معرفی انواع مبدل های حرارتی + راهنمای خرید

معرفی انواع مبدل های حرارتی + راهنمای خرید

مبدل های حرارتی تجهیزاتی هستند که با استفاده از آن ها دو سیال به یکدیگر حرارت می دهند. این دو سیال ممکن است یک گاز و یا یک مایع باشند و یا دو مایع. مبدل های حرارتی در ساختار بسیار شبیه به کویل های منبع کویل دار هستند. مبدل های حرارتی کاربرد های بسیار زیادی دارند. مثلا از مبدل های حرارتی برای گرم کردن آب جکوزی ها استفاده می شود. و یا اینکه بسیاری از تجهیزات صنعتی حرارت مورد نیاز خودشان را با استفاده از مبدل های حرارتی تامین می کنند. مبدل حرارتی انواع و اقسام مختلفی دارد. از بین این انواع و اقسام گوناگون مبدل هایی به نام مبدل های صفحه ای و مبدل های پوسته لوله کاربرد ها بیشتری در صنایع دارند. در این مقاله به توضیح و تشریح مبدل های پوسته لوله می پردازیم. اگر نیاز به راهنمایی برای خرید مخزن تحت فشار داشتید به این صفحه مراجعه کنید.

هندسه ی مبدل های پوسته لوله

مبدل های پوسته لوله از لوله های بسیار نازکی تشکیل شده اند که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند به صورت یک دسته درآمده اند.مقداری نی نوشابه را در نظر بگیرید. دسته ای از این نی های نوشابه ها در داخل یک کش بیندازید. شبکه های کندویی شکل از لوله ها درست می شود. اکنون تصور کنید که به جای نی های نوشابه لوله هایی از جنس مس داشته باشیم.مبدل های پوسته لوله دارای شبکه ای از لوله های مسی هستند که مانند این نی های دسته بندی در درون دستگاه قرار دارند و به همین ترتیب باعث گرم شدن سیال درون خود می شوند.سیال در درون این لوله های نازک مسی قرار دارد و بخار آب با شدت به بدنه ی این لوله ها اصابت می کند و به همین ترتیب سیال درون این لوله ها گرم می شود.حرارت سیال داخل این لوله ها تغییر پیدا می کند و به این وسیله گرم می شود.با جریان بخار آب در بین لوله هایی که در کنار هم قرار دارند سیال درون این لوله ها گرم شده و تغییر حرارت می دهد.به همین دلیل است که این مبدل های حرارتی را مبدل های حرارتی پوسته لوله می نامند.بخار آب به پوسته ی این تجهیزات برخورد می کند و سیال درون این تجهیزات گرم می شود.پوسته لوله نامی است که بر اساس اجزای مبدل های پوسته لوله بر روی آنها گذاشته شده است.

ادامه مطلب  با این تکنیک ها سرمایه ام را چند برابر کردم

دیگر مبدل های حرارتی

از دیگر مبدل های حرارتی می توان به مبدل های صفحه ای اشاره کرد.عملکرد مبدل های صفحه ای هم متفاوت از مبدل های پوسته لوله نیست.مبدل های صفحه ای هم نیز باعث انتقال حرارت در بین دو سیال می شوند. در کل مبدل های حرارتی دستگاه هایی هستند که برای گرمایش انواع و اقسام سیالات استفاده می شوند.آب گرم کن های خانه های مسکونی هم به نوعی مبدل های حرارتی هستند.به غیر از آبگرمکن ها هر وسیله ای که باعث گرم شدن سیال دیگری بشود به نوعی مبدل حرارتی به حساب می آید.

نگاه ساده به مبدل های حرارتی

در نظر بگیرید که یک کتری آب را بر روی شعله ی گاز می گذارید. در این حالت یک مبل حرارتی درست کرده اید. حتی اگر یک استکان را بر روی شعله ی یک شمع قرار دهید میتوانید بگویید که مبدل حرارتی ساخته اید.

شباهت مبدل های حرارتی با کویل در مخزن کویل دار

مبدل های حرارتی دارای ساختاری بسیار شبیه به کویل ها در مخزن کویلدار هستند. همانطور که گفته شد مبدل های حرارتی دارای لوله هایی از جنس مس هستند که سیال را از خود عبور می دهند. در هنگام عبور سیال از این لوله ها انتقال حرارت صورت می پذیرد. و حرارت به سیال درون این لوله ها انتقال پیدا می کند.به همین ترتیب مبدل های حرارتی باعث انتقال حرارت می شوند.کویل ها در مخزن کویل دار هم نیز چنین مکانیزمی دارند.کویل ها در مخزن کویل دار دارای لوله هایی هستند که سیال از درون مخزن به داخل این لوله های منتقل می شود. سپس بعد از عبور آب سرد مخزن از کویل، این آب سرد گرم می شود.پس کویل ها در مخازن کویل دار شباهت زیادی به مبدل های حرارتی دارند. برای درک ساختار کویل ها نیاز به مطالعه و یا بررسی زیادی نیست. می توانید ساختار مخزن کویل دار و یا مبدل های حرارتی را به راحتی درک کنید.ساختار مبدل ها و مخزن کویل دار از پیچیدگی زیادی برخوردار نیست.به همین ترتیب ما تا حدودی ساختار این ابزار های صنعتی را تشریح کردیم.

ادامه مطلب  میلیاردر شدن یک جادو نیست بلکه یک کار ساده است

این مبدل ها را از کجا بخریم؟

در بین تمام مجموعه هایی که تجهیزات صنعتی گرمایشی و یا مخزن های گوناگون را ارائه می دهد، ایران مخزن بهترین مخزن کویل دار و بهترین مبدل های حرارتی پوسته لوله را به شما ارائه می دهد.می توانید با خیالی آسوده برای خرید و یا مشاوره با متخصصان و کارشناسان ایران مخزن در ارتباط باشید.

حتما ببینید

تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور

تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور

در دنیای امروز، با افزایش استفاده از خودروها، نیاز به خدمات پس از فروش و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *