انواع مصالح ساختمانی را بیشتر بشناسید

انواع مصالح ساختمانی را بیشتر بشناسید

اگر می خواهید ساختمان جدیدی بسازید و یا خانه خود را بازسازی کنید، شناخت بهتر مصالح و انتخاب هدفمند آن ها می تواند تاثیر مستقیمی بر ماندگاری و استحکام بنای شما داشته باشد. هر مصالح ساختمانی دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی است که آن را برای کاربرد های مختلف مناسب می سازد به همین دلیل آشنایی بیشتر با این ویژگی ها باعث می شود از آسیب ها و هزینه های تعمیر در آینده جلوگیری شود. قبل از هر چیز لازم است بدانیم مصالح ساختمانی چیست و چه ویژگی هایی دارد. به طور کلی هر ماده ای که برای ساخت یک بنا مورد استفاده قرار می گیرد مصالح ساختمانی نامیده می شود. بتن، سیمان، چوب، فلزات و آجر رایج ترین نوع این مواد هستند.

انواع مصالح ساختمانی رایج در ساختمان سازی

همان طور که اشاره شد در صنعت ساخت و ساز بر اساس نیاز و ویژگی هایی که لازم است انواع مختلفی از مواد به کار گرفته می شود. انواع مصالح ساختمانی در یک دسته بندی کلی به طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند.

مصالح ساختمانی طبیعی

مواد طبیعی که با نام مصالح سنتی هم شناخته می شوند، آن هایی هستند که به طور طبیعی در محیط اطراف وجود دارند مانند سنگ و چوب. از این مواد اغلب برای تامین سرپناه و ساخت و ساز های محلی استفاده می شد. در گذشته افراد بیشتر از سنگ برای ساخت و ساز استفاده می کردند. آن ها با گل، لا به لای سنگ ها را می پوشاندند. در واقع گل حکم بتن را داشت و عایق مناسبی به حساب می آمد. مواد ساختمانی طبیعی مزایایی داشتند که باعث شد مورد توجه مردم قرار بگیرند.

  • قابل دسترس بودن
  • پایین بودن هزینه ساخت
  • سازگاری با محیط زیست

این روز ها در بسیاری از مناطق روستایی از این ترکیب برای ساخت خانه های خود استفاده می کنند زیرا با انواع آب و هوا سازگاری دارد. در کشورهای گرمسیری از چوب برای ساخت خانه های دائمی و یا اقامتگاه های تابستانی استفاده می شود. این روز ها کاربرد مصالح ساختمانی نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته است. در ادامه معرفی برخی از آن ها آورده شده است.

ادامه مطلب  برزین خواننده بیوگرافی + عکس ها

پارچه

در گذشته از این ماده برای ساخت چادر استفاده می شد و بیشتر توسط عشایر مورد استفاده قرار می گرفت. در معماری مدرن از پارچه های انعطاف پذیر به همراه سیمان برای طرح های پیچیده استفاده می کنند.

گل و رس

خانه هایی که با استفاده از خاک رس ساخته می شدند، به طور طبیعی در تابستان خنک، و در زمستان گرم می ماندند. خاک رس گرما و سرما را برای مدت طولانی در خود نگه می دارد.

مصالح ساختمانی طبیعی

سنگ

یکی از موادی که قدمت و ماندگاری بسیار زیادی دارد سنگ است. سنگ انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص و قابلیت های متفاوتی دارند بنابراین کاربرد آن ها با یک دیگر متفاوت است. عیب اصلی آن وزن سنگین و شکل های مختلف است. برای استفاده از آن لازم است به درستی تراشیده شده و فرم مناسبی به خود بگیرد. گرم نگه داشتن سنگ بدون منابع گرمایشی زیاد، کار دشواری است. برای نگه داشتن سنگ در بنا از مواد مختلفی به عنوان ملات استفاده می شود که رایج ترین آن سیمان است. تخته سنگ ماده ای است که در بسیاری از مناطق برای ساخت سقف بنا مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهگل

کاهگل یکی دیگر از موادی است که در گذشته بسیار کاربردی بود. بیشتر مردم در ساخت خانه های خود و خصوصا سقف ساختمان ها از این ماده استفاده می کردند. کاهگل عایق خوبی به حساب می آمد و جا به جایی و استفاده از آن کار راحتی بود.

یخ

جالب است بدانیم که یخ هم یکی از مواد مورد استفاده در ساخت بنا به حساب می آید. اگر چه مصارف آن در بیشتر مناطق محدود است اما در مناطق قطبی و سردسیر برای ساخت ایگلو ها استفاده می شده و هنوز هم به کار گرفته می شود.

چوب

ماده ای است که تقریبا در هر نوع سازه ای و در بیشتر مناطق با آب و هوا های مختلف کاربرد دارد. چوب انعطاف پذیر است و می تواند هتگام خم شدن استحکام خود را حفظ کند. هنگام فشرده شدن و ترکیب با مواد دیگر مقاومت چوب بالا می رود.

مصالح ساختمانی مصنوعی (مدرن)

مواد مصنوعی در محیط های صنعتی و با دخالت انسان تولید می شوند مانند پلاستیک ها و یا انواع مختلف رنگ که با نفت ساخته می شوند. برای ساخت و تولید این مصالح از جدید ترین مواد و تکنیک ها استفاده می شود. آن ها مصالحی مصنوعی هستند که با پیشرفت دانش بشر تقویت می شوند. افزایش کیفیت بنا ها و ماندگاری طولانی تر آن ها باعث محبوبیت مصالح نوین شده است اگر چه نسبت به انواع سنتی، زیان یشتری به محیط زیست وارد می کنند.

ادامه مطلب  شاکله اصلی کتاب های موفقیت چه می گوید

مصالح ساختمانی مصنوعی (مدرن)

آجر و بلوک

آجر ماده ای است که معمولا از خاک رس پخته شده در کوره شکل می گیرد. در دهه های گذشته آجر محبوبیت بیشتری میان سازندگان ساختمان داشت و علت آن مقاومت قابل قبول در برابر آتش و قیمت پایین آجر بود. با تغییر وتقویت مواد ساختمانی آجر جایگاه خود را به بلوک های سیمانی و بتنی داد. امروزه به دلیل زیبایی در نمای ساختمان هایی با معماری قدیمی به کار می رود.

بتن

بتن ماده ای است که از ترکیب چند ماده دیگر مانند آب، سیمان و سنگ دانه ساخته می شود. بتن انواع بسیار زیادی دارد اما رایج ترن نوع آن ترکیبی از سیمان پورتلند، شن و ماسه معدنی و آب است که پس از خشک شدن، ماده ای که به دست می آید مقاومت بسیار زیادی دارد. مقاومت کششی این ماده تقریبا پایین است بنابراین در ساخت آن از میلگرد استفاده می شود.

اگر هنگام ریختن مخلوط بتن در اطراف آهن آلات حباب هایی شکل بگیرد می تواند میزان استحکام آن را کاهش دهد بنابراین هنگام استفاده از بتن از دستگاهی تحت عنوان ویبراتور استفاده می شود. مزایایی مانند طول عمر بالا، شکل پذیری راحت و حمل و نقل آسان باعث شده تا بیش از هر مصالحی مورد استفاده قرار گیرد.

مصالح ساختمانی مصنوعی (مدرن) - بتن

فلزات

فلزات مختلفی در صنعت ساختمان سازی تولید و استفاده می شوند. به عنوان مثال از فولاد معمولا به عنوان پوشش خارجی ساختمان استفاده می شود. فولاد آلیاژی از فلز است که در این ترکیب نقش اصلی را آهن ایفا می کند. این ماده اگرچه مقاوم است و می تواند به مدت طولانی ماندگار بماند اما احتیاج به مراقبت و نگهداری دارد زیرا ممکن است دچار خوردگی شود. برای تولید فلز در مقادیر زیاد، به نیروی انسانی زیادی نیاز است. از سایر فلزات مانند طلا و نقره و کروم برای تزئین استفاده می کنند زیرا هم گران تر هستند و هم مقاومت و سختی لازم را ندارند.

ادامه مطلب  خرید بهترین برند ترازوی لیبل پرینتر

آلومینیوم فلزی قوی، سبک و منعطف است. بیشترین استفاده از آن در پنجره ها و قالب دیوار ها است. آلومینیوم مقاومت شیمیایی بالایی ندارد و ممکن است در مجاورت موادی مانند نمک دچار خوردگی شود. بنابراین برای استفاده در لوله کشی های ساختمان گزینه مناسبی به حسب نمی آید.

شیشه

کاربرد شیشه در ساختمان بسیار زیاد است. از آن ها به عنوان راهی برای نفوذ روشنایی به داخل خانه استفاده می شود. آن ها این توانایی را دارند که نور و هوای تازه را به خانه بیاورند. شیشه از ترکیب ماسه و سیلیکات ساخته می شود و بسیار شکننده است. در ساختمان های امروزی میزان استفاده از شیشه بیشتر شده است زیرا افراد تمایل دارند دید بیشتری به بیرون داشته باشند. استفاده از آن در نما زیبایی و شکوه زیادی به ساختمان می بخشد.

ترکیبات سیمانی

برای ساخت این کامپوزیت ها از خمیر سیمان هیدراته به همراه چوب یا ذرات الیاف استفاده می شود. کاربرد آن ها در ساخت اجزا پیش ساخته ساختمانی است. در این ترکیب از فایبرگلاس و کاغذ به عنوان نوعی چسب استفاده می شود. استفاده از چوب در این ترکیب ممکن است به عمل آمدن سیمان را به تاخیر بیاندازد بنابراین قبل از اضافه کردن چوب، سازگاری آن را با سیمان بررسی می کنند.

استفاده از این مصالح مدرن و جدید نگرانی های زیست محیطی را تشدید کرده زیرا استخراج مقادیر زیادی از مواد خام اولیه، در دسترس بودن و پایداری آن ها را به خطر انداخته است. برای جلوگیری از این زیان ها لازم است تا حد امکان از مواد تجدید پذیر و یا قابل بازیافت استفاده شود. یکی دیگر از راه حل ها برای تغییر روند موجود در ساختمان سازی ساخت محصولات جدیدی مانند بتن شفاف است که نتایجی مانند صرفه جویی در مصرف انرژی را به دنبال دارد.

حتما ببینید

تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور

تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور

در دنیای امروز، با افزایش استفاده از خودروها، نیاز به خدمات پس از فروش و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *