افسردگی و راهکارهای عملی درمان آن

افسردگی و راهکارهای عملی درمان آن

افراد زیادی در دنیا هستند که در طول زندگی خود یک بار یا بیشتر با افسردگی رو به رو شده‌اند. با وجود اینکه این حالت روانی، بسیار ناخوشایند است اما می‌توان با استفاده از راهکارهای ساده‌ای که در این مطلب به آن می‌پردازیم، به درمان آن کمک کرد.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک حالت روانی است که فرد در آن احساسات ناخوشایند مختلفی مانند بی‌انگیزگی، دوره‌های غم و خستگی، تهی بودن، زودرنجی و… را تجربه می‌کند.

نشانه‌های افسردگی در افراد مختلف از نظر زمان وقوع، از نظر سن، از نظر جنسیت، تعداد دفعات تکرار آن و شدت متفاوت است. با این حال رایج‌ترین نشانه‌های افسردگی عبارت‌اند از:

  • عدم وجود انرژی برای انجام کارهای روزمره
  • وجود صداهای ذهنی آزارگر و سرزنش کننده
  • عدم احساس لذت‌ از چیزهای پیرامون
  • اختلال خواب مانند پرخوابی یا کم خوابی
  • اختلال در غذا خوردن مانند کم اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی
  • اهمالکاری در انجام کارها
  • عدم توانایی برنامه‌ریزی کند
  • داشتن افکار خودکشی در افسردگی‌های شدید
  • احساس بی‌ارزشی می‌کند
  • کناره گیری از اجتماع
  • و…

راهکارهای عملی برای درمان افسردگی

افسردگی مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر قابل درمان است. تنها کافیست که راه‌های رهایی از آن را بدانید. برخی از مهم‌ترین روش‌هایی که به شما کمک می‌کنند از دوره‌های افسردگی بیرون بیایید موارد زیر است:

بنشینید و کتاب بخوانید

همه ما درباره مزایا کتاب خواندن می‌دانیم اما شاید از این زاویه که می‌تواند یکی از روش‌های درمان افسردگی باشد به آن نگاه نکرده باشیم! کتاب خواندن با ایجاد تمرکز مغز بر یک موضوع و گسترش جهان ذهنی می‌تواند برای لحظاتی شما را از رنج درونی و بیرونی زندگیتان دور ‌کند و همین کار ساده به مرور به بهبود افسردگی شما کمک خواهد کرد.

ادامه مطلب  در زمان حمله یا سکته قلبی چه کنیم؟

ورزش را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید

مطالعات نشان داده است که ورزش کردن باعث کاهش علائم و درمان افسردگی می‌شود. بنابراین حتما یک برنامه ورزشی روزانه و منظم کوتاه را در لیست کارهای خود قرار دهید.

تمرین‌های خودآگاهی و ذهن آگاهی داشته باشید

با تمرینات ذهن آگاهی و خودآگاهی افکارتان را از سطح ناخودآگاه به سطح خودآگاه بیاورید و آن‌ها را بهتر بشناسید. برخی از کارهایی که در این زمینه به شما کمک می‌کند یوگا و نوشتن افکار است. همچنین می‌توانید در این راستا به احساساتی که در حال حاضر دارید بیشتر توجه کنید برای مثال چه بویی به مشامتان می‌خورد؟ چه صداهایی می‌شنوید و… .

به دل طبیعت بزنید

یکی از موثرترین راه‌ها برای درمان افسردگی ارتباط با طبیعت است. به طبیعت بروید، در معرض نور خورشید قرار بگیرید، هوای تازه تنفس کنید، گل‌ها و گیاهان را لمس کنید و… .

روی مهارت‌های حل مسئله‌تان کار کنید

یکی از مهارت‌هایی که افسردگی را در شما کاهش می‌دهد، توانایی حل مسئله است. اگر کسی هستید که در برخورد با اتفاقات ناخوشایند یا احساسات منفی به انفعال و کرختی می‌پردازید، روی مهارت حل مسئله خود کار کنید و آن را تقویت کنید.

فعالیت‌هایی انجام بدهید که از آن لذت می‌برید

یکی از عوارض افسردگی احساس عدم لذت است، با این حال لیستی از کارهایی درست کنید که از آن لذت می‌بردید و سعی کنید آن‌ها را دوباره امتحان کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

غذای سالم بخورید

شاید به نظر نیاید اما خوردن غذاهای ناسالم می‌تواند روی خطر ابتلا به افسردگی و شدت آن موثر باشد. از خوردن خوراکی‌هایی که قند بدن را به سرعت بالا می‌برند، خوراکی‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا پرهیز کنید. یک برنامه رژیم غذایی سالم و مغذی طراحی کنید و به آن پایبند باشید.
درمان افسردگی

ادامه مطلب  تفاوت کامپوزیت دندان، لمینت و روکش دندان چیست؟

داروهای گیاهی و دمنوش میل کنید

دمنوش‌های زیادی هستند که برای بهبود افسردگی و ایجاد آرامش مفید هستند. با نوشیدن آن‌ها به بهبود حال درونی خود کمک کنید. برخی از رایج‌ترین داروهای گیاهی برای درمان افسردگی عبارتند از:

  • جنسینگ
  • گل راعی یا علف چای
  • اسطوخودوس
  • زالزالک
  • بابونه
  • زعفران
  • جنسینگ
  • آویشن
  • رزماری

الکل و مواد مخدر مصرف نکنید

اگر از دسته افرادی هستید که برای رهایی از رنج افسردگی به مصرف الکل و مواد مخدر پناه می‌برید باید بدانید که مصرف این مواد می‌تواند حال شما بدتر کند. در واقع با این کار شما از چاله به چاه می‌افتید بنابراین در یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که برای درمان این مشکل برمی‌دارید باید مصرف این مواد را کاهش داده و کم کم قطع کنید.

خواب کافی را دست کم نگیرید

یکی از چیزهایی که در تغییر خلق و خو مخصوصا در زمان افسردگی موثر است خواب کافی است. با تنظیم ساعت خواب می‌توانید به درمان افسردگی کمک کنید.

یک کار جدید را شروع کنید

یکی از عوامل ایجاد افسردگی یا بدتر شدن حال شما می‌تواند روتین روزانه و تکراری باشد، بنابراین این چرخه را بشکنید و یک کار جدید را شروع کنید برای مثال یک ساز یاد بگیرید، آموزش یک زبان جدید را شروع کنید، سفر بروید، از موزه یا جاهای دیدنی بازدید کنید، به انجمن‌های خیریه بپیوندید و… . کارهای جدید باعث می‌شوند سطح دوپامین مغز شما که به صورت مستقیم با احساس لذت و رضایت در ارتباط است، افزایش پیدا ‌کند.

دارو درمانی کنید

اگر میزان افسردگی شما شدید است، شاید نیاز باشد که دارو درمانی کنید. برای این کار نیاز است که حتما از یک پزشک متخصص کمک بگیرید تا داروی مناسب برای شما تجویز کند.

ادامه مطلب  خرید نوار بهداشتی باکیفیت، راهی مناسب برای رعایت بهداشت قاعدگی

تراپی را شروع کنید

گاهی اوقات افسردگی به حدی شدید است یا از دلایل ریشه‌ای یا عمیقی سرچشمه می‌گیرد که برای درمان آن نیاز به حضور یک مشاور خوب است. مشاور با دانش و تخصص خود با استفاده از روش‌های مختلف به شما در عبور از بحران افسردگی کمک زیادی می‌کند. اگر برای درمان افسردگی نیاز به کمک و مشاوره دارید می‌توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره شکرانه ارتباط بگیرید.

مرکز مشاوره شکرانه یک مرکز روانشناسی است که ده‌ها مشاور و روانشناس خبره در آن حضور دارند تا در زمینه‌های مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره کودک و نوجوان، روان‌درمانی (خدمات روان پزشکی )، مشاوره روانشناسی (نوروفیدبک، هیپنوتیزم درمانی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی خدمات ارائه دهند.

مرکز مشاوره شکرانه در شرق تهران واقع شده است اما اگر امکان مراجعه حضوری ندارید می‌توانید از روش‌های تماس تلفنی یا ارتباط آنلاین استفاده کنید.

نتیجه گیری

افسردگی یک بیماری ناخوشایند است که خوشبختانه قابل درمان است. تنها کافیست برای درمان آن از کمک یک مشاور و سایر روش‌های بالا استفاده کنید.

حتما ببینید

۳ راهکار شگفت‌انگیز برای جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها

۳ راهکار شگفت‌انگیز برای جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها

جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها ریزش مو یکی از مشکلات رایج در میان خانم‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *