جرم گیری دندان چیست؟ انواع روش‌ها+مراحل

جرم گیری دندان چیست؟ انواع روش‌ها+مراحل

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن سطح دندان است که باید توسط پزشک و با استفاده از تجهیزاتی خاص در مطب انجام شود. این روش به‌طورمعمول برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری لثه و افرادی که دچار تجمع بیش از حد پلاک می‌شوند، انجام می‌شود.

 

images_1697877515_65338e0b0a37e.jpg

 

مراحل جرم گیری دندان

جرم گیری دندان معمولا در چند مرحله انجام می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل جرمگیری دندان آشنا شوید.

معاینه اولیه دندانپزشکی

قبل از شروع، یک معاینه دندانی کوتاه خواهید داشت تا میزان جرم، پلاک، جرم یا سایر تجمعاتی که سلامت دهان و دندان شما را تهدید می‌کند، بررسی شود. در این مرحله پزشک با دقت دندان شما را معاینه می کند و میزان جرم دندان را تشخیص می‌دهد.

استفاده از بی‌حسی موضعی

یک بی‌حس‌کننده سبک که معمولاً به شکل کرم موضعی است، ناحیه تحت درمان را بی‌حس می‌کند. احتمالاً حرکات ناخوشایندی را احساس خواهید کرد اما این روش غیر جراحی است و به دندان‌ها یا لثه‌ها آسیب نمی‌رساند.

 

جرم گیری

سپس دندانپزشک از یک وسیله مخصوص برای جرمگیری استفاده می‌کند. درواقع دندانپزشک با یک ابزار کوچک قلابی شکل، تمام پلاک‌های داخل دندان و اطراف لثه‌ها را می‌تراشد و پلاک را از بین می‌برد. جرم گیری بسیار عمیق‌تر از مسواک زدن دندان‌ها را تمیز می‌کند و برای سلامت دندان اهمیت زیادی دارد.

صاف کردن کناره‌های لثه

دندانپزشک یا متخصص بهداشت با استفاده از ابزاری به نام کورت دندان، لبه‌های ناهموار ریشه دندان‌های شما را صاف می‌کند و جرم ها را از بین می برد. انجام این کار به این معنی است که لثه‌ها می‌توانند خیلی راحت‌تر و بدون هیچ‌گونه جرمی به موقعیت خود بازگردند.

 

این مقاله را بخوانید => فیلم کشیدن دندان عقل بدون جراحی

 

images_1697877501_65338dfd34344.jpg

 

فواید جرم‌گیری دندان

برخی از تأثیرات جرم‌گیری دندان عبارت‌اند از:

۱. از پوسیدگی و کرم‌خوردگی دندان جلوگیری می‌کند.

پوسیدگی و کرم‌خوردگی دندان، نقطه آغاز مشکلات اساسی دندان هستند. جرم‌گیری دندان به جلوگیری از بروز این اتفاق و ممانعت از ایجاد حفره در دندان کمک می‌کند. این حفره‌ها میزبان پلاک می‌شوند و به مینای دندان که سخت‌ترین قسمت دندان است آسیب می‌زنند.

۲. از بیماری پریودنتال جلوگیری می‌کند.

ادامه مطلب  ماساژور تفنگی: انتخاب برتر برای کاهش درد و بهبود عملکرد عضلات

پلاک دلیل بروز بسیاری از مشکلات است و اگر در زیر خط لثه تشکیل شده باشد، به لثه‌ها نیز آسیب می‌زند. این آسیب می‌تواند تا جایی پیشرفت کند که منجر به ازدست‌دادن دندان شود. جرم‌گیری دندان‌ها، از خط لثه محافظت می‌کند. خط لثه نقش مهمی در ثابت نگه‌داشتن دندان‌ها و حفظ سلامت کلی دهان ایفا می‌کند.

۳. لکه‌ها را از بین می‌برد.

مصرف چای، قهوه، مایعات رنگی، یا تنباکو باعث شکل‌گیری لکه روی سطح دندان‌ها می‌شود. جرم‌گیری به پاک‌کردن این لکه‌ها، داشتن لبخندی زیبا و تا حدودی سفیدکردن دندان‌ها کمک می‌کند.

۴. از بوی بددهان جلوگیری می‌کند.

همان‌طور که گفته شد پلاک، باکتری‌ها را به دام می‌اندازد و تبدیل به تارتار می‌کند که این امر منجر به بوی بددهان می‌شود. در این شرایط با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نتایج جزئی ای را مشاهده خواهید کرد، بنابراین برای رهایی کامل از بوی بددهان جرم‌گیری ضروری است. علاوه بر این، جرم‌گیری عفونت را درمان می‌کند و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. همچنین از ریشه دندان‌ها محافظت می‌کند.

 

چه زمانی باید جرم گیری دندان انجام شود؟

توصیه می‌شود جرم گیری دندان حداقل دو بار در سال انجام شود. اما در برخی موارد، ممکن است نیاز به جرم گیری زودتر و یا هر ۶ ماه یک بار نیاز باشد. بهتر است با دندانپزشک خود در مورد زمان‌بندی مناسب برای جرم گیری دندان صحبت کنید.

آیا جرم گیری دندان در منزل امکان‌پذیر است؟

جرم گیری دندان چند وقت پیش و در زمان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما با مواد طبیعی و در خانه انجام می‌شد. اما امروزه روش‌ها و دستگاه‌های جدیدی برای از بین بردن جرم دندان در خانه دسترس هستند. حقیقت این است که بهترین روش جرم گیری دندان روشی است که به دست یک دندانپزشک باتجربه و با تجهیزاتی خاص انجام شود. اگر به عکس‌های جرم گیری دندان قبل و بعد از انجام این کار نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که سطح دندان بعد از جرم گیری کاملا تمیز می‌شود و دندان‌ها درخشندگی و سفیدی خاصی پیدا می‌کنند که این نتایج معمولا با روش‌های خانگی ایجاد نمی‌شود.

بنابراین پیشنهاد می‌شود جرم گیری را در مطب دندانپزشکی و زیر نظر پزشک انجام دهید تا هم سطح دندان‌ها به صورت عمیق تمیز شوند و هم مشکلی برای سلامت لثه‌های شما ایجاد نشود.

ادامه مطلب  کیست درموئید تخمدان؛ عامل خاموش نازایی

 

عوارض جرم‌گیری دندان

اگرچه جرم‌گیری دندان مزایای زیادی دارد اما گاهی با عوارض جانبی مانند موارد زیر همراه است:

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، احتمال این که پس از این جرم‌گیری دچار عفونت شوید وجود دارد.
بروساژ دندان ممکن است لثه‌ها را متورم و حساس کند.
اگر اصول بروساژ دندان به‌درستی رعایت نشوند، پس از جمع و سفت شدن لثه‌ها، ریشه‌ها آشکار می‌شوند که این امر ممکن است منجر به خونریزی لثه‌ها شود.
درد خفیف و ضربان‌دار و حساسیت به مواد غذایی گرم، سرد و قندی که از رایج‌ترین عوارض جانبی گزارش‌شده پس از جرم‌گیری دندان هستند.
ممکن است فرد به برخی از مواد استفاده‌شده، آلرژی نشان دهد.

خطرات مرتبط با جرم‌گیری معمولا جزئی هستند و حدود ۵ الی ۷ روز طول می‌کشند. اگرچه در موارد شدیدتر، این عوارض ممکن است چندین هفته ادامه پیدا کنند.

 

آیا جرم گیری دندان برای سفید شدن دندان موثر است؟

جرم گیری به از بین بردن رسوبات و جرم‌های روی دندان کمک می‌کند. در بسیاری از افراد این جرم‌ها رنگی سیاه و در برخی دیگر رنگ زرد دارند و ظاهر تیره و زشت به دندان‌ها می‌بخشند. استفاده از جرمگیری می‌تواند با حذف این آلودگی‌ها به سفید شدن و درخشندگی بیشتر دندان‌ها کمک کند.

 

مراقبت‌های پس از بروساژ دندان

بعد از انجام جرم‌گیری موارد زیر را رعایت کنید:

هنگامی که از داروی بی‌حسی استفاده می‌شود، ممکن است تا چند ساعت بعد، لب‌ها، دندان‌ها و زبانتان بی حس باشند. تا زمانی که بی‌حسی کاملا از بین نرفته از جویدن خودداری کنید.
توصیه می‌شود که حداقل تا دو ساعت پس از جرم‌گیری، چیزی نخورید. همچنین برای ۴۸ الی ۷۲ ساعت اول پس از جرم‌گیری، مواد غذایی نرم مصرف کنید. تا زمانی که لثه‌ها کاملا بهبود پیدا کنند، از مصرف غذاهای گرم یا تند خودداری کنید.
حداقل تا ۷۲ ساعت پس از جرم‌گیری از هیچ یک از محصولات تنباکو استفاده نکنید زیرا تنباکو روند بهبودی را آهسته می‌کند.
شب اول، ناحیه جرم‌گیری‌شده را خیلی آهسته مسواک بزنید. در روز بعد، به‌آرامی نخ دندان کشیدن را آغاز کنید. به‌تدریج در هفته بعد، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عادی را از سر بگیرید.
سه بار در روز دهانتان را با آب‌نمک گرم بشویید. برای این کار یک قاشق سوپ‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم بریزید و دهانتان را شستشو دهید تا درد و ورم کاهش پیدا کند.
درصورتی‌که پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده‌است، مصرف آن را برای مدت‌زمان تعیین شده ادامه دهید، حتی اگر تمام علائم و نشانه‌های عفونت از بین رفته باشند.

ادامه مطلب  آزمایش چکاپ چیست و هر چند وقت یکبار انجام می شود؟

 

خونریزی لثه بعد از جرم‌گیری

خونریزی لثه بعد از جرم‌گیری، قابل‌انتظار است. اگر در امتداد خطوط لثه، پلاک و جرم جمع‌شده دارید و هر روز از نخ دندان استفاده نمی‌کنید، احتمال این که بعد از بروساژ دندان دچار خونریزی شوید بیشتر است.

علت وقوع این اتفاق چیست؟ زمانی که ابزار جرم‌گیری باعث ازهم‌پاشیدن باکتری‌های جمع‌شده در قسمت زیرین لبه‌های لثه می‌شوند، بافت‌هایی که متورم هستند شروع به خونریزی می‌کنند. خونریزی لثه به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از جرم‌گیری عادی است. در صورت ادامه داشتن خونریزی حتما با دندانپزشکتان تماس بگیرید، زیرا احتمال بروز خونریزی و عفونت لثه وجود دارد.

 

دندان ارتودنسی را می‌توان جرم‌گیری کرد؟

جرم‌گیری دندان ارتودنسی نه‌تنها امکان‌پذیر است بلکه بسیار ضروری است. وقتی از بریس‌های ارتودنسی استفاده می‌کنید، پلاک، تارتار و باقیمانده مواد غذایی خیلی راحت‌تر در اطراف براکت‌ها جمع می‌شوند و این موضوع احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می‌دهد. در این شرایط گاهی مسواک و نخ دندان قادر به پاک‌سازی کامل این جرم‌ها نیستند؛ بنابراین باید بیشتر از قبل به بهداشت دهان و دندان‌هایتان اهمیت دهید.

بیمارانی که ارتودنسی دارند باید در فواصل کوتاه‌تری به دندانپزشک مراجعه کنند، زیرا دندان‌های این افراد بیشتر مستعد آسیب‌دیدن هستند. توصیه می‌شود که این بیماران هر ۳ ماه یک‌بار برای بروساژ دندان مراجعه کنند. مانند هر روش درمانی دیگری برای جرم گیری دندان هم باید در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی داشته باشید.

 

images_1697877530_65338e1a0ccdd.jpg

 

در مرکز دندانپزشکی دکتر علی سجودی کاشت ایمپلنت دندان لیزری همراه با بازسازی و پیوند استخوان، همچنین عصب کشی دندان با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۰۸۲۹۴۱ و ۸۶۱۲۸۹۹۶ تماس بگیرید.

 

منبع سایت دکتر علی سجودی

حتما ببینید

۳ راهکار شگفت‌انگیز برای جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها

۳ راهکار شگفت‌انگیز برای جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها

جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها ریزش مو یکی از مشکلات رایج در میان خانم‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *