آنچه کودکانِ هزاره سوم به آن نیاز دارند

آنچه کودکانِ هزاره سوم به آن نیاز دارند

در عصر تکنولوژی و بازاریابیِ تهاجمی نسبت به بچه ها و والدین، گاهی حتی بسیاری از والدین هم تعجب می کنند که بچه ها دقیقا به چه چیزهایی نیاز دارند.

سال ها تحقیق در رشد کودک، هشت مورد ضروری را برای تبدیل شدن کودکان به بزرگسالان شاد و موفق شناسایی کرده است. جالب است بدانید برای این که کودکان را به بزرگسالانی موفق تبدیل کرد، اصلا نیازی به ابزار های تکنولوژی، بازی های ویدیویی یا لباس های برند و فانتزی نیست. در ادامه بیشتر در مورد این هشت پارامتر برایتان می گویم؛ همراه این مطلب بمانید.

امنیت، اولین اقتضای انسان در هر سن

کودکان باید با برآورده شدن نیاز های اولیه بقای خود، احساس امنیت کنند؛ داشتن یک سرپناه، خوراک، پوشاک، مراقبت های بهداشتی و پزشکی و محافظت در برابر آسیب های درونی و بیرونی شامل تامین امنیت در سنین کودکی می شود.

ثبات و حفظ ارزش های ثابت در جامعه

احساس ثبات از خانواده و اجتماع می آید. در حالت ایده آل، یک خانواده در یک خاندان پایدار با هم باقی می ماند، اما زمانی که این امکان وجود ندارد، یعنی کودک در چارچوب خانواده برای رشد قرار نمی گیرد، مشخص نیست که زندگی او تا چه حد مختل می شود. کودکان و خانواده ها باید بخشی از یک واحد بزرگتر باشند تا به آن ها احساس تعلق، سنت و تداوم فرهنگی بدهد.

ثبات در زاویه ای دیگر به وجوه تربیتی و فرهنگی جامعه برمی گردد؛ والدین باید تربیت خود را هماهنگ کنند و مطمئن شوند که ارزش های مهم ثابت می مانند.

تحصیلات و آموزش، عضو لاینفک مسیر رشد کودک

از سلامت مسیر و سیستم آموزشی که فرزند یا کودکان جامعه قرار است آن را طی کنند، مطمئن شوید. این مسیر می تواند شامل مدرسه و چارچوب های آموزش علمی، و آموزش های خارج از مدرسه و درس های زندگی باشید.

ادامه مطلب  نکات مهم برای انتخاب اسباب بازی از سیسمونی نوزاد نی نی بندر که باید بدانید!

سعی کنید تکیه گاه فرزندتان برای درس های زندگی باشید. در دنیای امروز که کودکان در خارج از مدرسه با دنیای بزرگی از شبکه های اجتماعی مواجه هستند و ممکن است بسیاری از مفاهیم را جلوتر از خانواده و مراقبان در آنجا، به اشتباه یا درست، آموزش ببینند؛ همگام بودن والدین با فضای مجازی و کنترل دسترسی کودکان به آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

واقعیت این است که محروم کردن در این امر توصیه نمی شود، بلکه کنترل دسترسی و آموزش استفاده از آن پسندیده است. قبل از آن که کودک یا فرزند شما به کاوش درمورد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بپردازد، خودتان با چارچوب‌گذاری درست، به معرفی و آموزش استفاده های درست از آن بپردازید. با این کار یک اعتمادسازی دوطرفه میان خود و فرزندتان ایجاد می کنید که پیرو آن کودک می تواند با احساس آرامش و امنیت، از پدیده هایی که در این فضا با آن مواجه می شود با شما سخن بگوید و شما درباره آن ها به او توضیح دهید؛ بدون این که از سرزنش شدن یا محدود و مسدود شدن دسترسی خود ترس و واهمه داشته باشد.

حمایت عاطفی، نیازی که تا بزرگسالی ادامه دارد

گفتار و رفتار والدین باید مشوق اعتماد، احترام، عزت نفس و در نهایت استقلال کودکان باشد. برای آموزش این ارزش ها به کودکان می توانید از راه حل های مختلفی استفاده کنید. قصه خواندن یا نمایش ها آموزشی کودکان، به خصوص قصه هایی که سعی در آموزش به آن ها دارند، یکی از راه حل های موثر برای انتقال این ارزش ها به کودکان است.

ادامه مطلب  نکات مهم برای انتخاب اسباب بازی از سیسمونی نوزاد نی نی بندر که باید بدانید!

عشق، عشق و عشق

گفتن و نشان دادن عشق به فرزندانتان می تواند تقریبا بر تمامی اشتباهات محتمل در مسیر تربیت، غلبه کند. حتی زمانی که فرزندتان از شما نافرمانی می کند، عصبانی می شود و پرخاشگری می کند، ناامید می شود و یا سرکشی می کند، با عشق به او نشان دهید که چقدر او را دوست دارید و همیشه هم دوست خواهید داشت.

کودکان موجوداتی مهربان با درک مهربانی بالا هستند؛ با خواندن یک قصه کودکانه جدید، می توانید عشقی بینهایت قبل از خواب به آن ها هدیه دهید.

الگوی مثبت فرزندتان باشید

والدین، اولین و مهم ترین الگوهای فرزندان هستند. ارزش های تلقین کنید و به کودکان همدلی را بیاموزید. سعی کنید ارزش های مثبت و مفید را به کودکان منتقل کنید تا زیبایی در جامعه تداوم پیدا کند. ایجاد الگوهای ارزشی و رفتاری درست و مثبت برای ودکان می تواند در راستای آموزش به آن ها قرار گیرد.

کودکان از آموزش های غیر مستقیم بیشتر از امر و نهی و آموزش های مستقیم، استقبال می کنند. مثلا می توانید طریقه استفاده از شبکه های اجتماعی، معایب و مزایای آن را در قالب یک داستان کودکانه برای کودک خود تعریف کنید. یا از نمایش های کودکانه برای آموزش رد شدن از خیابان و رفتار در محیط های اجتماعی استفاده کنید. می توانید با کارتون های آموزنده، درباره مواجه با مشکلات و راه حل های مختلف آن به برای فرزندتان بگویید.

ساختار تربیتی درست و منطبق با ارزش ها را رعایت کنید

قوانین، مرزها و محدودیت ها مهم هستند و باید کودکان را از همان سال های اول زندگی با آن ها آشنا کرد. بدون این ها کودکان قبل از این که آماده باشند، مجبور می شوند بزرگسال باشند و احترام را نسبت به شما و دیگر بزرگسالان از دست می دهند. برای درک این موضوع، کودکان نیاز به زمان دارند. زمان عنصر اصلی تربیت و مسیر رشد کودکان است. گاهی والدین فکر می کنند که توجه به رشد کودکان، تنها رشد جسمانی است که باید هر ماه چکاپ شود، در حالی که چک کردن وضعیت رشد فکری و روانی به مراتب مهم تر است.

ادامه مطلب  نکات مهم برای انتخاب اسباب بازی از سیسمونی نوزاد نی نی بندر که باید بدانید!

زمان، راه حل معجزه آسای معضلات والدین و فرزندان است

به عنوان والدین یا نگهداران کودک باید بدانید که بدون زمان کافی برای گذراندن با کودکان، امتیازات شگفت انگیز والدین را از دست می دهید، مثلا ممکن است لحظات زیبایی از زندگی کودک را از دست بدهید و کودکان نیز در فقدان شما، برخی نیاز های خود را از دست خواهند داد.

به این فکر کنید که اولین کلماتی که کودک شما ادا می کند را نشوید یا این که کودک با پرستار خودش احساس نزدیکی بیشتری برای رفع خواسته هایش داشته باشد. جبران این فقدان ها و جای خالی ها در بزرگسالیِ این کودک به مراتب سخت تر است. برای همین است ریشه تمام اشکالات رفتاری و شناختی را باید در این دوران مهم و زیبا، جستجو کرد.

برعکس این موضوع هم با اثری مثبت جریان دارد؛ یعنی زمانی که با کودکتان صرف می کنید، خواه چند دقیقه یا چند ساعت، به شما این فرصت را می دهد که تمام نیاز های ضروری و حتی بیشتر او را تامین کنید. در وولک والدین و کودکان می توانند به تمام جنبه های روانشناسی ترتبیت فرزند و سرگرمی های آموزنده، دسترسی داشته باشند. شما را به مطالعه موارد تربیتی و کاربردی وولک دعوت می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *