بلک فرایدی چیست؟

آیا می دانید بلک فرایدی چه روز مهمی است؟

بلک فرایدی چیست؟

هیاهوی سال نو میلادی، حس و حال متفاوتی را به وجود می‌آورد و اغلب با نزدیک شدن در تکاپوی ایجاد تغییرات و خرید هستیم. این حس و حال فقط در میان ما ایرانیان مرسوم نیست و در روزهای پایانی سال میلای بعد از عید شکرگزاری، در بیشتر کشورهای دنیا، فرصتی فوق‌العاده‌ موسوم به بلک فرایدی (Black Friday) برای خرید فراهم می‌شود.‌

آخرین جمعه‌ی ماه نوامبر در کشور آمریکا و بیشتر کشورهای جهان به عنوان بلک فرایدی یا Black Friday شناخته می‌شود. این روز فروشگاه‌های مختلف جهان به خاطر نزدیک شدن به کریسمس و شروع سال نو میلادی، اجناس خودشان را با تخفیف‌های ویژه‌ای عرضه می‌کنند.

بلک فرایدی

بلک فرایدی چه زمانی است؟

در پاسخ به این سوال که بلک فرایدی چه زمانی ست؛ باید گفت تاریخ حراج جمعه سیاه درست یک روز پس از تاریخ جشن شکرگزاری که در آخرین پنجشنبه‌ی ماه نوامبر برگزار می‌شود، آغاز خواهد شد. بنابراین تاریخ بلک فرایدی در هر سال با سال قبل متفاوت است.

در نتیجه تاریخ حراج جمعه سیاه ۲۰۲۳ در ایران و در تقویم سال ۱۴۰۲ برابر با جمعه ۳ آذر است.

ساعت شروع بلك فرايدي یا همان جمعه سیاه در بانی مد که به اسم بانی جمعه شناخته می شود از ۲۷ آذر شروع شده و تا ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.

بلک فرایدی از کجا آمد؟

حراج ویژه جمعه سیاه پدیده تقریباً جدیدی است. شاید بدانید که آمریکایی‌ها در ماه اکتبر یک تعطیلات ویژه به نام شکرگزاری یا همان thanksgiving را دارند، برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۲ و بعد از این روز شکرگزاری، فصل خریدهای کریسمس توسط برندهای آمریکایی معرفی شد و معمولاً این فصل خرید کریسمس همراه با تخفیف‌های ویژه پایان سال است. این سنت ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۸۰ حراجی بلک فرایدی black Friday در معنای فارسی جمعه سیاه برای خرید با بهترین قیمت توسط برخی از تجار پیشنهاد شد.

نام این حراجی هم از یک واقعه تجاری در قرن نوزدهم الهام گرفته شد، در ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ دو دلال با خرید عمده‌ی طلا، نوسان شدیدی در بازار ایجاد کردند و موجب سقوط سهام بازار و کاهش بیست درصدی قیمت‌ها شدند، حتی برخی از اجناس تا ۵۰% هم افت قیمت داشت و بازار با نزول ناگهانی مواجه شد. این مسئله که ضرر و زیان بسیاری به خرده‌فروش‌ها زد به جمعه سیاه معروف شد و در سال ۱۹۸۰ وقتی این حراجی ویژه ماه نوامبر پیشنهاد شد، نام جمعه سیاه را رویش گذاشتند.

ادامه مطلب  نکات مهم تعمیر کولر گازی

بلک فرایدی

بلک فرایدی در ایران

ایرانی‌ها نیز مانند مردم سایر کشورهای جهان به خریدهای با تخفیف و قیمت مناسب علاقه‌مند هستند. در نتیجه، فروشگاه‌ها و پلتفرم‌های ایرانی در راستای هماهنگی با آف بلک فرایدی نسبت به برگزاری حراجمعه اقدام می‌کنند.

در این روز خاص که به عنوان حراج جمعه سیاه نیز شناخته می‌شود، تمام پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های مطرح ایرانی تخفیف‌های قابل توجهی را روی محصولات و خدمات خودشان لحاظ می‌کنند. این تخفیف‌ها گاهی مواقع حتی از مرز ۵۰ درصد نیز رد می‌شود و شاهد شکستن قیمت‌ها خواهیم بود.

جالب است بدانید که بامیلو اولین شرکتی بود که این رویداد را در ایران اجرا کرد و از آن زمان تا به امروز، خرید بلک فرایدی به عنوان یک رویداد پرفروش و خاص برای خریداران و فروشندگان شناخته می‌شود.

در این روز خیلی از برند ها و فروشگاه های آنلاین از قبیل فروشگاه دیجیکالا فروش محصولات دیجیتالی، آرایشی، همچنین فروشگاه دوراونتاش فروش محصولات حصیری ، کیف گلیمی و … به استقبال بلک فرایدی می روند. همچنین در این روز فروشگاه های حضوری مانند بوتیک های لباس، خرید صنایع دستی ، کتاب فروشی ها، محصولات خانگی و … با نصب تابلوهای قرمز رنگ بلک فرایدی و شکسته شدن قیمت ها مواجه می شوید.

همچنین بعضی عمده فروشان از قبیل فروش عمده وسایل تولد، فروش عمده صنایع دستی ، فروش عمده لباس و … در این جمعه با شکوه تخفیفات چشمگیری را برای مغازه داران در نظر میگیرند تا آن ها نیز از سود بالای فروش در این روز بهرمند شوند.

بلک فرایدی

بلک فرایدی روزی سودمند برای همه

کالاهای با تخفیف ویژه در واقع یکی از عوامل اصلی در حراج جمعه بوده و افراد زیادی را به خود جلب می‌کنند. این کالاها عموماً از محصولات بسیار جذاب بازار نظیر گوشی‌های پرچم‌دار، تلویزیون‌های بزرگ، آخرین نسل دوربین‌ها یا آخرین و گران‌قیمت‌ترین لباس‌ها هستند که با تخفیفی باورنکردنی حتی تا ۷۰ درصد زیر قیمت اصلی خود عرضه می‌شوند. طبیعی است که فروشنده برخی از این کالاها را با ضرر عرضه می‌کند و فروش انبوه آن‌ها کار غیرعقلانی است. به همین دلیل تعداد کالاهای با تخفیف ویژه (Doorbuster) محدود بوده و عموماً در همان ثانیه‌های اول شروع حراج به پایان می‌رسند. اکثر فروشگاه‌های معتبر محصولات کوچکی که قیمت پایینی دارند و قیمت تمام شده آن‌ها در زمان حراج خیلی کم می‌شود را عرضه نمی‌کنند.

ادامه مطلب  چگونه برند گل فروشی خود را ثبت کنیم؟

فلسفه بلک فرایدی چیست؟

اگر آن‌قدر عاشق خرید هستید که فلسفه چنین حراجی اصلاً برایتان مهم نیست و فقط دوست دارید بدانید چگونه لباس دلخواهتان را ارزان‌تر بخرید، این بخش را رد کنید و سراغ بخش‌های بعد بروید؛ اما اگر مثل من دنبال منطق هر چیزی هستید، همین‌جا بمانید.

اولین‌بار در اواخر قرن نوزدهم میلادی از اصطلاح بلک فرایدی استفاده شد، زمانی که بازار طلای آمریکا در انحصار تنها ۲ دلال بود و دولت آمریکا برای شکستن این انحصار، طلای زیادی را وارد بازار کرد. این سیاست باعث شد تا قیمت طلا در بازار تا ۱۸ درصد کاهش پیدا کند و زندگی بسیاری از افراد (از جمله شوهرخواهر خود رئیس‌جمهور آمریکا) نابود شود.

بعد از آن زمان بارها معنی و فلسفه این اصطلاح تغییر کرد و در حال حاضر به‌ روز بعد از «جشن شکرگزاری» یا آخرین جمعه ماه نوامبر، جمعه سیاه یا بلک فرایدی می‌گویند. البته در حال حاضر بلک فرایدی تنها محدود به یک روز نیست و معمولاً شامل یک بازه زمانی می‌شود. آخرین جمعه ماه نوامبر در اصل آغاز فصل خریدهای کریسمس است که فروشگاه‌های مختلف محصولات خود را با هدف افزایش فروش حراج می‌کنند.

در دهه پنجاه میلادی تعداد افرادی که روز بعد از جشن شکرگزاری (آخرین پنج‌شنبه ماه نوامبر) با محل کار خود تماس می‌گرفتند و اعلام می‌کردند به دلیل بیماری سر کار حاضر نمی‌شوند افزایش پیدا کرد. هدف این افراد داشتن تعطیلی ۴ روزه با احتساب شنبه و یکشنبه بود. به دلیل شیوع این دروغ، دولت آمریکا به جمعه بعد از شکرگزاری جمعه سیاه می‌گفت.

در حال حاضر بسیاری معتقدند که علت نام‌گذاری جمعه سیاه این است که حسابدارها در قدیم اعداد مربوط به سود را با جوهر مشکی و اعداد مربوط به ضرر را با جوهر قرمز می‌نوشتند. ازآنجایی‌که بعد از شکرگزاری هجوم مردم برای خرید کریسمس آغاز می‌شود، اکثر فروشگاه‌ها وارد فصل سوددهی یا جمعه سیاه می‌شوند.

شش توصیه برتر برای بلک فرایدی ۲۰۲۳

لیست تهیه کنید

با یک برنامه عملی واضح وارد جمعه سیاه شوید، برخی از نظرات را مدنظر قرار دهید و لیستی از چیزهایی که واقعاً می خواهید بخرید تهیه کنید.

ادامه مطلب  طراحی کارت ویزیت

حواستان به برندهای عجیب و غریب باشد

به نظر می رسد که برخی برندها فقط در این رویداد سر و کله شان پیدا می شود، اما وقتی که سر و صداها خوابید مثل موش به خواب زمستانی می روند. اگر احیانا یک معامله چشم نواز از برندی را مشاهده کردید که آن را نمی شناسید، ارزشش را دارد که سریعاً به صورت آنلاین محصولات آنها بررسی کنید و نظرات در موردشان را بخوانید.

اگر چیزی پیدا نکردید – و اگر کارشناسان آنها را پوشش نداده اند – احتمالاً آن محصول ارزش پول شما را ندارد.

حساب های خود را از قبل در سایت ها ایجاد کنید

هنگامی که یک معامله واقعا خوب برای جمعه سیاه ظاهر می شود، خرده فروشان آنلاین ممکن است غرق مشتریان جدیدی شوند که سعی می کنند ثبت نام کنند تا قبل از تمام شدن محصولات تخفیف بگیرند و {مشخص است که ثبت نام در آن شرایط سخت می شود}.

زمانی که کمبود پلی استیشن ۵ بوجود آمد چنین اتفاقی رخ داد؛ تقاضا برای این کنسول به قدری زیاد بود که هر وقت محموله جدید این محصول می رسید و به فروش گذاشته می شد سایت کند می شد و حتی از کار می افتاد!

کافی است پیش از فرا رسیدن جمعه سیاه حسابتان را پیش خرده فروش های مورد علاقه تان ثبت کنید و بدین ترتیب وقتی معامله خوبی از راه می رسد در وقت با ارزش خود صرفه جویی کنید.

مراقب تخفیف های گمراه کننده باشید

قیمت تخفیف‌خورده را به‌عنوان قیمت واقعی تلقی کنید و مراقب تخفیف‌های بیش از ۵۰ درصدی روی این اجناس باشید .

محصولات پارسال هم بد نیستند! مثلا تلویزیون ها!

بهترین معاملات تلویزیون معمولاً برای مجموعه‌های سال‌های گذشته است. اکثر برندهای بزرگ سالانه خط تولید محصولات خود را به روز می کنند تا از رقبا جلوتر بمانند، اما پیشرفت ها آنقدر جزئی هستند که خرید همان مدل تلویزیون از سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ تفاوت چندانی در تماشای شما ایجاد نمی کند.

منتظر نمانید

جمعه سیاه ممکن است به طور رسمی در ۲۴ نوامبر آغاز شود، اما این امر باعث نشده است که بسیاری از خرده فروشان و برندها فروش خود را زودتر شروع نکنند. بسیاری از برندها در حال حاضر به پیشواز جمعه سیاه رفته اند.

حتما ببینید

درب ضد سرقت در تهران

درب ضد سرقت در تهران | خرید مستقیم از کارخانه صنایع چوب مهریز

اگر قصد خرید درب ضد سرقت در تهران را دارید و یا میخاهید استعلام قیمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *