انواع دیگ بخار و معرفی اجزای بویلر

انواع دیگ بخار و معرفی اجزای بویلر

دیگ بخار یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در صنایع مختلف مثل نیروگاه‌ها، پتروشیمی، مواد شیمایی است که از آن به منظور تولید انرژی، گرمایش و … استفاده می‌شود. نبود این دستگاه موجب سخت‌تر شدن کار و اتلاف زمان و هزینه شده و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند؛ به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله انواع دیگ‌ها، اجزای اصلی آن‌ها و ویژگی‌های یک محصول استاندارد و باکیفیت را بررسی کنیم. با مطالعه بخش‌های مختلف این مطلب، می‌توانید بویلر مورد نیاز خود را خریداری و از آن برای بهبود کیفیت فرایندهای انجام‌شده استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

دیگ بخار چیست ؟

دیگ یکی از تجهیزات صنعتی است که برای تولید بخار به منظور استفاده در فرآیندهای گرمایشی، تولید انرژی و سایر فعالیت‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها معمولا از طریق تبدیل آب به بخار با استفاده از حرارت تولیدشده از سوخت‌های مختلف یا دیگر منابع انرژی کار می‌کنند.

عملکرد بویلر بر پایه یک فرآیند تبدیل حرارتی است که در آن آب، تحت دما و فشار بسیار بالا به بخار تبدیل می‌شود. سپس می‌توان از محصول نهایی تولیدشده برای انجام وظایف مختلف ازجمله گرمایش فضاها، تولید برق، اجرای فرآیندهای صنعتی مانند پخت و پز و … استفاده کرد.

تنظیمات دقیق دیگ بخار شامل کنترل دما، فشار و دیگر پارامترهاست تا از عملکرد بهینه و ایمن بودن آن اطمینان حاصل شود. به‌علاوه در محیط‌هایی که این تجهیزات نصب می‌شوند، نیاز به سیستم‌های ایمنی مانند وسایل اطفاء حریق، سیستم‌های جلوگیری از انفجار و سایر تجهیزات ایمنی است تا از بروز هرگونه حادثه ناخواسته و خطرناک جلوگیری شود.

ادامه مطلب  قیمت دستمال نخی آشپزخانه جادویی رنگی

انواع دیگ‌های بخار

تجهیزات گفته‌شده را می‌توان براساس نوع کاربرد، روش ساخت و سوختی که از آن استفاده می‌شود، تقسیم‌بندی کرد. در این بخش اصلی‌ترین روش برای انجام این کار را بررسی کرده و در مورد آن توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

فایرتیوب

در این مدل دیگ‌ها، لوله‌هایی از درون بدنه دستگاه عبور می‌کنند که آب در آن‌ها جریان دارد. این بخش به شکلی طراحی شده که در معرض حرارت گازهای مختلف که در بخش احتراق دستگاه تولیدشده، قرار می‌گیرد. به‌طور معمول، جنس لوله‌های استفاده‌شده از فولاد و برنج هستند که گرما را به خوبی به وسایل داخل آن انتقال می‌دهند. برخی از مزایای دیگ بخار گفته‌شده عبارت هستند از:

  • فرایند تولید ساده
  • کم هزینه بودن
  • انتقال حرارت بسیار بالا

البته این دستگاه‌ها معایبی نیز دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احتمال تشکیل رسوب در مسیر لوله‌ها اشاره کرد که کارایی سیستم را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

واترتیوب

واترتیوب‌ها مدلی از بویلرها هستند که لوله‌های تعبیه‌شده در داخل دستگاه بین درام بالا و هدرهای پایین آن قرار دارند. در این مدل تجهیزات، گازها در اطراف مسیر عبور آب در جریان هستند تا این مایع را به بخار تبدیل کنند. توجه داشته باشید که در دستگاه‌های قدیمی‌تر، خمیدگی لوله‌ها بسیار کمتر از مدل‌های جدید است. این سیستم‌ها به‌دلیل نوع طراحی، قابلیت تولید در اندازه‌های بزرگ را دارند و نمی‌توان از آن‌ها در پروژه‌های کوچک استفاده کرد.

البته گفتی است از دیگ بخار به عنوان کارواش بخار هم استفاده میشود که این دستگاه یعنی کارواش بخار همانطور که از اسمش پیداست در کارواش ها کاربرد دارد که با تولید بخار می تواند شستشو ماشین ها کمک بسیاری کنید برای اطلاعات بیشتر وارد سایت زیر بشید : کارواش نانو بخار

ادامه مطلب  فشار آب ناپایدار؟ منبع انبساط راه‌حل شماست!

اجزای تشکیل‌دهنده دیگ بخار

مهم نیست دیگ بخاری که خریداری می‌کنید، برای مصارف خانگی تولید شده باشد یا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. انواع این تجهیزات از سه قسمت اصلی تشکیل شده که در ادامه اطلاعاتی پیرامون آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهیم.

سیستم آب تغذیه

سیستم آب تغذیه یکی از اجزای حیاتی در دیگ‌هاست که وظیفه تأمین آب مورد نیاز برای تولید بخار و نگهداری سطح آب در مخزن را برعهده دارد. این بخش شامل قسمت‌هایی مانند مخزن آب تغذیه، پمپ، سیستم تصفیه، کنترل سطح آب و سیستم تزریق مواد شیمیایی است. مخزن جهت تامین آب مورد نیاز دستگاه طراحی‌شده و پمپ تغذیه، فشار لازم برای انتقال آب به لوله‌ها را ایجاد می‌کند. همچنین از سیستم تصفیه برای حذف آلودگی‌ها و مواد جامد استفاده می‌شود.

سیستم سوخت

برای تامین انرژی مورد نیاز جهت ایجاد حرارت کافی و تبدیل آب به بخار در لوله‌ها، به سیستم سوخت‌رسانی نیاز است. این بخش از مخازن سوخت، پمپ‌ها و … تشکیل شده است. عملکرد صحیح این قسمت، ایمنی دیگ بخار را تضمین کرده و از بروز حوادث مختلف که موجب آسیب‌های مالی و جانی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

بخش تولید بخار

قسمتی از دستگاه که کار اصلی آن، انتقال حرارت به لوله‌های آب است. تجهیزات استفاده‌شده در این بخش وظیفه دارند بخار تولیدشده در بخش آب تغذیه را به شکل اصولی تقسیم کرده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنند.

جمع‌بندی

دیگ بخار یکی از تجهیزات ضروری و پرکاربرد در صنایع مختلف است که استفاده از آن، فرایندهای تولید را ساده‌تر می‌کند. به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، اطلاعاتی در مورد انواع این دستگاه‌ها و اجزای اصلی تشکیل‌دهنده آن در اختیار شما قرار دهیم. درصورتی‌که قصد خرید سیستم‌های گفته‌شده برای پروژه‌های مختلف را دارید، به شما توصیه می‌کنیم این مطلب را با دقت مطالعه کنید. با انجام این کار می‌توانید بویلر مورد نیاز خود را به‌راحتی شناسایی و آن را از شرکت‌های معتبر تهیه کنید.

ادامه مطلب  تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی (پرسی)

دیگ آب گرم

دیگ‌ آب گرم صنعتی ابزارهای بسیار مهمی هستند که در صنایع مختلف برای تأمین گرما استفاده می‌شوند. این دیگ‌ها به طور عمده برای تولید بخار برای انرژی، گرمایش، و یا فرایندهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیگ آب گرم به صورت مختلفی طراحی می‌شوند تا با توجه به نیازهای مختلف صنایع، اندازه‌ها، قابلیت‌ها و قدرت‌های مختلفی داشته باشند. برخی از کاربردهای دیگ‌های آب گرم صنعتی شامل موارد زیر می‌شود: تولید بخار: برای تأمین نیازهای بخار برای پردازش‌های صنعتی مانند تولید برق، گرمایش، تولید آب گرم، و غیره. تأمین گرما: برای گرم کردن فضاها، آب سرد، مواد و غیره در فرایندهای صنعتی. استفاده در فرایندهای صنعتی: برای تأمین گرما یا بخار در فرآیندهای تولید محصولات مختلف از جمله تولید غذا، تولید کاغذ، تولید شیشه، صنایع شیمیایی و غیره.

منبع

 

حتما ببینید

پذیرش و چاپ مقاله

پذیرش و چاپ مقاله

مدت زمان پذیرش و چاپ مقاله در نشریات معتبر به طور کامل به زمان داوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *