با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید در نظر بگیریم که چگونه فرآیند چاپ میتواند بر انتخاب رنگ تأثیر بگذارد و ببینیم که چگونه از رنگ مقرون به صرفه استفاده کنیم بدون اینکه جذابیت بصری آن کاهش یابد. علاوه بر میزان جوهر مورد نیاز برای چاپ بروشور یا برچسب شراب، عناصر مهمی مانند تعداد رنگها و کاغذ یا سایر لایههایی که تصاویر روی آنها چاپ میشوند، تأثیر زیادی دارند.
تمامی مطالب راجع به کیفیت چاپ و پرینت رنگی در یک کلمه خلاصه میشود .این کلمه تونر یا جوهر پرینتر است. پس میتوان متوجه شد اهمیت تونر باکیفیت و فابریک چقدر بالاست.
ساها پرینت بزرگترین مجموعه عرضه تونر کونیکا رنگی و تونر فابریک زیراکس رنگی در ایران می باشد.
مصرف تونر دستگاه کپی
شاید تعجب کنید که بدانید مصرف تونر معمولاً بخش کوچکی از کل هزینه های چاپ است. در تئوری، بروشور یا پوستری با پوشش کمتر تونر ، مصرف تونر دستگاه کپی را کاهش می دهد و در نتیجه هزینه جوهر را کاهش می دهد. در حالی که این کاملاً درست است، مگر اینکه در حال اجرای طولانی مدت باشید، میزان تونر مصرفی بر قیمت یک پروژه چاپی تأثیری نخواهد داشت. معمولاً این کافی نیست که روی رنگ هایی که برای شغل خود انتخاب می کنید تأثیر بگذارد.
قبل از اینکه ادامه دهیم، بیایید در مورد اهمیت صحبت کردن با چاپگر خود در ابتدای پروژه صحبت کنیم.
وقتی طراحان قبل از ارسال فایل، مفاهیم را با چاپگرهای خود به اشتراک بگذارند، کارها راحت تر اجرا می شوند. این به ویژه برای پروژه های پیچیده یا پروژه هایی با جزئیات پیچیده صادق است. با توجه به انتخاب تکنولوژی چاپ امروزی، مدیریت رنگ می تواند در این دسته قرار گیرد. فناوریهای افست، دیجیتال و جوهر افشان همگی ویژگیهای خاص خود را برای مدیریت و اجرای رنگ دارند. تصمیمات طراحی ممکن است به نوع مطبوعاتی بستگی داشته باشد که ارائه دهنده چاپ شما کار را بر روی آن اجرا می کند. ما برای این بحث بر روی چاپ افست تمرکز خواهیم کرد.
وضوح پیکسل های رنگ
برای دستیابی به رنگ های درخشان، پر جنب و جوش یا فلورسنت که برای جلب توجه فریاد می زنند، اغلب لازم است که رنگ های نقطه ای را اجرا کنید، که می تواند به طور قابل توجهی به هزینه یک کار اضافه کند. طراحان گاهی اوقات معتقدند که باید همیشه از رنگ های نقطه ای برای تولید یک رنگ خاص استفاده کنند، اما این درست نیست. ممکن است بتوان جلوههای ترجیحی را با قیمت ارزانتری با رنگهای فرآیندی ایجاد کرد.
پرس ها با چهار رنگ فرآیند چاپ می شوند: فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه (CMYK). چاپگرها میتوانند تقریباً همه رنگها را با مخلوط کردن این چهار جوهر روی پرس در نسبتهای مختلف ایجاد کنند. چاپگرها کل کتاب ها، مجلات و بروشورها را فقط با تونر چاپ میشود.
با این حال، گاهی اوقات، یک کار به رنگ دقیق و خاصی نیاز دارد. این زمانی است که شما یک رنگ نقطه ای را مشخص می کنید. رنگهای نقطهای بر اساس سیستمهای رنگی استاندارد صنعتی مانند سیستم تطبیق پنتون (PMS) از کارخانه سازنده تونر ترکیب شدهاند. زمانی که باید به الزامات هویت نام تجاری دقیق پایبند باشید یا زمانی که ارزش های تولید بسیار بالا واقعا اهمیت دارد، ممکن است رنگ نقطه ای ضروری باشد. پرینتر ها ممکن است از رنگ پنجم برای سایه های مخصوص استفاده کنند، مانند فلورسنت یا نئون، آنها نمی توانند به خوبی با CMYK تکثیر شوند. سایر گزینههای تکمیل، مانند لاکهای نقطهای، جوهرهای تخصصی یا جوهرهای فلزی نیز میتوانند به عنوان رنگ نقطهای محسوب شوند.
تولیدکنندگان جوهر برای جوهرهای رنگی PMS هزینه بیشتری دریافت می کنند. اما مهمتر از آن، افزودن رنگهای نقطهای نیاز به تصویربرداری از صفحات چاپی اضافی دارد، که به معنای زمان و منابع بیشتر برای هر رنگ نقطهای است.
در چاپ افست، چاپگرها باید برای هر رنگ یک صفحه بسازند، بنابراین برای هر کاری حداقل به چهار صفحه چاپ نیاز است. اگر دو رنگ نقطه ای را اجرا می کنید، چاپگرها باید دو صفحه دیگر را برای کار حک کنند.
برای هر چیدمان تحمیلی به صفحاتی نیاز دارید که به آن امضا نیز می گویند. فرض کنید در حال تولید یک بروشور 32 صفحه ای هستید که چاپگر آن را در چهار امضای هشت صفحه ای اجرا می کند. برای CMYK، هر امضا به چهار صفحه، در مجموع شانزده صفحه برای چاپ کار نیاز دارد. اگر دو رنگ نقطه ای به پروژه خود اضافه کنید، چاپگر برای ساخت هشت صفحه دیگر هزینه دریافت می کند.
در این سناریو ممکن است هزینه ها افزایش یابد. اگر پروژه شما به درمان های چشم نواز و رنگ های بلند نیاز ندارد، به احتمال زیاد می توانید دیدگاه طراحی خود را با استفاده از فرآیند استاندارد چهار رنگ اجرا کنید و هزینه های خود را کاهش دهید.
کاغذ
کاغذ، تا حد زیادی، پرهزینه ترین عنصر تامین هر کار چاپی است. این می تواند تأثیر قابل توجهی بر هزینه کلی یک پروژه یا نحوه طراحی یک پروژه برای تولید رنگ های دلخواه داشته باشد.
گریدهای کاغذ بر اساس وزن و عملیات سطح، جوهر را متفاوت جذب می کنند. کاغذ چاپ ریز روکش شده یا بدون پوشش خواهد بود. کاغذ پوشش داده شده دارای روکش مات، براق یا ساتن بسیار صاف است، در حالی که کاغذ بدون روکش بافت ناتمام و ظاهر کدرتری دارد. هر رنگی، حتی رنگی که از کتاب پنتون انتخاب می کنید، در هر نوع کاغذ متفاوت به نظر می رسد.
کاغذ پوشش داده شده نور بیشتری را منعکس می کند. این باعث می شود رنگ ها شدیدتر و اشباع تر به نظر برسند. بازتاب نور بسته به پوشش متفاوت است. کاغذ بدون پوشش انعکاس کمتری دارد، بنابراین رنگ ها ظاهر خاموش تری دارند.
کاغذها همچنین در رنگهای مختلف سفید، از گرم تا آبیتر، سردتر، رنگها و در درجههای مختلف روشنایی عرضه میشوند. روشنایی حجم o است
در چاپ اغلب با مشکل انتظار در مقابل واقعیت مواجه هستیم. رنگی که روی مانیتور، چاپگر لیزری، ضد رنگ، ضد پرس و محصول نهایی چاپ شده می بینید، می توانند به طرز شگفت انگیزی با یکدیگر متفاوت به نظر برسند. این واقعیت است. البته انتظار این است که همه آنها یکسان باشند.
دلایل این تفاوت ها زیاد است. RGB در مقابل CMYK. جوهر افشان در مقابل افست. روکش شده در مقابل بدون پوشش. میتوانم تمام روز ادامه دهم. بنابراین فرآیند چاپ کامل نیست و ما باید کارهایی را انجام دهیم تا به رنگ دلپذیری برسیم. اما برای شروع، باید انتظاری واقع بینانه از نتیجه نهایی و درک محدودیت های موجود در فرآیند چاپ داشته باشیم.
یکی از متغیرهایی که به ندرت در مورد رنگ مورد توجه قرار می گیرد، کاغذ است، اما کاغذ تا حد زیادی بر رنگ تأثیر می گذارد. بررسی گزینه های کاغذی شما در ابتدای پروژه بعدی می تواند در هنگام رسیدن محصول نهایی، از ساییدگی و فرسودگی فشارسنج شما جلوگیری کند. انتخاب یک مقاله تا زمانی که کمی اطلاعات داشته باشید کار مهمی نیست.
در بیشتر موارد شما می توانید از بین دو نوع کاغذ انتخاب کنید. روکش دار یا بدون روکش. استوک های پوشش داده شده دقیقاً همانطور که نامگذاری شده اند، دارای پوششی روی سطح کاغذ هستند که قابلیت چاپ آنها را افزایش می دهد. برعکس، استوکهای بدون پوشش فاقد این پوشش هستند، اما عموماً ارزانتر هستند و ویژگیهایی را ارائه میدهند که استوکهای روکششده نمیتوانند.
با استاک های روکش دار، ایده این است که جوهر را روی سطح کاغذ تا زمانی که خشک شود نگه دارید. ماندگاری افزایش یافته آنها باعث کاهش افزایش نقطه می شود که به نوبه خود امکان تراکم جوهر بالاتر، صفحه نمایش خطوط ریزتر و خشک شدن سریعتر را فراهم می کند. از سوی دیگر، استوکهای روکشدار در روکشهای بافتدار مانند کتانی یا لایهبندی ارائه نمیشوند. به دلیل پردازش اضافی، آنها در یک وزن معین نازک تر از همتای بدون پوشش خود هستند و در هنگام تا شدن مستعد ترک خوردن هستند. و اگر رنگ کاغذ مورد علاقه شما سفید است، خوش شانس هستید، در غیر این صورت برای رسیدن به رنگ پس زمینه دیگر باید یک رنگ سیلابی روی برگه چاپ کنید.
بنابراین میتوانیم ببینیم که کاغذ روکشدار چند جنبه منفی دارد، به همین دلیل است که استوکهای بدون روکش محبوب هستند. وقتی بدون روکش میروید، گزینههای تکمیلی و رنگهای زیادی دارید و مهمتر از همه میتوانید مقداری پول نیز پس انداز کنید. فقط فراموش نکنید که جوهر در اینجا رفتار متفاوتی دارد و به احتمال زیاد منجر به تغییر رنگ، از دست دادن تراکم و احتمالاً از دست دادن جزئیات می شود. به خصوص هنگامی که از یک استاک بسیار نازک یا رنگی استفاده می کنید. با در نظر گرفتن این موارد، زمانی که به درستی استفاده شود، همچنان می توانید محصولی با ظاهر عالی روی کاغذ بدون پوشش داشته باشید.
بنابراین ما به چند روش که کاغذ بر رنگ تأثیر می گذارد اشاره کرده ایم. محفظه جوهر، قابلیت جذب، پشت خشک، افزایش نقطه، تراکم جوهر، صفحه نمایش خط و رنگ کاغذ وجود دارد. در پست های بعدی، اطلاعات بیشتری در مورد برخی از متغیرهای دیگر خواهم داد. ما هنوز به بافت، نوع جوهر، روکش های مات و براق، پوشش های درون خطی، سرعت پخت، کدورت و روشنایی کاغذ دست نزده ایم.