آلزایمر و علل آن چیست؟

آلزایمر و علل آن چیست؟

از دست دادن حافظه همراه با سایر ناتوانی های عملکردی و فکری به یک نگرانی برای سلامتی تبدیل می شود. این تغییرات نه تنها بر نحوه تفکر، رفتار یا احساس فرد تأثیر می گذارد، بلکه زندگی روزمره و اجتماعی او را نیز مختل می کند. از دست دادن حافظه که ناتوان کننده است و با فعالیت های روزمره تداخل می کند، زوال عقل نامیده می شود . در چنین مواردی، دریافت تشخیص دقیق علت و دریافت درمان مناسب برای عزیز سالمندتان ضروری است. برای فردی که در مراحل اولیه زوال عقل است ، تغییرات ساده در شیوه زندگی و کمک گرفتن از پرستار سالمند در اصفهان و مراقبت از بیمار اصفهان ممکن است به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کند.

دلایل زیادی برای از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن وجود دارد. تحقیقات همچنین یک ارتباط ژنتیکی با ابتلا به بیماری آلزایمر پیدا کرده است . اما چنین مواردی نادر هستند و نیاز به شواهد بیشتری دارند. از دست دادن موقت حافظه می تواند به دلیل رژیم غذایی نامناسب، کم آبی، واکنش به داروها، عدم تعادل هورمونی، یا مشکلات سلامتی موجود مانند افسردگی، فشار خون بالا، مشکلات خواب، بیماری های قلبی و مغزی رخ دهد. در این صورت، شناسایی و درمان این بیماری می تواند حافظه فرد را بهبود بخشد.

آلزایمر

عوامل افزایش خطر ابتلا به آلزایمر

اگرچه هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث بیماری آلزایمر می شود، عوامل متعددی برای افزایش خطر ابتلا به این بیماری شناخته شده است.

سن

سن تنها عامل مهم است. احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر پس از رسیدن به ۶۵ سالگی هر ۵ سال دو برابر می شود.

اما این فقط افراد مسن نیستند که در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. حدود ۱ نفر از هر ۲۰ نفر مبتلا به این بیماری زیر ۶۵ سال دارند.

ادامه مطلب  تاثیر عمل بینی در زندگی اجتماعی

این بیماری آلزایمر زودرس یا جوان نامیده می شود و می تواند افراد از حدود ۴۰ سالگی را تحت تاثیر قرار دهد.

سابقه خانوادگی

ژن‌هایی که از والدین خود به ارث می‌برید می‌توانند در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نقش داشته باشند، اگرچه افزایش واقعی این خطر اندک است.

اما در تعداد کمی از خانواده ها، بیماری آلزایمر به دلیل به ارث بردن یک ژن منفرد ایجاد می شود و خطر انتقال این بیماری بسیار بیشتر است.

سندرم داون

افراد مبتلا به  سندرم داون در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

این به این دلیل است که تغییرات ژنتیکی که باعث سندرم داون می شود همچنین می تواند باعث ایجاد پلاک های آمیلوئید در مغز در طول زمان شود که می تواند در برخی افراد منجر به بیماری آلزایمر شود.

جراحت سر

افرادی که آسیب شدید به سر داشته اند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر باشند، اما هنوز تحقیقات زیادی در این زمینه مورد نیاز است.

بیماری قلب و عروقی

تحقیقات نشان می دهد که چندین عامل سبک زندگی و شرایط مرتبط با  بیماری های قلبی عروقی می توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهند.

این شامل:

  • سیگار کشیدن

  • چاقی

  • دیابت

  • فشار خون بالا

  • کلسترول بالا

شما می توانید به کاهش خطر کمک کنید با:

  • ترک سیگار

  • خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل

  • داشتن یک زندگی فعال، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی

  • کاهش وزن در صورت نیاز

  • نوشیدن الکل کمتر

  • با افزایش سن، معاینات پزشکی منظم انجام دهید

سایر عوامل خطر

علاوه بر این، آخرین تحقیقات نشان می دهد که عوامل دیگری نیز مهم هستند، اگرچه این بدان معنا نیست که این عوامل مستقیماً مسئول ایجاد زوال عقل هستند.

ادامه مطلب  معرفی بهترین قرص‌های لاغری برای شروع به رشد سالم

این شامل:

  • از دست دادن شنوایی

  • افسردگی درمان نشده (اگرچه افسردگی می تواند یکی از علائم بیماری آلزایمر نیز باشد)

  • تنهایی یا انزوای اجتماعی

  • یک سبک زندگی بی تحرک

آلزایمر

آیا زوال عقل قابل درمان است؟ آیا درمان های جایگزین وجود دارد؟

طب مدرن یا آلوپاتی هنوز درمان دائمی برای زوال عقل پیدا نکرده است. شناسایی زودهنگام و تشخیص صحیح تنها می تواند نتایج بیمار را بهبود بخشد. به همین ترتیب، علم بر پیشگیری و مدیریت زوال عقل با گیاهان و فرمولاسیون هایی که دارای خواص دارویی هستند، تمرکز دارد. برهمی، زردچوبه، آشواگاندا و… در کاهش سرعت پیری مغز و تقویت حافظه موثر هستند. داروهای هومیوپاتی نیز در کاهش سرعت پیشرفت موثر هستند.

پیشگیری بهترین راه حل آلزایمر است

با توجه به مطالعه کمیسیون، اصلاح تغییرات سبک زندگی می تواند از ۴۰ درصد موارد زوال عقل جلوگیری یا به تاخیر بیاندازد. این ۱۲ عامل پرخطر را شناسایی کرد که هشت عامل مربوط به سبک زندگی است شامل سیگار کشیدن، فشار خون بالا، چاقی میانسالی، افسردگی، عدم تحرک بدنی، دیابت، انزوای اجتماعی و مصرف بیش از حد الکل . تحصیلات پایین، آسیب شنوایی، آسیب به سر و آلودگی هوا بیشتر با امتیاز و شانس ارتباط دارند.

رژیم غذایی و ورزش

رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی روزانه کار بسیار راحتی است. اما مراحلی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

رژیم غذایی سالم: مطالعات نشان می دهد پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به بهبود سلامت مغز کمک می کند. این رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، میوه ها، سبزیجات سبز برگ، ماهی، آجیل و روغن های گیاهی است.

ورزش بدنی: تحقیقات نشان می دهد که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ورزش هوازی روزانه، یوگا یا مدیتیشن ممکن است به بهبود علائم آلزایمر کمک کند. ورزش، دیابت، فشار خون بالا و سکته مغزی عوامل خطر مرتبط با زوال عقل را کاهش می دهد.

ادامه مطلب  اولین عمل بینی ایران را چه کسی انجام داد؟

تمرینات مغزی: پیشنهادهای مختلفی وجود دارد اما هیچ کدام قطعی نیستند. کارشناسان معتقدند فعالیت هایی مانند خواندن، یادگیری زبان یا موسیقی، بازدید مجدد از یک سرگرمی، یا فعالیت هایی که مغز را به کار تحریک می کند، ممکن است بروز زوال عقل را کاهش دهد. حل جدول کلمات متقاطع یا سودوکو می تواند خوب باشد، فقط در صورتی که عزیزان شما از آن لذت ببرند.

به طور خلاصه، مقداری از دست دادن حافظه بخشی از روند طبیعی پیری است. اما زمانی که از دست دادن حافظه تبدیل به یک نگرانی می شود، مهم است که با یک متخصص مشورت کنید.

یک مراقب قابل اعتماد و حرفه ای پیدا کنید

اگر یکی از عزیزان شما مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل نیاز به نظارت و کمک دارد تا محیطی امن و کنترل شده را فراهم کند. تیم مرکز رویای آرامش پایدار خدمات دلسوزانه و شخصی پرستار در اصفهان ارائه می دهد . تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمک بخواهید. ما آنجا خواهیم بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما با شماره تماس ۰۹۳۷۴۷۵۵۰۴۴ تماس حاصل فرمایید.

حتما ببینید

۳ راهکار شگفت‌انگیز برای جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها

۳ راهکار شگفت‌انگیز برای جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها

جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها ریزش مو یکی از مشکلات رایج در میان خانم‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *