دستور پخت 3 غذای معروف ارومیه

دستور پخت ۳ غذای معروف ارومیه

آشپزخانه ایرانی مملو از غذاهای خوشمزه و منحصربه‌فرد است که ارزش چشیدن دارند. هر گوشه‌ای از ایران غذاهای محلی مخصوص به خود را دارد. یکی از شهرهای ایران که غذاهای محلی و سنتی بی‌نظیر آن در همه‌جا طرفداران خاص خود را دارد، ارومیه است. حالا که بلیط ارومیه به تهران را خریده‌اید و از سفر ارومیه برمی‌گردید، حتما دوست دارید از این به ‌بعد برخی از این غذاهای خوشمزه را به منوی غذایی خود اضافه کنید. در ادامه دستور سه غذای معروف ارومیه را خواهید دید.

شورجه؛ غذای محلی و بسیار خوشمزه ارومیه

همانطور که گفتیم آشپزخانه ارومیه مملو از غذاهای سنتی خوشمزه است. اما یکی از مهم‌ترین غذاهای ارومیه که باید امتحان کنید و یاد بگیرید شورجه است. شورجه را می‌توانید، به‌عنوان پیش غذا یا یک وعده غذایی سبک در نظر بگیرید. با وجود اینکه این غذا سرشار از ویتامین است و طعم واقعا خوشمزه‌ای دارد اما طرز تهیه آن بسیار ساده است. مواد اولیه این غذا بسیار ساده بوده و در کل شورجه یک غذای اقتصادی محسوب می‌شود.

  • برای پخت شورجه شما به ماست، تخم مرغ، گوشت قیمه‌ای که پخته شده، آب گوشت، پیاز و کمی زعفران و نشاسته احتیاج دارید. حالا یک ظرف بردارید و مراحل را اینطور ادامه دهید:

  • ابتدا ماست را با تخم مرغ و زعفران مخلوط کنید.

  • در یک ظرف دیگر پیاز داغ درست کنید و با گوشت قیمه تفت دهید. سپس آب گوشت را اضافه کنید و اجازه دهید تا آب کاملا جمع شود.

  • مخلوط ماستی که درست کردید را کم‌کم به مایع گوشت اضافه کنید و هم بزنید تا کامل مخلوط شود.

  • در مرحله بعد نمک و فلفل را به مخلوطی که درست کردید اضافه کنید و آن را از روی شعله بردارید.

  • حالا نشاسته را در حدود ۵ قاشق غذاخوری ابتدا با آب مخلوط کرده و سپس به غذا اضافه کنید.

ادامه مطلب  از دل قهوه تا انگشتان شما: دوره آموزش باریستا

این غذا را می‌توانید با برنج یا نون نوش جان کنید. این غذای ساده اما بسیار لذیذ خیلی سریع آماده می‌شود و باید تا گرم است، میل شود.

خورش ارومیه؛ یک غذای محلی و رسمی بسیار خوشمزه

این خورش خوشمزه از آن غذاهایی است که مردم ارومیه در مجالس و میهمانی‌ها با برنج سرو می‌کنند. برای درست کردن خورش لوبیای ارومیه آماده‌اید؟

  • قبل از هرچیز لوبیاها را پاک کرده و بخیسانید. بهتر است لوبیاها را از شب قبل در ظرفی آب بریزید تا کاملا خیس بخورند. با این‌کار لوبیاها زودتر پخته می‌شوند و اگر معده حساسی دارید، خیس‌کردن لوبیا نفخ آن را می‌گیرد.

  • در یک ظرف دیگر پیازهای نگینی شده را در روغن تفت دهید و بعد از سبک‌شدن پیازها، گوشت را به آن اضافه کنید. این مخلوط را تفت دهید تا گوشت کمی سرخ شده و رنگ پیازها تغییر کند.

  • حالا ادویه لازم شامل نمک و فلفل و زردچوبه را به مخلوط گوشت اضافه کنید. بعد از این‌که عطر و رنگ ادویه آزاد شد، لوبیاها را از آب در آورده و به مخلوط اضافه کنید.

  • لوبیاها را تفت دهید و سپس مقداری آب به آن اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید تا پخته شود. تا این مخلوط حسابی پخته شود، شما بادمجان‌ها را آماده کنید.

  • ابتدا بادمجان‌هایی که پوست کنده‌اید را از وسط نصف کرده و در مخلوط آب و نمک بخوابانید تا تلخی آن گرفته شود. سپس آن‌ها را روی یک پارچه تمیز خشک کرده و در روغن سرخ کنید. بادمجون‌های طلایی را بردارید و روغن اضافی آن‌ها را بگیرید.

  • در یک ظرف دیگر رب گوجه فرنگی را تفت دهید تا بوی خامی آن کاملا گرفته شود؛ سپس زعفران و غوره‌ها را به رب اضافه کنید.

  • در این مرحله یک گوجه را به دونیم تقسیم کرده و به قابلمه خورش اضافه کنید. بعد از ده دقیقه خورش شما آماده شده است. حالا مخلوط رب و غوره را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. سپس خورش را در ظرف مورد علاقه بریزید. بادمجان‌ها را روی ظرف بچینید و بهتر است، سیب‌زمینی سرخ‌شده هم به خورشتان اضافه کنید.

ادامه مطلب  نشاسته ذرت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گوزلمه؛ غذای محبوب و ساده ارومیه‌ای‌ها

برای تهیه این غذای لذیذ به تخم مرغ، ماست چکیده، سیر کره یا روغن محلی نیاز دارید. البته این غذا با کمی تغییر در کشور ترکیه هم پخته می‌شود و بسیار محبوب و پرطرفدار است. گوزلمه یک وعده غذایی لذیذ، سبک و مغذی بوده که با نون سرو می‌شود. برای تهیه این غذای سنتی و اقتصادی ارومیه‌ای‌ها آماده‌اید؟

  • ابتدا ماست و آب را روی شعله بهم بزنید تا مخلوط کاملا یکدستی درست شود. این مخلوط را مرتب هم بزنید تا جوش بیاید و مراقب باشید که ماست ته نگیرد.

  • مراحل را با درست‌کردن یک نیمروی خوشمزه و نسبتا شل از تخم مرغ و کره محلی ادامه دهید. نیمرو را هم بزنید و به یاد داشته باشید که به نیمرو نمک اضافه کنید.

  • حالا نوبت سرو گوزلمه یا جوزلمه است. سیرها را پوست کنده و رنده کنید. مقداری از ماست را توی ظرف دلخواه ریخته و سیر رنده‌شده را روی آن بریزید. حالا نیمرو را روی این مخلوط قرار دهید و حالا وقت نوش‌جان‌کردن گوزلمه است.

محلی‌ها این غذا را با نان تلیت‌شده میل می‌کنند. اگر با بوی سیر غذا مشکل دارید، بهتر است سیرها را کمی تفت دهید تا بوی آن کم‌تر شود. فراموش نکنید که برای تهیه گوزلمه به ماست سفت چکیده نیاز دارید. این غذا را می‌توانید، هم به‌عنوان یک وعده غذایی کامل و هم یک میان‌وعده مغذی میل کنید.

ارزان‌ترین بلیط ارومیه تهران را از فلای تودی بخرید

برای خرید بلیط تهران از مبداء ارومیه با بهترین شرکت‌های هواپیمایی و ارزان‌ترین قیمت همین حالا وارد وب سایت فلای تودی شوید. ثبت نام کرده و تاریخ موردنظرتان را جست‌و‌جو کنید. شما می‌توانید با کمک فیلترهای موجود ارزان‌ترین بلیط‌ها برای تاریخ مورد نظرتان را بیابید. همچنین می‌توانید برای ارزان‌ترین بلیط‌ها از تقویم فلای تودی کمک بگیرید.

ادامه مطلب  راهنمای خرید استیک تام و جری و فیله مینیون آهو

همچنین در وب‌سایت فلای تودی می‌توانید از بلیط هواپیما لحظه آخری و چارتری هم کمک بگیرید. وب‌سایت فلای تودی به شما امکان مقایسه خدمات شرکت‌های هوایی و قیمت‌ها را می‌دهد. در این وب‌سایت امکان استرداد بلیط در صورت تغییر برنامه سفر، امکان رزرو هتل و خرید سایر خدمات سفر مانند ترانسفر را هم دارید. فلای تودی در هر سفر خاطره‌انگیز و بی‌نظیر با امکانات فوق‌العاده در کنار شماست. تا راحت برنامه‌ریزی کنید، با کیفیت سفر بروید و خاطرات فراموش‌نشدنی بسازید. پس چرا منتظر باشید؟ همین حالا به فلای تودی سر بزنید و سفر بعدیتان را از همین‌جا آغاز کنید.

حتما ببینید

طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه

طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه

اگر شما هم از دوستداران قهوه هستید، پیشنهاد می‌کنیم انواع نوشیدنی با قهوه را یاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *