تفاوت بین اکوکاردیوگرام و اکوکاردیوگرافی چیست؟

تفاوت بین اکوکاردیوگرام و اکوکاردیوگرافی چیست؟

برای تشخیص و درمان بیماری های قلبی دو راه حل وجود دارد. یکی اکوکاردیوگرافی و دیگری نوار قلب که نیازی به انجام نوار قلب توسط پزشک نیست؛ اما حضور پزشک برای انجام اکوکاردیوگرافی ضروری است.

تفاوت اصلی بین اکو و نوار قلب در این است که برای انجام اکو از مبدل استفاده می کنند. اما برای الکتروکاردیوگرافی از الکترودها به عنوان رابط استفاده می کنند. در این مقاله از کلینیک تخصصی زاینده رود؛ مرکز تخصصی اکو قلب در اصفهان، تست ورزش در اصفهان و … با ما همراه باشید.

نوار قلب در اصفهان - کلینیک زاینده رود

نوار قلب بهتر است یا اکو؟

برخی افراد تفاوت بین اکو و نوار قلب را نمی دانند و ممکن است این دو را اشتباه بگیرند. همانطور که گفتیم هم اکوکاردیوگرافی و هم اکوکاردیوگرام روش هایی هستند که پزشکان برای تشخیص و درمان بیماری های قلبی از آن ها استفاده می کنند. این روش ها از جمله روش های کم خطر و غیرتهاجمی تجویز هستند؛ به همین دلیل کمترین درد را در حین عمل ایجاد می کنند.

بنابراین، برای یافتن پاسخ این سوال که نوار قلب بهتر است یا اکو در این مقاله از کلینیک تخصصی بازتوانی قلب اصفهان؛ کلینیک زاینده رود همراه ما باشید.

نوار قلب نوعی آزمایش سلامت قلب است که نام علمی آن الکتروکاردیوگرام است. در واقع این آزمایش اولین آزمایشی است که بر روی همه بیماران قلبی انجام می شود و پزشک بر اساس نتایج این آزمایشات مشکلات مربوط به دریچه قلب، عضله و ریتم قلب را تشخیص می دهد.

برای انجام الکتروکاردیوگرام، پزشک الکترودهای حساس را روی پوست قفسه سینه و برخی از اندام‌های دیگر قرار می‌دهد و به این ترتیب نوار قلب انجام می‌شود.

در اکوکاردیوگرافی که به عنوان اکو نیز شناخته می شود و برای عکس برداری از قلب انجام می شود از امواج صوتی با بالاترین فرکانس که سونوگرافی نامیده می شود برای عکسبرداری استفاده می کنند. در اکو امواج صوتی از طریق دستگاهی به نام کاوشگر که ساختار سیال قلب را به ارتعاش در می آورد به بدن فرستاده می شود و پژواک دوباره توسط یک مبدل دریافت می شود و به صورت تصویر روی نمایشگر نمایش داده می شود.

ادامه مطلب  افسردگی و راهکارهای عملی درمان آن

حال برای پاسخ به این سوال که نوار قلب بهتر است یا اکو؟ باید بگوییم که در تفاوت اکو و نوار قلب، نوار قلب در کمترین زمان انجام می شود و یکی از قدیمی ترین روش هایی است که می توان برای تشخیص بیماری های قلبی از آن استفاده کرد. اما اکوکاردیوگرافی در مقایسه با الکتروکاردیوگرافی روش پیشرفته تری است که می تواند مشکلات قلبی را با جزئیات بیشتری بررسی کند.

بنابراین می توانیم تایید کنیم که اکوکاردیوگرافی بهتر از نوار قلب است. زیرا با این آزمایش پزشک می تواند بیماری و مشکلات قلبی را با جزئیات تشخیص دهد.

 

الکتروکاردیوگرام چگونه انجام می شود؟

انجام الکتروکاردیوگرام برای هیچ بیمار و پزشکی مشکلی ایجاد نمی کند و در واقع می توان گفت که انجام تست الکتروکاردیوگرام یکی از مهم ترین مهارت هایی است که یک متخصص پزشکی می تواند به راحتی انجام دهد و از قلب خود به بیمار بگوید.

روش انجام معاینه نوار فلب به این صورت است که متخصص ابتدا باید ۱۵-۱۰ الکترود را روی پوست قفسه سینه بیمار قرار دهد و پس از اتصال الکترودها به ناحیه مورد نظر، داده های مربوطه در رایانه نمایان می شوند و پس از آن به صورت نمودار روی کاغذ کشیده می شوند.

به یاد داشته باشید که اگر می خواهید نوار قلب در اصفهان انجام دهید، باید موهای سینه خود را قبل از انجام آن بتراشید، در غیر این صورت الکترودها به راحتی متصل نمی شوند و به درستی کار نمی کنند.

اکو قلب در اصفهان - کلینیک زاینده رود

الکتروکاردیوگرام چه چیزی را نشان می دهد؟

آزمایش های متعددی برای تشخیص بیماری قلبی وجود دارد که یکی از آنها تست ضربان قلب است و افرادی که مشکلات قلبی دارند باید این آزمایش را انجام دهند.

در پاسخ به این سوال که نوار قلب چه چیزی را نشان می دهد، باید بگوییم که نتایج این آزمایش دو نمونه اطلاعات را در اختیار متخصص قرار می دهد. ابتدا با اندازه گیری سرعت امواج الکتریکی در قلب، پزشک متوجه چگونگی فعالیت این اندام حیاتی می شود و دوم اینکه با اندازه گیری میزان امواج عبوری از عضله قلب، کم کاری یا بیش فعالی قسمت های مختلف را شناسایی می کند.

ادامه مطلب  چه کنیم تا وزنمان پس از کاهش وزن ثابت بماند؟ [سال 2023]✔️

بررسی ریتم قلب، تشخیص آریتمی و تشخیص حملات قلبی از جمله مواردی است که در تست نوار قلب نشان داده شده است.

 

چه زمانی از نوار قلب استفاده می شود؟

اگر فردی دچار درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی یا ضعف شدید با سابقه بیماری قلبی خانوادگی شده است، باید نوار قلب انجام دهد تا در صورت وجود مشکل قلبی، در اسرع وقت تشخیص داده شود.

 

اکوکاردیوگرافی چگونه انجام می شود؟

تفاوت بین نوار قلب و اکوکاردیوگرافی در نحوه انجام آن است. برای انجام اکوکاردیوگرافی ابتدا باید روی تخت به پشت یا پهلو دراز بکشید و متخصص ژل مخصوصی را روی قفسه سینه شما بزند و دیسک های فلزی متصل به دستگاه را روی قفسه سینه قرار داده و آن ها را حرکت دهد. پس از آن نتیجه به صورت نوارها یا عکس هایی که پزشک می تواند تفسیر کند، مشخص می شود.

 

اکوکاردیوگرام چه چیزی را نشان می دهد؟

تفاوت اکوکاردیوگرافی با اکوکاردیوگرام در این است که در اکوکاردیوگرافی پزشک ضربان طبیعی قلب را می بیند و در نوار قلب اندازه قلب، قدرت پمپاژ، ضربان قلب و غیره را می بیند.

 

تفاوت اصلی اکوکاردیوگرام و اکوکاردیوگرافی

تفاوت اصلی بین اکوکاردیوگرافی و نوار قلب این است که این دو روش از نظر فنی متفاوت هستند و نوار قلب روش قدیمی تری است. اما اکو یکی از روش های پیشرفته برای تشخیص بیماری قلبی است.

تفاوت دیگر بین اکو و نوار قلب این است که الکتروکاردیوگرام به راحتی انجام می شود و نیازی به حضور متخصص ندارد. اما اکوکاردیوگرافی باید زیر نظر پزشک انجام شود.

در مورد تفاوت اکوکاردیوگرام و اکوکاردیوگرافی می توان گفت که این دو روش تشخیصی نیز از نظر نتایج متفاوت هستند و نتایج آزمایش اکوکاردیوگرام عمومی است، در حالی که نتایج به دست آمده از اکوکاردیوگرافی شامل جزئیات دیگری می باشد.

ادامه مطلب  3 عارضه جدی عمل بینی در سن بالا

 

شباهت های اکو و نوار قلب

در مورد تفاوت بین اکو و ECG، مایلیم به این نکته اشاره کنیم که این دو تست شباهت های زیر را دارند:

  1. نیازی به آماده شدن برای اکوکاردیوگرام یا اکوکاردیوگرام نیست و در این دو روش هیچ برش یا جراحی وجود ندارد.
  2. با هر دو روش نیازی به گذراندن دوره نقاهت نیست، می توانید بلافاصله پس از اعمال هر کدام به فعالیت های روزانه خود ادامه دهید.
  3. اکوکاردیوگرام و اکو آزمایشاتی هستند که برای سلامت قلب تجویز می شوند و مشکلات قلبی توسط آنها تشخیص داده می شود.

مشاور قلب در اصفهان

چه زمانی از اکوکاردیوگرافی استفاده می شود؟

اگر نزد یک متخصص بروید و وضعیت جسمانی خود را توضیح دهید، ممکن است پزشک نوار قلب تجویز کند. حال اگر این نوار قلب نتایج غیرطبیعی داشته باشد، پزشک دستور اکو قلب می دهد تا بتوان تصاویر دقیق و واضحی از ساختار قلب به دست آورد و در نتیجه مشکلات قلبی را تشخیص داد.

زمان دیگری که ممکن است پزشک برای بیمار اکوکاردیوگرافی تجویز کند زمانی است که مشکوک به انسداد وریدها و عروق قلب بیمار است.

 

آخرین کلمه

تشخیص و درمان زودهنگام مشکلات و بیماری های مرتبط با قلب به ویژه برای کسانی که سابقه خانوادگی دارند مهم و ضروری است. اگر علائم بیماری قلبی را دارید، باید در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید.

اگر اهل شهر اصفهان هستید و به دنبال یک مشاور قلب در اصفهان برای درمان مشکلات قلبی خود می گردید، ما به شما کلینیک تخصصی قلب زاینده رود را معرفی می کنیم. کلینیک تخصص زاینده رود با متخصص ترین پزشکان و به روزترین تجهیزات با ارائه خدماتی مثل تست ورزش در اصفهان، تست تیلت در اصفهان و …. درخدمت شماست. کافی است برای رزرو نوبت به سایت این کلینیک (https://zrhclinic.com/) مراجعه کنید.

حتما ببینید

درمان زردی نوزاد با طب سنتی بهتر است یا دستگاه فتوتراپی؟

درمان زردی نوزاد با طب سنتی بهتر است یا دستگاه فتوتراپی؟

بچه داری و مراقبت از نوزاد، شیرین‌ترین دردسری است که هر فردی می‌تواند در طول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *