آیا می توان با قطار به جمکران سفر‌ کرد؟

آیا می توان با قطار به جمکران سفر‌ کرد؟

یکی از مهم‌ترین مقاصد زیارتی که افراد زیادی از سراسر ایران به آن سفر می‌کنند، جمکران است. جمکران در گذشته روستایی مستقل بود اما امروزه یکی از مناطق شهر قم محسوب می‌شود. یکی از راه‌های محبوب برای رفتن به این منطقه، تهیه بلیط قطار جمکران و سفر از طریق خطوط راه آهن است؛ اگر شما هم می‌خواهید سفری زیارتی به جمکران داشته باشید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اهمیت جمکران به عنوان یک مقصد زیارتی

دلیل اصلی این که جمکران به عنوان یکی از مقاصد مهم زیارتی شناخته می‌شود، مسجد آن است‌. مسجد جمکران قدمتی ۱۰۰۰ ساله دارد و نام اصلی آن، مسجد حجت بن الحسن است؛ اما به‌خاطر قرار گیری در منطقه جمکران، امروزه این مسجد نیز به همین نام شناخته می‌شود.

بسیاری از علمای شیعه بر این باور هستند که مسجد جمکران، به دستور امام مهدی (عج) ساخته شده و سندیت‌های فراوانی نیز برای این موضوع وجود دارند؛ به همین دلیل، مسجد جمکران به‌عنوان یکی از مناطق مقدس شیعیان محسوب شده و زیارتگاه بسیاری از ایشان است.

ایستگاه قطار جمکران

با وجود این که شهر قم نیز دارای ایستگاه قطار بوده‌ و فاصله چندانی بین قم و جمکران وجود ندارد، به‌خاطر رفت‌وآمد زیاد مسجد جمکران، یک ایستگاه قطار نیز در نزدیکی آن در نظر گرفته شده است. این ایستگاه تا مسجد جمکران حدود ۳ کیلومتر فاصله داشته و طی کردن این مسیر تقریبا ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید؛ البته وسایل نقلیه فراوانی نیز برای زائران تدارک دیده شده‌اند و نیازی به نگرانی نیست.

وسعت ایستگاه قطار جمکران ۸ کیلومتر مربع بوده و ایستگاهی حومه‌ای محسوب می‌شود. ایستگاه‌های حومه‌ای، ایستگاه‌هایی هستند که فقط به شهرهای نزدیک متصل بوده و نمی‌توانید از شهرهای دورتر بلیط مستقیمی برای آن‌ها خریداری نمایید. البته در آینده با اجرا و بهره‌برداری از پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، ایستگاه جمکران نیز از رونق بالایی برخوردار خواهد شد.

ادامه مطلب  کانون وکلا بهتر است یا مرکز وکلا؛ از نگاه بهترین وکیل پایه یک دادگستری

مسیرهای راه آهن جمکران

ایستگاه راه آهن جمکران فقط به تهران متصل بوده و می‌توانید بلیط خود را به مبدا یا مقصد هر کدام از این شهرها تهیه کنید. جمکران و تهران حدود ۱۶۲ کیلومتر فاصله دارند و طی کردن این فاصله، تقریبا ۲ ساعت طول خواهد کشید. خوشبختانه قطارهایی که در این مسیر فعالیت می‌کنند، دارای تاخیر نیستند و دچار معطلی نخواهید شد. همچنین هیچ ایستگاه دیگری در این مسیر قرار نداشته و تنها ایستگاه‌هایی که قطار در آن‌ها توقف می‌کند، ایستگاه‌های مبدا و مقصد هستند.

قطارهای جمکران

با توجه به این که جمکران و تهران فاصله چندانی ندارند و مسافران مدت زمان کوتاهی را در مسیر هستند، معمولا قطارهای کوپه‌ای در این خط رفت‌وآمد نکرده و از قطارهای اتوبوسی استفاده می‌شود. با این که خدمات قطارهای اتوبوسی به اندازه قطارهای کوپه‌ای نیست، اما از امکانات رفاهی خوبی مانند تهویه مطبوع، سیستم سرمایشی گرمایشی و امنیت بالایی برخوردار هستند و مسافران، سفر راحتی را در پیش خواهند داشت.

قطار اتوبوسی که امروزه در خط جمکران در حال تردد است، مدل ارم ریل باس بوده که سریع‌ترین قطار اتوبوسی کشور محسوب می‌شود. این قطار می‌تواند به سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر رسیده و خود کششی بودن آن، سبب می‌شود تا مشکلات کمتری در مسیر برای این قطار ایجاد شوند؛ قطارهای خود کششی، قطارهایی هستند که برای حرکت نیازی به اتصال به خطوط برق نداشته و می‌توانند به‌صورت مستقل و با استفاده از موتور خود، روی ریل‌ها رفت‌وآمد کنند.

قیمت بلیط‌های قطار جمکران

برخلاف باقی بلیط‌های قطار، بلیط قطار جمکران علاوه بر قیمت بسیار کمی که دارد، نوسانات خاصی نیز نداشته و از عواملی مانند میزان عرضه و تقاضا، میزان خدمات و…، تاثیر نمی‌پذیرد. این موضوع دو دلیل اصلی دارد:

ادامه مطلب  توضیحاتی مفصل راجب دستگاه های بدنسازی

فاصله کم

همان‌طور که قبل‌تر نیز گفته شد، ایستگاه قطار جمکران، ایستگاهی حومه‌ای محسوب می‌شود و فقط به شهرهایی متصل است که فاصله چندانی با آن ندارند؛ به همین دلیل، طبیعی است که بلیط آن نیز از قیمت پایینی برخوردار باشد.

استفاده از قطارهای اتوبوسی

قطارهای اتوبوسی، در دسته قطارهای سه‌ستاره قرار می‌گیرند و به همین دلیل، بلیط آن‌ها نسبت به باقی انواع قطارها بسیار ارزان‌تر است.

روزها و ساعات حرکت قطار جمکران

یکی از موضوعاتی که شاید در ذهن شما سوال ایجاد کرده باشد، روزها و ساعات حرکت قطار جمکران است. در واقع به‌خاطر امکان تغییر برنامه‌ها، پیشنهاد می‌کنیم تا برای کسب اطلاعات دقیق، به وب‌سایت فلای‌تودی مراجعه کنید. برای مثال، در زادروز امام زمان (عج)، به دلیل زیاد بودن مسافرانی که قصد رفتن به جمکران را دارند، امکان دارد که برنامه تغییر کرده و رفت‌وآمد بیشتری صورت پذیرد.

قوانین استرداد بلیط قطار جمکران

گاهی اوقات ممکن است برنامه سفرتان تغییر کرده و مجبور باشید که بلیط‌ خود را کنسل کنید. در این مواقع، بسته به این که چه زمانی برای کنسل کردن اقدام کرده باشید، میزان مشخصی از هزینه بلیط به حساب شما بازگردانده خواهد شد. قوانین استرداد به‌نحو زیر هستند:

  • اگر تا پیش از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از حرکت بلیط خود را کنسل کنید، فقط ۱۰ درصد جریمه می‌شوید و ۹۰ درصد هزینه بازگردانده خواهد شد.

  • اگر از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از حرکت تا ۳ ساعت قبل از حرکت بلیط خود را کنسل کنید، ۳۰ درصد جریمه می‌شوید و ۷۰ درصد مبلغ عودت داده خواهد شد.

  • اگر از ۳ ساعت قبل از حرکت تا لحظه حرکت بلیط خود را کنسل کنید، ۵۰ درصد جریمه می‌شوید و فقط نیمی از مبلغ به شما پس داده خواهد شد.

  • اگر حرکت قطار شروع شده باشد، هیچ‌ مبلغی بازگردانده نمی‌شود.

ادامه مطلب  اولین تجربه ثروتمندی را با محصولات نساجی به دست آورید

البته با توجه به این که بلیط‌های جمکران هزینه چندانی ندارند، بسیاری از افراد بلیط‌ خود را کنسل نمی‌کنند؛ اما گاهی اوقات ممکن است سفر به‌صورت گروهی بوده و مجموع مبلغ بلیط‌ها، میزان زیادی باشد.

نحوه خرید بلیط قطار برای جمکران

امروزه بسیاری از خدمات از جمله خرید بلیط، به‌صورت آنلاین ارائه می‌شوند ‌و وب‌سایت‌های زیادی در این زمینه مشغول فعالیت هستند. یکی از بهترین آژانس‌های مسافرتی آنلاین که با طراحی ساده و فراهم کردن سرعت بالا توانسته تا کاربران زیادی را به خود جذب کند، فلای تودی است؛ نه‌تنها بلیط قطار جمکران، بلکه بلیط تمامی خطوط ریلی کشور را می‌توانید از طریق این وب‌سایت خریداری کرده و سفری امن را شروع کنید.

فلای تودی علاوه بر امکان خرید بلیط قطار، قابلیت تهیه بلیط هواپیما، رزرو هتل، دریافت بیمه مسافرتی و… را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است و در واقع، برای داشتن سفری شیرین و لذت‌بخش، فقط به فلای تودی نیاز خواهید داشت.

حتما ببینید

تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور

تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور

در دنیای امروز، با افزایش استفاده از خودروها، نیاز به خدمات پس از فروش و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *