قوانین آپارتمان‌‌‌نشینی در مورد آسانسور چیست؟

قوانین آپارتمان‌‌‌نشینی در مورد آسانسور چیست؟

تأثیر طبقه بر پرداخت هزینه‌ها در قوانین استفاده از آسانسور

به گزارش باربری اسلامشهر که آیا ساکنین طبقه همکف و یا طبقه اول می‌توانند از پرداخت هزینه‌های   آسانسور مانند هزینه نصب و تعبیه کردن آن و پرداخت شارژ و هزینه‌های تعمیر و بازرسی خودداری کنند؟ طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست.

 

طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست.

 

قوانین آسانسور در آپارتمان

– قانون استفاده از آسانسور و پرداخت هزینه آن

ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها صریحا به موضوع آسانسور پرداخته است و بیان می دارد که در مورد استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست. این قانون بدان جهت بوجود آمد که ساکنین طبقه اول یا همکف ادعا داشتند که عبور و مرور آنها منوط به آسانسور نیست و نیازی به آن ندارند ، پس چرا باید هزینه تعمیر و نگه داری آن را پرداخت کنند. این قانون به کمک سایر ساکنین آمد تا از حقوق آنان دفاع کند بدین صورت که قسمت های مشاع و هزینه های آن برعهده همه ساکنین است و دلیل استفاده نکردن از آن نمی تواند ادله ای بر عدم پرداخت هزینه آن باشد.

 

 

 

 

تأثیر خالی بودن و عدم استفاده مکرر از واحد آپارتمان بر پرداخت شارژ در قانون آسانسور

ممکن است واحدی مسکونی یا تجاری به دلایل مختلفی مانند در باربری فردوسیه شهریار مسافرت، عدم حضور ساکنین در آن واحد و به اجاره نرفتن واحد، خالی بماند. در این هنگام ساکنین آپارتمان در رابطه با پرداخت شارژ ساختمان با مشکلات و ابهاماتی مواجه می‌شوند.

طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها و قوانین آسانسور، پرداخت حق شارژ ساختمان‌ها به صورت ماهانه الزامی است و استفاده و عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت و یا عدم پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد. حق شارژ ساختمان ربطی به حضور ساکنین در ساختمان ندارد و همه موظف به پرداخت هزینه‌های قسمت‌‌های مشترک هستند. حق شارژ وظیفه ای بر گردن تمام اهلی ساختمان است.

 

وظایف مدیر ساختمان در قانون آسانسور

مدیر ساختمان وظیفه دارد تمام ساختمان را در مقابل خطرات احتمالی بیمه کند. سهم هر یک از واحدها از حق بیمه، بر اساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، توسط مدیر و متناسب با متراژ هر واحد تعیین می‌شود. مدیر وظیفه دارد برای جمع‌آوری شارژهای ماهیانه و هزینه‌های مقطعی اقدام کند و هزینه‌های مربوط به آسانسور (هزینه تعمیرات و …) و درج شده در قانون آسانسور هم در همین دسته می‌گنجد.

از محل درآمدها یا شارژ ساختمان هزینه‌های زیر قابل پرداخت است:

  • هزینه‌های برق عمومی که شامل برق آسانسور هم می‌شود
  • هزینه‌های آب
  • هزینه‌های تعمیرات و نگهداری که شامل هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسور هم می‌شود
  • هزینه نگهداری از باغچه و زیباسازی
  • هزینه‌های مرتبط با سرایدار
  • هزینه‌های مرتبط با گاز
  • هزینه‌های لوازمی چون مواد شوینده، لامپ و … .

مدیر وظیفه دارد با شرکتی معتبر برای آسانسور ساختمان قرارداد منعقد کند تا تعمیرات و نگهداری از آسانسور را انجام دهند. بهتر است این قرارداد سالانه باشد.

مدیر موظف است لوازم حفظ و نگهداری آسانسور ساختمان را از محل درآمد شارژ ماهیانه تهیه کند. این لوازم شامل لوازم شوینده، لامپ و روغن برای روغن‌کاری آسانسور می‌شود.‌

جبران خسارت وارد شده به آسانسور

در صورتی که ساکنین یکی از واحدها و یا بستگانشان خسارتی به آسانسور و هر یک از اموال عمومی وارد کنند، آن واحد موظف است بر اساس تصمیمات مدیر ساختمان و قانون آسانسور در آپارتمان‌ها خسارت وارد شده را جبران کند.

قانون آسانسور: هزینه سرویس و نگهداری آسانسور

در مورد آسانسور نیاز است که بررسی‌های دوره‌ای و به صورت منظم صورت بگیرد تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود. معمولاً این بازرسی‌ها به صورت ماهیانه انجام می‌شود. مسئله‌ی سرویس و نگهداری آسانسور به قدری مهم است که در مقررات ملی ساختمان‌ها بخشی به این مسئله اختصاص داده شده‌است.

سرویس های لازم برای نگهداری آسانسور
کنترل هم سطحی طبقات روغن کاری ریل ها و بازبینی
چک کردن رنگ و تهویه آچارکشی قطعات و متعلقات
کنترل و بازبینی وضعیت درب های کابین آسانسور کنترل موتور گیربکس
بازبینی و بررسی سیم بکسل ها بررسی وضعیت کابین
تست و بازبینی پاره شورت بررسی وضعیت تابلو فرمان آسانسور

طبق قانون آسانسور، مالکان ساختمان و یا مدیر ساختمان باید ماهیانه یک بار آسانسور را سرویس کنند. اگر آسانسور نیاز به تعمیر داشت، فوراً بقیه را هم در جریان قرار داده و نسبت به تعمیر آن اقدام کنند. طبق مقررات ملی آپارتمان‌ها، علاوه بر سرویس ماهیانه، تمامی اجزا و بخش‌های مختلف آسانسور هم باید یکبار به صورت سالیانه مورد بازرسی کامل قرار بگیرند.

اسانسور حمل بار

نکاتی که در خرید و نصب آسانسور باید به آن‌ها توجه شود

آسانسورهایی را انتخاب کنید که دارای سیستم برق اضطراری هستند؛ زیرا در صورت قطعی برق و سایر مشکلات، این آسانسورها از سیستم برق اضطراری استفاده می‌کنند و افرادی را که در اتاقک گیر افتاده‌اند، به طبقه اول می‌برند و در این طبقه متوقف می‌شوند و پس از باز شدن درها، خاموش می‌شوند.

توجه داشته باشید آسانسورهایی که دارای زنگ خطر و تلفن اضطراری هستند، انتخاب بهتری برای نصب هستند.
یکی از سیستم‌های مهمی که به حفظ سلامت آسانسور در طولانی مدت کمک می‌کند، سیستم هشدار وزن اضافه است. در صورتی که آسانسور ساختمان شما به این سیستم مجهز باشد، اگر وزن اضافه‌ای وارد آسانسور شود، زنگ هشدار به صدا در می‌آید و در این صورت افراد هم نمی‌توانند تخلف کنند.

آیا دوربین برای داخل اتاقک آسانسور لازم است؟

این مورد کاملاً سلیقه‌ای است اما بهتر است اتاقک آسانسور مجهز به این سیستم باشد https://list-autobar.ir/andisheh  زیرا کنترل بسیاری از موارد راحت‌‌تر می‌شود. به وسیله این دوربین‌ها می‌توانید اعمال غیر مجازی همچون حمل بار غیرمجاز، تحمیل وزن اضافه و … را کنترل کنید و سرایدار و نگهبان می‌توانند طبق قوانین مربوط به آسانسور موارد را تذکر و گزارش دهند.

آسانسور‌ها هر چند وقت باید بازرسی شوند؟

آسانسورها بخشی حساس از ساختمان هستند و در صورت بی‌توجهی به مشکلات و هشدارهای سیستم آسانسور، ممکن است خطرات جدی را برای ساکنین ساختمان ایجاد کنند. به همین علت بررسی دائمی وضعیت آسانسورها در آپارتمان‌ها مسئله‌‌ای ضروری است و توجه به امنیت آن بسیار مهم است. بررسی وضعیت این بخش از ساختمان‌ها باید به صورت دوره‌ای و منظم انجام شود.

مسئله نگهداری و جلوگیری از آسیب‌های این بخش از ساختمان آن قدر مهم است که در مقررات ملی ساختمان‌ها بخشی برای نگهداری و مراقبت از آسانسورها وجود دارد. در این قانون آمده است که مالکان ساختمان و نماینده قانونی آن‌ها که می‌تواند مدیر ساختمان باشد، وظیفه دارند ماهی یک بار، همه قطعات مربوط به آسانسور را بررسی کنند.

اگر بخشی از آسانسور نیاز به تعمیر یا تعویض داشت، در اسرع وقت اقدام به تعمیر و یا تعویض کنند و خبر اختلال در آسانسور را به صورت عمومی به سایر ساکنان اعلام کنند تا کسی از آسانسور در این موقعیت استفاده نکند.

همان گونه که توضیح داده شد، آسانسورها باربری صباشهر شهریار دستگاه‌هایی حساس هستند و با وجود حساسیت و خطراتی که می‌توانند در صورت عدم توجه به اختلالات ایجاد کنند، مدام در حرکت هستند و میزان استفاده از آنان بالاست. در نتیجه استهلاک بالایی نیز دارند.

در مقررات ملی آپارتمان‌ها در مورد قانون آسانسور ذکر شده است که هر سال باید آسانسورها کامل و با جزییات بررسی شوند. به این معنی که دستگاه خاموش شود و از بازرس و مهندس متخصص برای بررسی تمام و کمال آن استفاده کرد. برای بازرسی بهتر است قراردادی سالانه با شرکت‌های معتبر دارای تأییدیه صلاحیت از سازمان ملی استاندارد، استفاده کرد. در تمام مراحل نصب، تعمیر و بازرسی بهتر است یک مهندس متخصص حضور داشته باشد.

 

ادامه مطلب  راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش آلمان

حتما ببینید

اهمیت نصب سایبان استخری در تابستان

اهمیت نصب سایبان استخری در تابستان

استفاده از سایبان چهارفصل جهت محافظت کامل در تمام فصول سال تصور کنید که بتوانید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *