سرمایش کافی نخواهد داشت. اگر گاراژ گرم باشد، یخچال بیشتر از حالت عادی کار می‌کند تا فضای داخلی خنک شود.

۴٫ تنظیم نبودن دمای یخچال

گاهی علت سرد نکردن یخچال یا علت یخ نزدن فریزر، صرفا تنظیم نبودن دمای دستگاه است. اگر از یخچال فریزرهای قدیمی استفاده می‌کنید، تنظیم دما به کمک ترموستات‌های ولومی و در مدل‌های جدیدتر، به کمک کلیدها و صفحه دیجیتال انجام می‌شود.

در فصول سرد و گرم سال از تنظیم بودن دما یا درجه یخچال خود مطمئن شوید.

۵٫ وجود مانع و عدم گردش هوا

داخل یخچال فریزرها از دریچه های هوایی و فن هایی استفاده شده که وظیفه به جریان انداختن و گردش هوا در داخل محفظه یخچال را برعهده دارند.

طبیعتا اگر بسته‌های حجیم و بزرگ وسایل و مواد غذایی را در مقابل این فن‌ها و دریچه‌ها قرار دهید، گردش هوا به درستی اتفاق نیوفتاده و سبب یکنواختن نبودن دمای داخل یخچال می‌شود که این مورد می‌تواند علت خنک نکردن یخچال باشد.

ادامه مطلب  خرید میز پذیرایی شیک و زیبا؛ ساده تر از همیشه

۶٫ خراب شدن برد الکتریکی

از دیگر دلایل خنک نکردن یخچال، خراب شدن برد الکتریکی است. خرابی این قطعه که فعالیت تمامی قطعات یخچال را تحت نظر دارد، منجر به سرمایش ناکافی یخچال خواهد شد. از یک تکنسین برای بررسی و تعمیر برد کمک بگیرید.

۷٫ مقدار زیاد مواد غذایی داخل یخچال

اگر مواد غذایی بسیاری را داخل یخچال قرار دهید، به طوری که از ظرفیت مجاز آن بیشتر شود و مواد به صورت فشرده و روی هم کیپ شده قرار بگیرند، گردش هوای سرد داخل دستگاه ممکن نبوده و به کمپرسور فشار وارد می‌شود که ممکن است نتواند پاسخگوی این میزان از مواد غذایی و کاهش دمای آنها باشد، درنتیجه باعث گرم شدن داخل یخچال خواهید شد.

۸٫ خرابی موتور فن اواپراتور و یخ نزدن فریزر

نحوه عملکرد سیستم سرمایشی فریزر به این صورت بوده که فن کنداسور سرمای لازم را تامین و موتور فن اواپراتور یخچال وظیفه به جریان انداختن آن در محفظه فریزر دارد. در صورت خرابی موتور فن اواپراتور عمل خنک سازی محفظه متوقف شده و مشکلاتی مانند سرد نکردن فریزر و ایجاد سر و صدا را به دنبال دارد.

۹٫ کثیف بودن لاستیک دور درب

کثیفی لاستیک درب نیز می‌تواند دیگر علت سرد نکردن یخچال باشد. با گذشت زمان، لاستیک‌های درب کثیف می‌شوند و همین باعث می‌شود که درب به درستی بسته نشود.

  • برای پیشگیری از بروز این مشکل لاستیک درب یخچال را با یک اسفنج و آب گرم و صابون تمیز کنید.
  • همچنین قسمت‌هایی از یخچال که با لاستیک تماس دارند را تمیز کنید.
  • از پاک کننده‌های ساینده، برس‌ها، پدهای شستشو، مایعات قابل اشتعال یا اسپری‌های تمیز کننده پنجره استفاده نکنید.
ادامه مطلب  علت داغ شدن بدنه یخچال چیست؟

۱۰٫ کثیف بودن کویل‌ های کندانسور

هنگامی‌ که کویل‌های کندانسور در پشت یخچال کثیف شده باشند، دستگاه نمی‌تواند به درستی خنک کند. یکی از ساده‌ترین مواردی که می‌توانید برای نگهداری یخچال فریزر انجام دهید این است که حداقل هر شش ماه یک بار آن را بیرون بکشید و سیم پیچ‌های کندانسور را تمیز کنید.

اگر حیوان خانگی دارید، باید زودتر از شش ماه یک بار یخچال را بیرون بکشید و کویل‌ها را تمیز کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به علت سرد نکردن یا خنک نکردن یخچال و گرم بودن داخل آن و نیز علت یخ نزدن فریزر پرداختیم. همچنین متذکر شدیم که دلایل سرد نشدن و گرم شدن داخل یخچال به برند دستگاه مربوط نیست و انواع برندهای ایرانی و خارجی از جمله یخچال ساید بای ساید سامسونگ، یخچال بوش , یخچال ال جی، جنرال الکتریک، امرسان، اسنوا، هیمالیا، الکترواستیل و غیره در این مورد مشابه اند.

همچنین توجه داشته باشید که یخچال فریزر دستگاه حساسیست، اگر پس از مطالعه این مقاله هنوز قادر به رفع مشکل خود نبودید، بهترین کار ممکن تماس با تعمیرکار متخصص یخچال است.

 

حتما ببینید

اهمیت نصب سایبان استخری در تابستان

اهمیت نصب سایبان استخری در تابستان

استفاده از سایبان چهارفصل جهت محافظت کامل در تمام فصول سال تصور کنید که بتوانید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *