آشنایی با هنر روبان دوزی

آشنایی با هنر روبان دوزی

روبان دوزی یکی از هنرهای بسیار جذاب و زیبا است که قدمت بالایی دارد. قدمت این هنر بسیار زیبا به سال های ۱۷۰۰ میلادی برمی گردد. در آن زمان مردم برای تزئین کردن روی لباس این هنر را با خلاقیت هر چه تمام تر به کار می بردند. البته با پشت سر گذاشتن آن دوران نیز همچنان روبان دوزی در بین مردم محبوبیت بالایی دارد و از آن در بسیاری از موارد استفاده می شود. این هنر بسیار ارزشمند در واقع از زیر مجموعه هنر گلدوزی و سوزن دوزی است که گاهی اوقات روبان دوزی را همان گلدوزی نیز می نامند.در رابطه با روبان دوزی می توان بیان کرد که این هنر در عین حالی که بسیار جذاب است ، ساده نیز می باشد و زیبایی منحصر به فرد آن موجب جذابیت هر چه بیشتر تزئینات روی لباس و پارچه با استفاه از آن می شود. در ادامه برای آشنایی با هنر روبان دوزی ما توضیحاتی را ارائه می کنیم ، بنابراین پشنهاد ما به شما این است که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه‌ روبان دوزی

روبان دوزی یکی از هنرهای تزئینی بسیار زیبا است که قدمت آن به چندین هزار سال پیش برمی گردد.روبان دوزی کاربردهای متنوعی دارد که علاوه بر آن از لحاظ اجتماعی و اقتصادی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. جالب است بدانید که هنر روبان دوزی متعالق به کشور هلند و فرانسه است که بیشتر برای تزئین لباس و همچنین دکور منزل استفاده می شود. البته این هنر در اوایل در ایران سابقه چندانی نداشت اما این روزها شاهد درخشش و کاربردهای متنوع این هنر در کشورمان ایران هستیم. جذابیت و ساده بودن این هنر از جمله ویژگی های هنر روبان دوزی است که همین امر موجب گسترش روز به روز آن شده است.

ادامه مطلب  8 ترفند مهم برای افزایش طول عمر مفید یخچال و فریزر

معرفی هنر روبان دوزی

روبان دوزی زیر مجموعه هنر سوزن دوزی است که برای انجام آن نیاز به نخ گلدوزی و روبان است. در انجام این هنر ابتدا باید پارچه مناسبی را انتخاب کنید. عدم توجه به جنس پارچه مناسب موجب می شود تا روبان دوزی شما بر روی پارچه به زیبایی خود را نشان ندهد و از همه مهمتر اینکه کثیف دیده شود و زیاد جالب به نظر نرسد. علاوه بر این موارد باید پارچه ای را برای روبان دوزی انتخاب کنید که نخ های دیسکو و عماممه ای در زمان روبان دوزی بر روی پارچه به خوبی به کار رود. یکی از نکات مهم در زمان انجام روبان دوز این است که از گل های درشت برای روبان های پهن و از گل های ریز نیز برای روبان های باریک استفاده کنید. این هنر دارای تکنیک های هنری زیبایی است که با بکار بردن تکنیک های هنری در انجام آن می توان با زیبان بی کلام زیبایی این هنر را به زیبایی هر چه تمام تر به تصویر کشید. به کار بردن این هنر برای تزئین اشیاء زیبایی فوق العاده ای به آن ها می بخشد و موجب زیبا دیده شدن اشیاء نیز می شود. این روزها این هنر با توجه به اینکه از لحاظ اجتماعی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد از آن طرف نیز از بازار خوبی برخوردار است. برای حفظ سنت ها و تاریخچه فرهنگی هنر روبان دوزی بیش از هر هنر دیگر کاربرد دارد و برخی افراد با فعالیت در این حرفه از این راه کسب درآمد می کنند

ادامه مطلب  آب مقطر همان آب جوشیده است؟

اگر به فکر تزئین کردن بسته بندی کادو و یا برند خود با روبان هستید و می خواهید در کمترین فرصت این کار را انجام دهید پیشنهادما به شما چاپ روی روبان می باشد. به اینصورت که می توانید اسم برند و یا  عزیزانتان  را روی روبان چاپ کنید و بسته بندی ها و کادو ها را  با آن تزئین کنید و جلوه ای خاص به آن بدهید.

کاربردهای ربان دوزی

هنر روبان دوزی از گذشته تا به امروز همچنان ارزش خود را در جوامع مختلف حفظ کرده است. این هنر زیبا یکی از هنرهای دستی و سنتی می باشد که تاریخچه آن به هزاران سال پیش برمی گردد. از این هنر این روزها برای تزئینات انواع مختلفی از پارچه های تزئینی، لباس ها، فرش ها و … به کار می رود. در این هنر خلاقیت حرف اول را می زند و می توان با کمی خلاقیت به خرج دادن الگوها و نقشه های مختلفی از تصاویر گل ها، حیوانات، طبیعت را بر روی پارچه به تصویر کشید

.

با توجه به زیبایی چشمگیری که هنر روبان دوزی دارد از آن برای تزئین لباس های مذهبی و مراسمی استفاده می شود. تزینات به کار رفته بر روی این لباس ها زیبایی خیره کننده ای را به لباس ها می بخشد که در واقع به عنوان یک نماد فرهنگی و مذهبی نیز شناخته می شود. علاوه بر این موارد روبان دوزی در واقع یکی از هنرهای دستی محسوب می شود که از آن برای تزئین کردن فرش ها نیز استفاده می شود. زیبایی منحصر به فرد این هنر موجب کاربردهای متنوع آن می شود. به طور مثال از کاربردهای متنوع آن می توان در تزئین کردن گل های دست ساز، جاکلیدی، کیف های دستی و حتی تزئین کردن خودرو نیز استفاده کرد. ناگفته نماند؛ که هنر روبان دوزی اگر چه یکی از هنرهای دستی است اما این روزها با پیدایش دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته، به صورت ماشینی نیز انجام می شود. یکی از کاربردهای مهم روبان دوزی در بسته بندی کردن محصولات مختلف است که استفاده از آن موجب اعتماد هر چه بیشتر مشتریان در کسب و کار نیز می شود.

ادامه مطلب  چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟

حتما ببینید

18 نکته بسیار مهم جهت داشتن حمل اثاثیه منزل در اصفهان راحت و آسان

۱۸ نکته بسیار مهم جهت داشتن حمل اثاثیه منزل در اصفهان راحت و آسان

۱ ) اولین نکته حفظ آرامش و تهیه یک چک لیست کامل است اگر میخواهید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *