آب مقطر همان آب جوشیده است

آب مقطر همان آب جوشیده است؟

در حالی که آب جوشانده و آب مقطر هر دو شامل حالات گاز مایع H2O هستند، آنها دو محصول کاملاً متفاوت هستند که به روش های بسیار متفاوتی درمان می شوند.

تفاوت اصلی این دو محصول در این است که آب جوشیده تصفیه شده در نظر گرفته نمی شود و بنابراین نمی توان از آن در کاربردهایی که به آب با خلوص بسیار بالا نیاز دارند استفاده کرد. از سوی دیگر، آب مقطر یکی از خالص ترین اشکال آب است که در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. اما برخلاف آب جوشیده، آب مقطر برای مصرف توصیه نمی شود.

آیا آب جوش آن را تقطیر می کند؟

درست است که اولین قدم در تولید آب مقطر، جوشاندن آن است. با این حال، این بدان معنا نیست که کتری شما قادر به انجام کل فرآیند تقطیر است. دلیل این امر در تعریف «آب تصفیه شده» نهفته است.

آب تصفیه شده به آبی اطلاق می شود که به صورت مکانیکی تصفیه شده و به صورت فیزیکی از ناخالصی های آن جدا شده باشد. روش های مختلفی برای تصفیه وجود دارد، اما سه روش اصلی عبارتند از:

دییونیزاسیون: این شامل رزین های تبادل یونی است که ناخالصی های یونی را از آب حذف می کند

املاح معدنی: این روش بسیار شبیه دیونیزه کردن است و برای حذف نمک های معدنی استفاده می شود

تقطیر: این یک فرآیند جداسازی است که آب را با تبخیر آن تصفیه می کند

از آنجایی که آب مقطر از ناخالصی های خود پاک می شود، به عنوان تصفیه شده طبقه بندی می شود. آب جوشیده به این روش پردازش نمی شود و بنابراین نمی توان آن را به عنوان یک محصول تصفیه شده طبقه بندی کرد. بنابراین اگر آب را بجوشانید، آن را تقطیر نمی کند، زیرا آن را تصفیه نمی کند.

ادامه مطلب  چگونه بوی بد روغن را از بین ببریم؟ با 5 روش فوری

آب مقطر همان آب جوشیده است

آب مقطر همان آب جوشیده است؟

اگرچه جوشاندن آب مرحله مهمی در فرآیند تقطیر است، اما این دو محصول به دلیل خواص ذاتی آنها قابل تعویض نیستند. همه چیز به روش های مختلف تصفیه هر نسخه از آب برمی گردد که مستقیماً بر نحوه استفاده از آنها تأثیر می گذارد.

آب مقطر
آب مقطر تقریباً کاملاً خالص است. با حرارت دادن آب به خوبی بالاتر از نقطه جوش آن به طوری که شروع به تبخیر می کند تولید می شود. سپس این بخار جمع آوری شده و با حذف تمام ناخالصی ها به حالت مایع تبدیل می شود.

جداسازی ناخالصی ها به این دلیل است که آب نقطه جوش کمتری دارد. این بدان معنی است که ناخالصی ها با آب تبخیر نمی شوند. کل این فرآیند تقطیر نامیده می شود و یکی از موثرترین روش های حذف است:

ترکیبات یونی
نمک های معدنی (مانند کلسیم)
نمک های فلزات سنگین
میکروارگانیسم ها (مانند باکتری ها)
حذف این ترکیبات نه تنها به این معنی است که آب مقطر تقریباً ۱۰۰ درصد خالص است، بلکه به این معنی است که از مواد مغذی معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم نیز خالی است. در حالی که این امر آن را برای استفاده در صنایعی مانند تولید داروسازی ایده آل می کند، اما آن را برای مصرف انسان مناسب نمی کند زیرا می تواند منجر به کمبود این مواد معدنی ضروری شود.

آب جوش

وقتی به آب جوشیده فکر می کنید، بلافاصله به فکر جوشاندن یک کتری برای یک فنجان چای یا برای پخت و پز می افتید. اما از آب جوشیده می توان برای آب اضطراری یا بهداشت سطوح نیز استفاده کرد. اگرچه برای این کاربردها به اندازه کافی خالص است، اما نمی توان از آن در همان صنایعی که آب مقطر استفاده می کند استفاده کرد زیرا همچنان حاوی ناخالصی های معدنی است.

ادامه مطلب  18 نکته بسیار مهم جهت داشتن حمل اثاثیه منزل در اصفهان راحت و آسان

برخلاف آب مقطر که از نقطه جوش خود می گذرد تا تبخیر شود، آب جوشیده فقط تا زمانی که به نقطه جوش خود (۱۰۰ درجه سانتیگراد) برسد حرارت داده می شود. این یک فرآیند نسبتا سریع است، بر خلاف تقطیر، که شامل مراحل پیچیده ای است که می تواند چندین ساعت طول بکشد.

به سادگی با جوشاندن آب، می توانید آلاینده های آلی مانند باکتری ها و میکروب ها را از بین ببرید. این به این دلیل است که میکروارگانیسم ها نمی توانند در دمای بالای ۴۸ درجه سانتیگراد زنده بمانند. در عین حال جوشیدن بر سایر ناخالصی ها مانند مواد معدنی تأثیری نمی گذارد و بنابراین این ناخالصی ها در آب باقی می مانند.

بنابراین در حالی که آب جوشیده را نمی توان مانند آب مقطر استفاده کرد، اما به دلیل مواد معدنی که دارد، می توان آن را مصرف کرد. در واقع، آب جوشانده معمولاً غلظت مواد معدنی بیشتری نسبت به قبل از جوشاندن دارد، زیرا همیشه مقداری آب به صورت بخار آزاد می شود.

به طور خلاصه…
تفاوت بین آب جوشانده و آب مقطر را می توان در چند نکته خلاصه کرد:

آب مقطر از طریق یک دستگاه دقیق تصفیه می شود فرآیند تقطیر که می تواند چند ساعت طول بکشد
آب جوشیده ساده است آبی که به نقطه جوش رسیده است، معمولا در عرض چند دقیقه
آب مقطر داشته است تمام ناخالصی های آن حذف می شوداز جمله مواد معدنی و میکروارگانیسم ها
آب جوشیده عاری از میکروارگانیسم است اما هنوز حاوی نمک های معدنی استمانند کلسیم
آب مقطر استفاده می شود در کاربردهای صنعتی جایی که آب با خلوص بالا مورد نیاز است
می توان از آب جوشانده استفاده کرد آب اضطراری یا بهداشت سطحی
آب مقطر نباید مصرف شود چون هست کمبود مواد معدنی ضروری
آب جوشیده دارای یک غلظت بالای مواد معدنی ضروری و بنابراین مصرف آن خوب است

ادامه مطلب  تا هفته چندم بارداری میشه سوار هواپیما شد؟

حتما ببینید

خدمات پس از فروش رامفورد سرویس در حوزه ی نصب و تعمیر لوازم خانگی

خدمات پس از فروش رامفورد سرویس در حوزه ی نصب و تعمیر لوازم خانگی

رامفورد سرویس بدون اغراق یکی از بهترین ومعتبرترین مراکز تعمیرات لوازم خانگی در تهران به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *