با این 10 نشانه بفهمیم کودکمان نرمی استخوان دارد

با این ۱۰ نشانه بفهمیم کودکمان نرمی استخوان دارد

کودکان در سنین ۴ تا ۱۴ سال دارای استخوان بندی نرم و منعطفی هستند و درد یا مشکلات خفیف استخوان بسیار برای آن ها ایجاد می شود. در این میان برای گروهی دیگر شدت این نرمی بیشتر است و به اصطلاح به نرمی استخوان دچار هستند.

نرمی استخوان یا بیماری راشتیسم بیشتر در اثر کمبود ویتامین دی رخ می دهد، با این حال برخی از بیماری های دیگر یا عوامل ژنتیکی نیز در ایجاد آن موثر هستند. این بیماری بیشتر در کودکان ۶ تا ۳۶ ماهه دیده می شود اما ممکن است در سنین بالاتر نیز رخ دهد.

کودکانی که دارای رژیم گیاه خواری هستند، به میزان کافی شیر مصرف نمی کنند یا محصولات لبنی در رژیم غذایی آن ها قرار ندارد بیشتر از سایر کودکان در معرض این آسیب قرار دارند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص علل و علائم نرمی استخوان، چگونگی تشخیص و روش های درمان آن صحبت کنیم. بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

بیماری نرمی استخوان یا راشیتیسم

راشیتیسم یک بیماری است که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند. این بیماری معمولاً در کودکان رخ می دهد و ممکن است به دلایل ژنتیکی یا نقص تغذیه اتفاق بیفتد. مهم ترین علائم این بیماری شامل:

  • درد و تورم استخوان ها

  • خستگی و ضعف عضلانی

  • خم شدن استخوان های ستون فقرات (به طور مثال ابتلا به بیماری انحراف ستون فقرات

  • کمبود رشد و قد کوتاه

البته که برای تشخيص راشيتيسم باید نزد به کلینیک ارتوپدی کودکان مراجعه نمایید، و در زمان مراجعه پزشک با کمک سابقه پزشكي، بررسي علائم جسماني، انجام آزمايشات خون، بررسي سطح فيبروژن، كلسيوم و عکس برداری های مربوطه نوع و علت آسیب را شناسایی می کند.

در نتیجه معمولا قدم اول برای درمان داشتن تغذيه مناسب است که شامل مصرف منابع غذای با کلسیم و ویتامین D بالا می باشد.

لازم به ذکر است که هرگز نباید به صورت خودجوش دارو مصرف شود و حتما مهم است که این عارضه زیر نظر پزشک متخصص درمان شود.

علت نرمی استخوان در کودکان

نرمی استخوان یا راشیتیسم در کودکان ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از علل شایع عبارتند از:

ادامه مطلب  بررسی سازه های پرطرفدار مغازه داران، درب شیشه ای و سایبان برقی 

کمبود ویتامین دی: ویتامین D برای جذب کافی کلسیم و فسفر توسط استخوان ها ضروری است. کمبود ویتامین D معمولاً به دلیل ناکافی بودن آفتاب، مصرف ناکافی غذاهای حاوی ویتامین D، ژنتیک یا مشکلات جذب در روده ها رخ میدهد.

قرار نگرفتن زیر نور خورشید: همان طور که می دانید یکی از منابع عالی برای تامین ویتامین دی قرارگیری زیر خورشید می باشد. اما متاسفانه امروزه کودکان بیشتر وقت خود را در خانه سپری می کنند و نور خورشید به میزان کافی به آن ها نمی رسد. همین موضوع دلیلی بر کمبود ویتامین دی در کودکان است.

کمبود کلسیم: افرادی که به کمبود کلسیم دچار هستند در خطر بیشتری برای بیماری نرمی استخوان مثل کیفوز قرار دارند.

اضطراب: استرس و اضطراب مزمن در کودکان ممکن است باعث تغیرات در سطح هورمون های استروژن و تستوسترون شده و منجر به نقص جذب کلسیم و فسفات شود.

بعضی از بیماری ‌ها: بعضي از بيماري‌ ها وجود دارند که طی آن ها استخوان های کودک ضعیف می شود و به این طریق بیشتر از سایر کودکان در خطر ابتلا به این آسیب قرار می گیرند؛ این بیماری ها شامل: سلیاک، التهاب روده، بیماری های کلیوی

عوامل ژنتيك: اگر پدر مادر یا یکی از نزدیکان کودک به این بیماری دچار باشد، احتمال بروز این آسیب برای کودک بیشتر خواهد شد.

عادات غذایی ناسالم: کودکان زمانی که در سن رشد قرار دارند مهم است وعده هایی غذایی مصرف کنند که تمامی ویتامین ها در آن ها قرار دارد، اگر این ویتامین ها به خوبی جذب نشود روند شکل گیری و رشد استخوان به خوبی طی نشود و در نتیجه خطر احتمال بیماری راشتیسیم بیشتر می شود.

فعالیت زیاد: كودكانى كه فعاليت خيلى زيادى دارند و در کنار آن تعذیه مناسبی ندارند بیشتر انرژی بدن خود را میسوزانند و در نتیجه ویتامین های کافی از بدن آن ها خارج می شود.

علائم نرمی استخوان در کودکان

علائم نرمی استخوان در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد

کودک ممکن است از درد در منطقه استخوانی مورد نظر شکایت کند. این درد ممکن است به صورت مزمن یا تشدید شده باشد و با افزایش فعالیت بیشتر شود.

تورم

نرمی استخوان همچنین می‌تواند با تورم و ورم در منطقه آسیب دیده همراه باشد. این تورم معمولاً به صورت قابل لمس و قابل رویت است.

ادامه مطلب  قرص ویاس برای درمان بیش فعالی چیست؟

قفل شدن یا سفت شدن

در برخی از موارد، نرمی استخوان باعث قفل شدن یا سفت شدن حرکات استخوان مورد نظر می ‌شود. در این شرایط کودک ممکن است دچار دشواری در حرکت کرده و احساس سفت شدگی کند.

خستگی

کودکان با نرمی استخوان علاوه بر دردهای قابل تحمل، به طور عام دچار خستگی و ضعف عضلات هستند.

تغییر رفتار

بعضی از کودکان با نرمی استخوان تغییر رفتار نشان میدهند، از جمله عصبانيت يا كاهش فعاليت.

تاخیر در رشد

اگر کودک به راشیتیسم دچار باشد، استخوان های او نمی توانند به درستی رشد کنند و رشد کودک به نسبت هم سن و سالان خود کمتر خواهد بود.

شکستگی استخون ها

یکی دیگر از علائم بیماری نرمی استخوان مربوط به شکننده شدن استخوان ها می باشد. طی این بیماری استخوان ها قوای خود را از دست می دهند و در نتیجه در برابر هرگونه آسیب ضعیف می شوند. به طور مثال با یک زمین خوردن ساده ممکن است استخوان دست یا پای کودک بشکند.

گرفتگی عضلات

کودکانی که به راشیتیسم دچار هستند به صورت مکرر به گرفتگی عضلات دست یا پا دچار می شوند. دلیل این موضوع نیز ضعف عضلانی است. استخوان به درستی در جای خود قرار ندارند و در نتیجه با کوچک ترین اتفاق عضلات نیز درگیر می شوند.

تغییر شکل دندان

شاید عجیب باشد اما باید بگوییم یکی دیگر از علائم بیماری نرمی استخوان مربوط به از دست رفتن استحکام دندان ها می باشد. به طور مثال تاخیر در شکل گیری دندان ها، سوراخ شدن عاج دندان، آبسه، نقص در ساختمان دندان و موارد این چنین

تغییر شکل دست و پا

یکی دیگر از علائم بیماری نرمی استخوان مربوط به تغییر شکل غیر طبیعی در عضلات بدن می باشد، به طور مثال ممکن است شما متوجه هر یک از موارد زیر در کودک خود شوید:

  • خم شدن پاها یا زانوها

  • ضخیم شدن مچ دست یا مچ پا

  • بیرون‌زدگی استخوان جناغ

  • تغییر شکل استخوان لگن

  • ایجاد قوس غیرطبیعی در ستون فقرات

چگونه می توان از نرمی استخوان در کودکان پیشگیری کرد؟

بهترین کاری که در این موضوع می توانید انجام دهید این است که ویتامین دی بدن کودک به خوبی تامین شود؛ به این منظور کامل ترین منبع قرار گیری در معرض نور آفتاب می باشد.

ادامه مطلب  مدل های ست مبل و میز ناهار خوری سلطنتی

نگران آفتاب سوختگی یا سرطان پوست نباشید، حتی اگر کودک برای سی دقیقه در طول روز زیر نور آفتاب قرار بگیرد کافی است و در این مدت زمان قطعا هیچ مشکلی پیش نخواهد بود.

علاوه بر آن، به جهت جلوگیری از بیماری نرمی استخوان اطمینان پیدا کنید که کودک شما به خوبی تمامی مکمل های لازم را در وعده های غذایی دریافت می کند، در این میان ویتامین دی از اهمیت بیشتری برخوردار است که برای دریافت آن می توانید از غذاهای زیر استفاده کنید:

  • شیر

  • غلات

  • نان

  • غذاها و نوشیدنی‌های غنی شده با ویتامین D

در دوران بارداری، باید مکمل‌های ویتامین D را با مشورت دکتر مفصل یا داروساز مشورت کرد.

درمان نرمی استخوان کودک چگونه انجام می شود؟

اولین قدم که برای درمان این بیماری انجام می شود رساندن ویتامین دی، کلسیم یا فسفر کافی به بدن است. با انجام این کار بیشتر علائم مرتبط با این بیماری از بین می رود.

به این منظور پزشکان معمولا استفاده از مکمل های کلسیم و ویتامین دی را توصیه می کنند. دقت کنید که تمامی این مکمل ها باید با انجام آزمایش و زیر نظر پزشک متخصص مصرف شوند. زیرا همان طور که کمبود این ویتامین خطرناک است، مصرف بیش از حد آن عوارضی نیز به همراه دارد. در نهایت اگر ناهنجاری های استخوانی حاصل از این بیماری زیاد باشد ممکن است برای درمان جراحی لازم باشد.

تمامی این خدمات در کلینیک ارتوپدی فراز انجام می شود. برای آشنایی با خدمات کلینیک فراز در این زمینه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مهم ترین علائم بیماری نرمی استخوان آشنا کنیم و بررسی کردیم که علل این بیماری چیست و چگونه برای درمان اقدام می شود. در آخر دقت کنید اگر بیماری نرمی استخوان درمان نشود عوارض بسیاری به همراه خواهد داشت، برخی از این عوارض شامل تشنج، بد شکلی دندان ها، توقف رشد، قوس غیر طبیعی در ستون فقرات و … می باشد. بنابراین حتما حتی اگر کوچک ترین علائم را مشاهده کردید نسبت به مراجعه به پزشک و درمان اقدام کنید.

حتما ببینید

معاون اسبق اداره مالکیت معنوی از تجارب خود درباره‌ی ثبت برند می‌گوید

معاون اسبق اداره مالکیت معنوی از تجارب خود درباره‌ی ثبت برند می‌گوید

معاون اسبق اداره مالکیت معنوی از تجارب خود درباره‌ی ثبت برند می‌گوید   اگر شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *