نوار تیپ چیست؟

نوار تیپ چیست؟

نوار تیپ (Drip tape)نوار تیپ یکی از وسایل آبیاری قطره‌ای است که با استفاده از لوله‌های خاصی از جنس پلی‌اتیلن قطرات آب را در فاصله‌های معین و میزان مشخص به ریشه گیاهان می‌رسانند . نوار تیپ آبیاری عمدتاً از یک لوله پلیمری انعطاف‌پذیر با عرض ۱۲ تا ۳۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود که در بالا، کنار و یا زیر خاک در کنار گیاهان قرار می‌گیرد. در طول لوله تیپ، دریپرها یا سوراخ‌هایی در فواصل ۱۰، ۲۰ و ۳۰ سانتی‌متری تعبیه شده است که قطرات آب را با فشار کم به بیرون می‌ریزند..

با کمک نوار تیپ، آب به‌ صورت یکنواخت و بدون هدررفت به گیاهان می‌رسد و از خشک‌ شدن آنها در فصول گرم و زیر تابش نور خورشید شدید جلوگیری می‌کند. استفاده از نوار تیپ آبیاری به کشاورزان کمک می‌کند تا میزان آب مصرفی را به حداقل برسانند و همچنین با آبیاری متمرکزتر رشد گیاهان را افزایش دهند.

روش تولید نوارهای تیپ و مواد تشکیل‌دهنده آن

نوارهای تیپ به شکل یک شلنگ پلاستیکی نرم و انعطاف‌پذیر با قطر نسبتاً کم و طول‌های ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متری ساخته می‌شوند. این نوارها درون دیواره‌های خود سوراخ‌های کوچکی دارند که قطرات آب از آنها جاری می‌شود.

وجه تمایز نوارهای تیپ دقیقاً از همین‌ جا آغاز می‌شود. به‌ طوری‌ که اگر نوار تیپ تنها دارای سوراخ‌هایی در فواصل معین باشد و در مسیر یک درز قرار بگیرد، نوار تیپ درزدار یا بغل دوخت نام می‌گیرد. در صورتی‌ که اگر به‌ جای روزنه از قطره‌چکان یا پلاک‌هایی استفاده شود، نوار تیپ پلاکدار می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از نوار تیپ آبیاری

مزایا:

  • صرفه‌جویی در مصرف آب
  • افزایش بهره‌وری در تولیدات کشاورزی
  • کاهش فشار آب و انرژی مصرفی
ادامه مطلب  قیمت کلمن پلاستیکی کوچک

معایب:

  • نیاز به نگهداری و تعمیرات منظم
  • هزینه ابتدایی بالا در راه‌اندازی سیستم
  • نحوه نصب و تنظیم نوار تیپ آبیاری

 مزیت استفاده از لوله و اتصالات پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن به دلیل کاربرد بسیار این محصول در صنایع مختلف و مزیت های بسیار آن در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته

لوله و اتصالات پلی اتیلن در برابر زلزله، پوسیدگی، اشعه UV 1-خورشید، خوردگی الکتریکی و ضربه بسیار مقاوم هستند

جمع شوندگی بهتری دارند. اصطلاح جمع شوندگی به معنی انقباض و انبساط در طی فصول به کار می رود.۲-

۳-لوله و اتصالات پلی اتیلن بسیار سبک هستند در نتیجه حمل و نقل آن ها آسان تر است

۴-اتصالات پلی اتیلن محکم و بدون نشتی هستند

اجزای تشکیل دهنده اتصالات پلی اتیلن

اتصالات پلی اتیلن از سه راهی، زانو، فلنج و غیره ساخته شده است. روش تولید آن ها به صورت تزریق یا استفاده از ورق پلی اتیلن ضخیم برش خورده یا تراشکاری شده است.

روش های نصب لوله پلی اتیلن

لوله  پلی اتیلن را می توان به روش های مختلف نصب کرد و از مزایای آن بهره ببرید. دو روش اصلی نصب لوله های پلی اتیلن عبارتند از

جوشکاری با حرارت : جوشکاری با حرارت روشی است که در آن دو سر لوله پلی اتیلن با استفاده از حرارت ذوب می شوند و سپس به یکدیگر متصل می شوند و جوش می خورند. این روش، اتصالی محکم و بادوام ایجاد می کند که می تواند در برابر فشار و دمای بالا مقاومت کافی را داشته باشد.

ادامه مطلب  صادرات ترشی قیسی + طبع زردآلو

مراحل جوشکاری با حرارت لوله های پلی اتیلن :

  • لوله ها را از نظر آسیب فیزیکی بررسی کرده.
  • سپس لوله ها را به طور صحیح تراز کنید.
  • انتهای لوله ها را با استفاده از دستگاه جوشکاری ذوب کرده.
  • لوله ها را به یکدیگر متصل کنید.
  • محل اتصال دو لوله را بررسی کرده تا از عدم وجود نشتی اطمینان حاصل کنید.

اتصالات مکانیکی : اتصالات مکانیکی روشی می باشد که در آن دو سر لوله پلی اتیلن را با استفاده از اتصالات مکانیکی و اتصالات پلی اتیلنی به یکدیگر متصل می کنند. این روش اتصال سریع و آسان است، اما ممکن است به اندازه جوشکاری با حرارت محکم نباشد.

 استخر پلیمری چیست؟

ورق پلاستیکی استخر در حقیقت به نوعی از ورق‌های استخر کشاورزی گفته می‌شود که از جنس پلی اتیلن به وجود آمده است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت استخر با پوشش پلی اتیلن، نوعی از استخرها هستند که با استفاده از دیوارهای پلاستیکی از جنس پلیمر ایجاد و طراحی شده‌اند.

استخر پلیمری، نوعی محوطه محافظت شده برای ذخیره آب است که با دیواره های پلاستیکی از جنس پلیمر ساخته شده و در حوزه هایی مانند کشاورزی، پرورش ماهی و… کاربرد دارد.

موارد کاربرد استخرهای پلیمری

در ساخت استخرهای پلیمری، از انواع ورق های پلیمر در جنس های مختلف استفاده می شود. یکی از انواع رایج این ورق ها، عایق ژئوممبران است که محبوبیت بیشتری در این حوزه دارد.رولهای ژئوممبران، به راحتی و پس از حداکثر دو روز، قابل اجرا و بهره برداری در محوطه استخر هستند که همین امر موجب می گردد 

ادامه مطلب  کلاس زبان خصوصی بهتر است یا عمومی؟

کشاورزی

پرورش آبزیان

حوضچه های تبخیر در نیروگاه ها

حوضچه های تصفیه آب

ایزوله کردن منابع آب زیرزمینی

زیباسازی استخرهای شنا

ارائه انواع تجهیزات و لوازم مورد استفاده در آبیاری زمین های زراعی یکی از خدماتی است که یامور تجهیز در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. در صورتی که قصد تهیه نوار تیپ آبیاری، استخر پلیمری کشاورزی و دیگر تجهیزات آبیاری یا ذخیره سازی آب را دارید می توانید از طریق تماس با ما نسبت به سفارش و خرید این تجهیزات اقدام کنید.

 

تبریز آزادگان شرقی سراب خیابان مطهری شمالی جنب جهاد کشاورزی پلاک ۴۸۲

۰۴۱۴۳۲۱۲۱۳۸ -۰۹۱۴۴۳۱۳۷۰۰

yagmurgsco@gmil.com.

حتما ببینید

پذیرش و چاپ مقاله

پذیرش و چاپ مقاله

مدت زمان پذیرش و چاپ مقاله در نشریات معتبر به طور کامل به زمان داوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *